Yoga, vegetarmat og ingen alkohol: – Folk lengter etter en langsiktig investering i helse, sier sjefen på Nøsen Yoga og Fjellhotell

Nøsen

– Vi tror på indre opplevelser som løfter og beriker sinnet, sier Alexander Medin ved Nøsen Yoga og Fjellhotell (innfelt). Alle foto: Hotellet.

Alexander Medin gjorde et falleferdig bygg om til et populært yogahotell på fjellet.

20 år som yogalærer, fem år som proffdanser, og norgesmesterskap i både boksing og breakdance. Sleng på en mastergrad i sanskrit og indiske religioner, så har du sjefen på Nøsen Yoga og Fjellhotell i Valdres.

De færreste hotelldrivere har samme bakgrunn som Alexander Medin. Så var han også svært spent da han tok over daværende Nøsen Fjellstue i 2015. Yogainstruktøren hadde ingen erfaring med verken hotell- eller restaurantdrift. Forutsetningene for å lykkes var ikke til stede, mente Medin selv.

Men tvilen ble gjort til skamme. Medin klarte å gjøre et falleferdig bygg om til et populært fjellhotell med plass til over 100 personer.

Hva er det du har skapt på fjellet i Valdres, Medin?

– Vi har laget et «yoga retreat»-senter som fokuserer på helse og velvære. Her kan du oppleve stillhet og få fred og ro i sinnet. I en hektisk hverdag er det uvurderlige erfaringer å ta med seg. Det genuine med oss på Nøsen er at vi bruker yoga som et virkemiddel til å gi våre gjester bedre energi og overskudd i hverdagen. Vi hjelper rett og slett mennesker til å puste bedre gjennom tøye- og strekkøvelser.

Helseprofilen speiles også i maten som tilbys på hotellet. Det er vegetarisk kost som gjelder, og alkohol serveres ikke.

– Vi tror på indre opplevelser som løfter og beriker sinnet i stedet for bare å tilfredsstille eller forføre sansene. Vi ønsker å vekke en indre glede, en iboende glede, og det er vår styrke. Det er kjernen i vår virksomhet.

Hvorfor tror du «helse-retreats» har blitt trendy?

– Folk ser etter noe mer. Folk lengter etter en langsiktig investering i helse. Folk er på utkikk etter gode opplevelser fra innsiden. Det er det unike med yoga. Når yoga er som best, så vekker det en livsgnist. Norge har også noe så unikt som fire forskjellige årstider. Det skaper stor interesse, spesielt hos besøkende fra Asia og Sør-Europa. De ønsker å oppleve fargene, nyansene og kulturen rundt hver årstid.   

Hvilket potensial har Norge som helsedestinasjon?

– Jeg tror det er en økende interesse over hele Norge akkurat nå for nye opplevelser der folk ikke bare kommer for å tilfredsstille sansene, å spise godt og å drikke godt. Folk er interessert i noe mer, noe dypere og en annen form for mening. Det er det vi prøver å tilby her. Norge er et perfekt marked for slike «helse-retreats», fordi vi har en så sunn, frisk og sprudlende natur.

Hvordan kan Norge posisjonere seg som en helårsdestinasjon?

– Blant utlendinger ser vi økende interesse for å reise til Svalbard, til Tromsø, for å se fjorder og fjell.  Det tror jeg har å gjøre med den renheten som finnes i norsk natur. Det tror jeg det er viktig at Norge spiller på i den internasjonale markedsføringen av reiselivet.

Hvordan tror du fremtiden til norsk reiseliv ser ut?

– Jeg tror fremtiden til norsk reiseliv er lys. Den uberørte, rene naturen er det største vi har, og det er viktig at vi ikke forhaster oss med kjappe løsninger for å selge et produkt. I stedet må vi tilrettelegge for de gode naturopplevelsene og la det snakke for seg selv. Det er fremtiden for turisme i Norge innenfor rammene av hva vi kan betjene på en bærekraftig måte. 

Mandag 11. november holder Alexander Medin innlegg på Reiselivets bransjedag i Næringslivets Hus.

Se også:

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: