Advarsel mot falske fakturaer

Publisert

Hender på tastatur, laptop

Foto: John Schnobrich, Unsplash.

NHO Reiseliv advarer medlemsbedrifter mot svindelforsøk gjennom falske fakturaer mottatt på e-post fra domenet MonsterWork.com.

Noen av NHO Reiselivs medlemmer har mottatt falske fakturaer på e-post fra et selskap som utgir seg for å være en publiseringsside for stillingsannonser. Fakturaen, som er på 9490 kroner, er merket "publicering på MonsterWork.com under kategorien lediga jobb".

– De må ha fanget oss opp gjennom en stillingsannonse vi nylig la ut på NAV sine hjemmesider, også prøver de seg på økonomisk gevinst, sier Ragnar Palsson i Lofoten Arctic hotell.

Palsson har sjekket nettadressen og sendt mail til oppgitt support som begge viser seg å være falske. Han understreker at ingen av de ansatte har vært i kontakt med Monsterwork eller bestilt tjenesten som er oppgitt i fakturaen.

Følg med i sommer

NHO Reiseliv erfarer at sommersesongen er en spesielt utsatt tid for svindelforsøk. Mange virksomheter ansetter sommervikarer i denne perioden og disse er ikke nødvendigvis helt kjent med bedriftenes rutiner.

– Medlemmene våre melder stadig om at de mottar falske fakturaer og regninger. Et fellestrekk er at det vises til samtaler med ansatte ved bedriften, hvor det er bestilt ulike tjenester, uten at dette er tilfelle. Derfor er det nødvendig å kontrollere at du faktisk har bestilt tjenesten du faktureres for, og at du ber om dokumentasjon for at det er inngått avtale, dersom du er uenig. Dette er spesielt viktig nå i sommersesongen, sier Magne Kristensen, direktør for juridisk avdeling i NHO Reiseliv.

NHO Reiseliv oppfordrer medlemmer til å være nøye i gjennomgangen av slike fakturaer og regninger som mottas. Dersom bedriften har nyansatte eller sesongarbeidere er det lurt å gjøre dem klar over at slike svindelforsøk kan forekomme. Dersom du blir utsatt for ulike tilfeller av svindelforsøk, ta kontakt med juridisk avdeling i NHO Reiseliv.

 

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: