Reiselivslederen: – Skape kommersielle muligheter av opplevelsestrender er vår nisje

#005

Brita Knutsen Dahl har vært administrerende direktør i Basecamp Explorer gruppen siden 2012. Foto: Basecamp Explorer AS.

Brita Knutsen Dahl driver Basecamp Explorer Gruppen på Svalbard og i Kenya med fokus på natur- og opplevelsesbasert reiseliv.

NHO Reiselivs Årskonferanse, "Vi og verden - på vei til deg?" går av stabelen neste uke. Vi har tatt en prat med Brita Knutsen Dahl som skal holde foredrag på konferansens hoveddag tirsdag 21. mai. 

Fortell litt om deg selv og Basecamp Explorer:

– Jeg har jobbet med reiseliv hele karrieren min. Jeg har vært reiseleder i over 25 år. Alt jeg har drevet med har vært tett opp mot natur, friluftsliv, opplevelser og små, spesielle overnattingssteder med utfordrende lokasjoner. Jeg driver Basecamp Explorer Gruppen sammen med våre lokale team i Longyearbyen og i Masai Mara i Kenya.

Båttur ved den blå Nordenskioldbreen. Foto: Basecamp Explorer AS.

– Basecamp Explorer har to hoveddestinasjoner, Svalbard og Masai Mara i Kenya. Vi har fokus på naturopplevelser og nærhet til natur. Vi har ti små opplevelsesbaserte overnattingssteder. Disse ligger midt i naturen. Vi tilrettelegger med guide og reise mellom de ulike stedene. Du kommer alltid frem til et overnattingssted som er nært knyttet til naturlokasjonen du besøker. Vi tilbyr flere turer med ulik lengde, men de vanligste turene er på 3-5 dager. Om vinteren er vi store på snøscooter, hundespankjøring og ski. Om sommeren er det båttur, fottur, bretur og klassisk friluftsliv som gjelder.

Hva kjennetegner deg som leder?

– Jeg liker å tro at jeg klarer å se trender før de kommer, eller når de kommer. Utvikling, innovasjon og det å prøve å skape kommersielle muligheter av opplevelsestrender er vår nisje. 

Hvilke forventninger har Basecamp Explorer til sommersesongen?

– Forventingen er stor og vi tror det blir en god sommer for oss. Vi har høye forventninger til økning på belegg, og håper på et sted mellom 10 og 20 prosent økning på sommersesongen vår. Dette kommer på bakgrunn av kapasiteten vi har, oppbygning, nye produkter og innsatsen vi har lagt ned i salg.

Vakker solnedgang fra Isfjord Radio Adventure Hotel. Foto: Basecamp Explorer AS.

Hva er de største utfordringene for din bedrift?

– Klimaendringer. Når du driver natur- og opplevelsesbasert, og det er det du tilbyr, så er disse svingningene vi er midt inne i nå med sesong-, vær- og klimatiske endringer utfordrende. Vi har mer vær, men det er ikke nødvendigvis positivt. Vi har mer vind, mer nedbør og mer uvær, når uværet først slår inn.

– Svalbard har 2,5 måneder lengre sommersesong nå enn for ti år siden. Dette er utfordrende, men skaper også muligheter. En vanlig vinter på Svalbard for 10 år siden varte til 20 mai. Nå må vi ha et godt alternativ på plass til gjestene våre allerede fra 1 mai. I Masai Mara var det tidligere to regntider, en kort og en lang. Disse er ute av sirkel og vi har plutselig regn i perioder der det ikke skal være regn. Før regnet det i hele mai, så vi stengte alle campene våre. Nå er det så lite nedbør at det kun er én camp som holder stengt i mai. 

Vi er en viktig jobbskaper fordi vi sørger for å ansette norske reiselivsledere. Vi bruker norske guider som kan representere Norge og norsk natur.Brita Knutsen Dahl, Basecamp Explorer 

Hvordan er din bedrift en viktig jobbskaper?

– Fordi vi utvikler nye ting så ansetter vi også stadig flere folk. Vi har for eksempel akkurat investert i et nytt fartøy som skal kjøres opp til Svalbard i sommersesongen. Dette skaper 2-4 nye arbeidsplasser, og sannsynligvis en helårs arbeidsplass. På et lite sted som Svalbard er det veldig mye. Vi er også en viktig jobbskaper fordi vi sørger for å ansette norske reiselivsledere. Vi bruker norske guider som kan representere og presentere Norge og norsk natur på en ordentlig måte. Det er stor etterspørselen på guider i fjellet nå, og det er gøy og se at det går an å bygge opp nye arbeidsgrupper som dette.

Arkitektonisk badstue i massivtre, Basecamp Isfjord Radio. Foto: Basecamp Explorer AS.

Hvilke forventninger har du til NHO Reiselivs årskonferanse?

– Årskonferansen er en viktig møteplass. Vi bor i et langstrakt land og det er fint å kunne treffe folk som også driver med naturbaserte opplevelser og små, frittstående hotell. Jeg ser frem til å få presentert ulike markedsanalyser som gir en bredere forståelse av arbeidgiverfeltets muligheter. Dette inkluderer også kostnadsbilde, hvordan det utvikler seg, og hvilke muligheter vi har. Dette tas med videre når vi skal planlegger for eksempel vekst og kommende år.

Du skal holde foredrag på årskonferansen. Hva skal du snakke om, og hvorfor er det viktig?

– Jeg har blitt utfordret til å snakke om å gjøre gull av det du har. Jeg kommer til å snakke om det å identifisere lokale muligheter, hvordan du kan utvikle de, og ikke minst, gjøre de gode. I denne sammenheng skal jeg også snakke litt om salg og markedsføring. Det er én ting å identifisere produktet, men en helt annen er å få noen til å ville selge det for deg, eller å få det solgt. Jeg har også blitt spesielt utfordret til å si noe om bærekraft.

Se også: 

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: