Sommerprat med Lars Petter, Thon Hotel Rosenkrantz: – Hemmeligheten for å lykkes er engasjerte medarbeidere

– Norge har utrolig mye flott å vise frem. Jeg brenner for at Norge skal bli en enda mer attraktiv destinasjon, sier hotelldirektør Lars Petter Mathisen.

Thon Hotel Rosenkrantz

Hva er dine mål og hva brenner du for som leder i en stor norsk reiselivsbedrift?

Jeg brenner for at Norge skal bli en enda større og mer attraktiv reiselivsdestinasjon. Vi har så utrolig mye flott å vise frem, både estetisk og kulturelt. For å bidra må våre mål være å sørge for at servicen og kvaliteten er på et så godt nivå at alle våre tilreisende snakker positivt om våre bedrifter og opplevelser. Som leder ønsker jeg selvsagt også å skape et godt arbeidsmiljø. Jeg har lyst til å motivere, belønne og få medarbeiderne mine til å skinne på jobb.

Hva er viktig for at dere skal lykkes enda bedre?

Thon Hotel Rosenkrantz.

Siden vi åpnet i oktober 2015 har vi blitt kåret til både Norges beste hotell av gjester på TripAdvisor og av reisebyrået Berg-Hansens 60.000 forretningsreisende. Hotellfrokosten vår har også blitt kåret til Oslos beste frokost, og vår restaurant er anbefalt for 3. året på rad av Guide Michelin og White Guide Nordic. Hemmeligheten for å lykkes og å fortsette suksessen er dedikerte og engasjerte medarbeidere. Det er enklere å lykkes videre når vi har satt en positiv kultur, og når medarbeidere får lov til å prøve nye ting. Innovasjon er viktig for å lykkes.

Pleier dere å ha en økning av gjester i sommermånedene? Hvor kommer gjestene fra?

Hotellet har et jevnt godt belegg hele året, men juni, juli og august går gjerne gjestefaktoren per rom opp fra 1,2 til 1,8 per rom. Da har vi mange flere munner å mette til både frokost og kveldsmat.

- Etter at vi ble nummer 1 på TripAdvisor, merket vi høyere belegg fra utlandet gjennom hele året. Våre gjester kommer hovedsakelig fra USA, Europa og deler av Asia.Lars Petter Mathisen, Hotelldirektør Thon Hotel Rosenkrantz Oslo

Har dere rekruttert sommerhjelp i år? Hvis ja, hvilke egenskaper vektlegger dere når dere ansetter sommerhjelp?

Vi har rekruttert ansatte til servering med både frokost og kveldsmat. De andre avdelingene på hotellet krever en del opplæring og er ikke like lett å erstatte – selv for kortere perioder. Det vi ser etter først og fremst er engasjement og positivitet, alt annet kan læres.

Har du en morsom historie å fortelle fra et møte med en gjest?

Ja, jeg husker en gang for snart 20 år siden så jobbet jeg på Fretheim Hotel i Flåm. Sent på kvelden kom det 4 personer i en sort Mercedes og ville sjekke inn. Tidlig på på morgenen dagen etter ringte han ene fra rommet og spurte om jeg kunne bære kofferten hans ned. Jeg sa ja og løp opp til andre etasje, der sto det en koffert som jeg tok ned på ett minutt. Da tok han frem en bunke hundrelapper, ga meg halvparten og sa: «Vær så god». Etterpå skulle samme mann betale for to Kodak-filmer og de to rommene. Jeg sa: «Det blir 2250 kroner.» Da sa han: «I also want to pay for the rooms..." Det viste seg etterpå at det var den styrtrike eieren av cruiseskipet som lå i fjorden som tydeligvis ikke hadde noen anelse om hva ting kostet i Norge.

Beskriv din beste sommerferie i Norge?

Bruk #norgesferie på Instagram :-).

Som finnmarking bosatt i Oslo må jeg nok innrømme at mine beste ferier går nettopp til Finnmark. Det går litt i reprise hvert eneste år, og uten unntak har jeg booket meg tur til hytta vår på Magerøya i juli og jakttur til Kautokeino i høst. Det er to helt forskjellige og fantastiske turer jeg gleder meg stort til hvert eneste år.

Hvorfor er dere medlem i NHO Reiseliv?

Vi er medlemmer fordi jeg tror at samlet har vi større påvirkningskraft og styrke til å sette reiselivet enda høyere på dagsorden. For å nå våre mål om å bli en enda mer attraktiv destinasjon, må vi jobbe samlet og strukturert. Jeg synes Næringsministeren gjør en god jobb, men jeg gleder meg til den dagen Norge får sin egen reiselivsminister.

Med det ønsker jeg alle en riktig god sommer.

 

Se også:

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: