Reiselivslederen: – Jeg er helt klart en hotell-nerd

#005

André Schreiner er hotelldirektør på Clarion Hotel The Hub som åpnet i mars 2019. Foto: Clarion Hotel.

André Schreiner har vært i Nordic Choice-konsernet siden 1997 og sier at det er dynamikken, endringene og menneskene som gjør at han elsker bransjen.

I år er NHO Reiselivs årkonferanse, "Vi og verden - på vei til deg?", lagt til Clarion Hotel the Hub i Oslo. Vi har tatt en prat med André Schreiner, direktøren på Norges største hotell, som skal være vertskap for årets store høydepunkt for norsk reiseliv. 

Fortell litt om deg selv og Clarion Hotel The Hub.

– Jeg er helt klart en hotell-nerd som har jobbet i denne bransjen hele mitt liv. Jeg har vært i Nordic Choice siden 1997 og setter stor pris på den reisen jeg har fått være med på i ulike roller i konsernet. Jeg elsker dynamikken, endringene og ikke minst menneskene i bransjen.

– Clarion Hotel The Hub har alt du trenger både til individuelle opphold, møter og konferanser. Det har vært mange år med planlegging og det å få presentere saler, restauranter, barer, trening & relax og rommene til våre gjester er fantastisk. Det ligger sentralt i Oslo med gåavstand til det meste, og alt av offentlig transport rett utenfor hotellets dører. Et av våre mest spennende tilbud er helt klart vår a la carte restaurant, Norda, som ligger i øverste etasje. Vi gleder oss til å åpne alle glassveggene for sommeren og ha uterestaurant under tak. 

Den rosa restauranten Norda ligger i The Hubs 13. etasje. Foto: Clarion Hotel.

Hvordan er det å være sjef på Norges største hotell?

– Det er en fantastisk jobb å få lov til å lede dette utrolige teamet og ikke minst skape de opplevelsene vi gjør for gjestene våre. Sammen med gode kollegaer er dagene fylt med mange interessant oppgaver som skal løses. Jeg tenker egentlig ikke på hotellets størrelse på den måten. Det vi er opptatt av er kvaliteten på de tjenester vi skal produsere til våre gjester.

Hva er ditt beste råd til andre unge som ønsker å bli leder i reiselivet?

– Først og fremst vil jeg virkelig anbefale unge å komme til vår bransje. Det er mange gode muligheter her. Man burde få seg en utdannelse innen relevante fag da dette gir et godt fundament. Men om det er reiselivsstudier, mer generelle studier eller fagbrev må man vurdere ut ifra hva man selv ønsker. I tillegg vil jeg anbefale at man jobber i bransjen, gjerne på ulike felt. Dette vil gi en god forståelse for faget, gjestene og ikke minst vil det hjelpe enormt i forhold til kommunikasjon med eget team når man eventuelt blir leder. Man må starte reisen i et selskap som passer til den man er, eller starte noe eget.

Hvilke forventninger har hotellet til sommersesongen?

– Vi har store forventninger. Juni blir en meget travel måned med store konferanser og kongresser og ikke minst Nor-Shipping. I juli blir det spennende å se hvordan leisure trafikken vil utvikle seg hos oss og i Oslo generelt. Oslo er en fantastisk by som flere og flere oppdager, så jeg tror vi får en fin vekst i år også. I tillegg til hotellgjester er vi også veldig spent på hvordan byen vil ta imot vårt sommertilbud på Norda. Vi setter i gang våre sommerkonsept i juni og håper på godt besøk gjennom hele sommeren. 

Clarion Hotel The Hub ligger midt i hjertet av Oslo sentrum. Foto: Clarion Hotel.

Hvordan er The Hub en viktig jobbskaper?

– Vi sysselsetter over 300 personer bare på hotellet. Vi har også over 60 nasjoner i vårt team, så vi bidrar stort til integrering. Vi er den første jobben for mange, vi gir mange uten utdanning en mulighet til å komme inn arbeidslivet og gir de opplæring. Gjennom vår talentjakt-rekruttering har vi funnet mange talenter som vi ellers ikke ville funnet . I tillegg jobber vi tett med NAV, andre med praksisplasser og ulike arbeidstreningsopplegg. Alt dette gir oss et meget allsidig, godt og spennende team som er skapt for å produsere gode tjenester til gjestene våre.

I år arrangeres årskonferansen på ditt hotell. Hvilke forventninger har du til konferansen og det å ta imot 600 reiselivsaktører?

– Jeg gleder meg veldig til å ønske alle velkommen til Clarion Hotel The Hub. Det er alltid spennende å lytte til interessante innlegg, og utveksle erfaringer og ideer med gode kollegaer. Det blir spennende å høre om de liker hotellet og om vi klarer å levere godt nok for kvalitetsbevisste reiselivsvenner. Temaet for konferansen er blant annet den økende internasjonale interessen for det norske reiselivet.

Hub Bar. Foto: Clarion Hotel.

Hvilket potensialet har det norske reiselivet?

– Norsk reiseliv har et stort potensiale, det er det ingen tvil om. Det jeg mener er viktig nå er at vi utvikler våre tilbud med særegenhet og holdbarhet i sentrum. Vi har mange ben å stå på i Norge, fra natur og nisjer, til det urbane og ikke minst mat og drikke. Dette gir fantastiske muligheter både i leisure og corporate markedene. 

Se også: 

 

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: