Opplæringskontor

Foto: Per Sollerman

Opplæringskontorene gjør et viktig arbeid for å styrke fagutdanningen i næringen. NHO Reiselivs medlemsbedrifter kan ha nytte av å melde seg inn i et opplæringskontor.

Opplæringskontorene er medlemseide bedrifter som kvalitetssikrer fagutdanning av kokker, servitører, resepsjons- og reiselivsmedarbeidere.

Hva er et opplæringskontor?

  • Et opplæringskontor er et formelt samarbeid mellom flere bedrifter, som har som formål å ha hovedansvaret for fagopplæringen til bedriftene.
  • Det at de har fått hovedansvaret, betyr i praksis at det er de som skriver lærekontrakt med lærlingene, og at de administrerer og kvalitets sikrer gjennomføringen av lærekontrakten.
  • Lærlingene får opplæring i en eller flere medlemsbedrifter
  • Opplæringen skjer i samsvar med godkjente læreplaner
  • Gjennom lærekontrakt med et opplæringskontor er lærlingen sikret veien fram til fag-/svenneprøven.
  • Kontorene finansieres ved medlemskontingent som er en prosentvis andel av lærlingtilskuddet.
  • Opplæringskontoret er organisert som en non-profit-organisasjon (forening). Et eventuelt overskudd skal benyttes til ytterligere tiltak overfor lærlinger og instruktører eller tilbakeføres til medlemsbedrifter.

Hvem eier opplæringskontorene?

Det er bedriftene som eier opplæringskontoret.  Styret i opplæringskontoret består av representanter fra medlemsbedriftene i de ulike bransjene. Læreplanen er omfattende, og bedriftene påtar seg dermed et stort ansvar. Det er dette ansvaret opplæringskontoret er med på å bære.  Kvalitetssikring av opplæringen er viktigere enn noensinne.

Fordelene for medlemsbedrifter i et opplæringskontor kan blant annet være:

  • Oppfølging og tilsyn med lærlingen gjennom hele læretiden
  • Opplæringskontoret tegner kontrakten og ordner med utplassering
  • Bedriften slipper å ha eneansvar for lærlingen
  • Faste veiledningssamtaler og bedre kvalitetssikring av opplæringen
  • Kurs og samlinger for lærlinger og instruktører
  • Hjelp og motivasjon til arbeidet med opplæringsboken
  • Hjelp til å rekruttere lærlinger

Som bedrift vil du ha ha et organ som:

  • Aktiv deltar i yrkesveiledning og markedsføring av fagene overfor ungdommene
  • Har jevnlig kontakt og samarbeid med lærerne i videregående skole og videreformidler bedriftenes behov
  • Ser til at bedriften oppfyller regelverket når en har tatt inn en lærling, herunder lærekontrakter, lønn og opplæringsbok, og som er et felles talerør overfor utdanningsmyndigheter og bransje- og fagorganisasjoner i rekrutterings- og opplæringsspørsmål

For informasjon om et opplæringskontor i ditt distrikt, sjekk oversikten over opplæringskontor på udir.no
De aller fleste opplæringskontorene innen reiselivsnæringen er tilknyttet Foreningen for opplæringskontor i restaurant- og matfag (FORM) og / eller Foreningen for opplæringskontor i service og samferdsel (FOSS)

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: