Resultater fra NHO Reiselivs medlemsundersøkelse desember 2025

Situasjonsanalyse for norsk reiseliv

Juletre med røde julekuler

Illustrasjonsbilde. Foto: Quality Hotel Tønsberg

Medlemsundersøkelsen for desember tegner et bilde av et stabilt marked, med jevne forventninger inn i vinteren.

NHO Reiselivs medlemsundersøkelse for desember viser en stabil markedssituasjon, der flertallet vurderer markedet som godt eller tilfredsstillende. De fleste forventer uendrede forhold fremover, og vinterbookingen er omtrent på nivå med fjoråret. 

Desember er en travel tid for NHO Reiselivs medlemsbedrifter, og det er kun 211 respondenter i undersøkelsen denne gangen. Tallene må derfor tolkes med varsomhet.  

Innhold:

Oppdatert 5. desember 2025

Markedssituasjon

Stabil markedssituasjon

8 av 10 medlemsbedrifter sier at markedssituasjon er god eller tilfredsstillende. 24 prosent sier at markedssituasjonen er god, 59 prosent sier den er tilfredsstillende og 16 prosent sier den er dårlig. Markedssituasjonen forverret seg noe i november, og holder seg på omtrent samme nivå i desember.  

Det er litt flere som sier at situasjonen er dårlig blant hotellene (24 prosent), og litt færre med dårlig markedssituasjon i serveringsbransjen (11 prosent).   

Ta meg tilbake til toppen av siden

Oppdatert 05. desember 2025

Markedsutsikter

Flesteparten forventer uendret markedssituasjon

69 prosent av bedrifter forventer at markedssituasjonen holder seg uendret de neste seks månedene. 16 prosent forventer nedgang og 13 prosent forventer oppgang.  

Ta meg tilbake til toppen av siden

Oppdatert 5. desember 2025

Bookingnivå

7 av 10 har bedre eller uendret bookingsituasjon

55 prosent av bedriftene sier at bookingsituasjonen for vinteren er som i fjor. 25 prosent har dårligere bookingsituasjon, mens 16 prosent har bedre.  

Stabil vinterbooking fra utlandet  

Antall bookinger fra utlandet holder seg stabilt i desember. 53 prosent melder om uendret bookingsituasjon, 12 prosent har bedre bookingtall, mens 23 prosent har dårligere bookinger fra utlandet sammenlignet med fjoråret.  

 

Oppdatert 3. oktober

Erfarne i reiselivet

Uenighet om hvem som kan kalles senior

NHO Reiseliv har nylige startet kampanjen En erfaring rikere, der formålet er å rekruttere og beholde erfarne medarbeidere. Medlemsundersøkelsen for oktober inneholder flere spørsmål knyttet til syn på seniorer i reiselivet.  

Lederne er delte i synet på når en medarbeider regnes som senior. Flest peker på 60 år som grensen for hva som regnes som senior, men det er også mange som mener man er senior i reiselivet vesentlig tidligere. 10 prosent mener man er senior allerede fra 35-årsalderen.

De er forskjell mellom fylkene. I Oslo svarer 22 prosent at senior-livet starter fra man er 35 år.  

Stor variasjon i andel senioransatte 

20 prosent av virksomhetene oppgir at de ikke har noen ansatte over 55 år, mens 10 prosent svarer at mer enn halvparten av de ansatte er i denne aldersgruppen. 

Fordelingen varierer betydelig mellom bransjene: I camping og destinasjonsselskaper er andelen seniorer høyere, mens servering og uteliv i større grad har få eller ingen ansatte over 55 år. 

Mange fordeler med å ha seniorer på arbeidsplassen 

De fleste medlemsbedriftene er enige i påstander om at seniorer på arbeidsplassen gir fordeler. 9 av 10 er enig i at de godt voksne er erfarne og trygge i jobben sin, og omtrent like mage sier at de er viktige rollemodeller for yngre ansatte.  

7 av 10 er enig i påstanden om at seniorer i større grad kan jobbe på ugunstige tider, mens omtrent like mange sier seg enig i at godt voksne ansatte trenger mindre opplæring og oppfølging enn yngre ansatte. 

Halvparten vil rekruttere godt voksne ansatte 

51 prosent av bedriftene sier seg enig i påstanden om at de vil trenge flere ansatte i fremtiden, og kommer til å satse enda mer på å rekruttere godt voksne ansatte. 11 prosent er uenig i denne påstanden.  

Om situasjonsanalysen

NHO Reiseliv følger situasjonen til norske reiselivsbedrifter tett gjennom regelmessige medlemsundersøkelser og bransjemøter.

Denne situasjonsanalysen, i likhet med statistikken på NHO Reiselivs tall-og-fakta-sider,  oppdateres månedlig og gir oss viktig innsikt i vårt arbeid og hyppige møter med myndighetene.


Oppdaterte tall om norsk reiseliv

Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:

Et portrettbilde av en ansatt
En kvinne med briller og mørk dressjakke. Foto

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: