For arbeidstakere fra land utenfor EØS-området kreves det gyldig oppholdstillatelse for arbeid (arbeidstillatelse) for å kunne jobbe i Norge. Dette er kjent for de fleste virksomheter i reiselivet, og sjekkes som regel ved ansettelse.
Det mange glemmer, er at arbeidstillatelsen har en utløpsdato, og at det er arbeidsgiver som har ansvar for å følge med på dette.
– Selv om det skjer utilsiktet, kan arbeidsgiver være rettslig ansvarlig. Derfor er det avgjørende med gode rutiner og klare ansvarsfordelinger internt
Magne Kristensen, direktør for arbeidslivspolitikk i NHO Reiseliv.
Arbeidstillatelse har en sluttdato, og er arbeidsgivers ansvar
– Arbeidstillatelse er ikke noe du sjekker én gang og så glemmer. Vi ser dessverre flere eksempler på at tredjelandsborgere fortsetter å jobbe etter at arbeidstillatelsen har gått ut, sier Magne Kristensen, fagdirektør for arbeidslivspolitikk i NHO Reiseliv
Risikerer straff og bøter ved utløpt arbeidstillatelse
Dersom en ansatt jobber uten gyldig arbeidstillatelse, regnes det som brudd på utlendingsloven. Også dersom det skyldes en glipp eller forglemmelse. Dette kan føre til straffansvar for virksomheten.
Virksomheter som ikke overholder reglene, risikerer store bøter og alvorlige konsekvenser for både omdømme og drift. Regelverket er tydelig: En utenlandsk arbeidstaker uten gyldig arbeidstillatelse har ikke lov til å utføre arbeid, uansett hvor kort perioden er.
– Selv om det skjer utilsiktet, kan arbeidsgiver være rettslig ansvarlig. Derfor er det avgjørende med gode rutiner og klare ansvarsfordelinger internt, sier Kristensen
Gode rutiner reduserer risiko
For å unngå regelbrudd er det viktig å ha kontroll på hvilke ansatte som har tidsbegrenset arbeidstillatelse – og når disse tillatelsene utløper.
NHO Reiseliv anbefaler at bedrifter har klare rutiner og systemer på plass, for eksempel ved å:
- Holde oversikt over ansatte med tidsbegrenset arbeidstillatelse
- Registrere utløpsdatoer i personalsystemet
- Sørge for varsling i god tid før tillatelser må fornyes
- Følge opp dokumentasjon og status jevnlig
– Sørg for at det er tydelig hvem i virksomheten som har ansvar for å følge opp arbeidstillatelser. Det er en liten jobb som kan forhindre store problemer, understreker Kristensen i NHO Reiseliv.