Husk smittevern blant de ansatte

#205

An Nguyen, HR Manager på Clarion Choice The Hub. Se kurset med advokat Heike Bentsen og An via link under.

På et webinar om smittevern delte NHO Reiseliv og Clarion Hotel The Hub gode erfaringer om smittevern blant ansatte under korona. Se det på nytt her.

Ifølge Arbeidstilsynets kontroller er reiselivsbedrifter flinke med smittevern opp mot gjestene, men må bli mer bevisste på hvordan de kan beskytte egne ansatte. NHO Reiseliv er opptatt av gode rutiner for smittevern, og avholdt derfor et webinar om gode rutiner og tiltak 28. januar. Webinaret kan sees på nytt her. The Hub i Oslo hadde i 2020 flere tusen gjester og noen ganger opptil 100 ansatte på jobb, med kun et par, isolerte smittetilfeller.

Nguyens tips til gode smittevernrutiner

  • Hyppig internkommunikasjon for å øke bevisstheten rundt smittevern blant ansatte. Heng opp plakater som er synlige for både ansatte og gjester. 
  • Lav terskel for å varsle om symptomer og holde seg hjemme.
  • Skape stor takhøyde for å minne hverandre på smittevern. Man glemmer fort å holde avstand til nære kolleger.
  • Sett smittevern i system. Utfør risikovurderinger per avdeling, og utnevn en smittevernansvarlig per skift. 
  • Sett gjestenes forventning og ansvar til smittevern før de kommer. 
  • Loggfør mye, spesielt hvis man har et smittetilfelle.

Les mer om smittevernarbeid i NHO Reiselivs bransjeveiledere

Hyppig internkommunikasjon

I en bransje som allerede har gode rutiner for renhold på plass, har The Hub siden koronautbruddet hatt smittevern ekstremt høyt på agendaen. Å øke bevisstheten blant kolleger gjennom hyppig internkommunikasjon har vært et viktig tiltak.

– Vi har kommunisert smittevern verbalt gjennom avdelingsmøter og allmøter, og visuelt med mange synlige plakater både ute blant gjestene, men også bak i lokalene. Det hjelper oss til å huske på tiltakene, spesielt avstand, som er lett å glemme når man jobber tett på gode kolleger, sier HR-manageren.

En annen viktig bit er å ha lav terskel for å varsle om symptomer og holde seg hjemme hvis man føler på noe, og å skape stor takhøyde for å minne hverandre på smittevern.

Munnbind med smil

En del andre arbeidsplasser kan legge til rette for hjemmekontor, men det kan ikke et hotell som driver 24 timer i døgnet med fysisk tilstedeværelse av ansatte.

– Da må vi legge til rette for at våre ansatte skal kunne være på jobb og føle seg trygge, sier Nguyen.

Ikke alle tiltak har vært like populære. Bruk av munnbind blant de ansatte var utfordrende for flere, forteller HR-sjefen. Det handlet både om at det var ubehagelig å gå med åtte timer på jobb, men mange ansatte opplevde også at man mistet noe av servicen til gjestene ved å ikke kunne vise ansiktsuttrykk og smil.

– Løsningen ble at vi tok bilde av hver ansatt med et polaroid-kamera, med sitt beste smil, som de da festet på uniformen. Både gjester og medarbeidere har gitt positive tilbakemeldinger på dette tiltaket, sier Nguyen.

#205

Clarion Hotel The Hub er, i forhold til kapasitet, landets største hotell, og åpnet dørene i 2019.

Smittevernansvarlig per skift

#205

Munnbind kan skaper utfordringer. På The Hub har de kommet opp med den gode ideen om å ta bilde av de blide ansatte, som Kaja på bildet, som skjuler seg bak masken. Foto: Clarion Hotel The Hub.

For å systematisere smittevernarbeidet har The Hub gjort risikovurderinger per avdeling, der man blant annet har innført en sjekkliste med daglige rutiner og en egen smittevernansvarlig per skift. Det sikrer blant annet rengjøring av alle kontaktflater, at man har nok smittevernutstyr tilgjengelig, og at de ansatte bruker munnbind rett.

– Mye handler om å få på plass gode rutiner som blir en del av hverdagen, sier Nguyen.

Hver gjest som skal til hotellet, får dessuten tilsendt informasjon om hva vedkommende kan forvente av de ansatte når det gjelder smitteverntiltak. Det hjelper å bevisstgjøre gjestene på å holde avstand, selv om de også fort glemmer seg, sier Nguyen.

Detaljert logging av oppfølging

The Hub har hatt et par smittetilfeller, som de har håndtert etter en systematisk, forhåndslagt plan. Siden i fjor har hotellet ført én logg med symptomer og testing blant ansatte, og én logg for håndtering av faktiske smittetilfeller blant gjester. Den siste loggen er spesielt detaljert.

– På forhånd hadde vi utarbeidet planer og rutiner for varsling og loggføring av alt vi gjorde under oppfølging av smittetilfeller. Dette ble logget svært detaljert, steg for steg. Det hjelper både oss og smittesporing, avslutter Nguyen.

Bransjeråd for smittevern: plakater og veiledere

Bransjespesifikke veiledere for håndtering av smitteverntiltak under koronautbruddet.

  • Trygg camping
  • Trygg servering
  • Trygg overnatting 
  • Trygge opplevelser

Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: