Flertallet av reiselivsbedriftene beskriver markedet som godt eller tilfredsstillende, men andelen som melder om dårlig situasjon øker. Foto: Christin Oldebråten
Flertallet av reiselivsbedriftene beskriver markedet som godt eller tilfredsstillende, men andelen som melder om dårlig situasjon øker. Samtidig er det stadig flere som tror at de neste månedene vil bli tøffere.
Åtte av ti reiselivsbedrifter vurderer markedssituasjonen som god eller tilfredsstillende, men andelen som opplever den som dårlig, har økt fra 13 til 17 prosent siden oktober.
Optimismen er størst i Troms og Oslo, mens Trøndelag og Innlandet peker seg ut med flest negative vurderinger. Seks av ti bedrifter tror situasjonen vil holde seg stabil fremover, men andelen som frykter nedgang, har økt jevnt gjennom høsten.
Julebordsbookingene ligger omtrent på nivå med i fjor, men utelivsbransjen melder om svakere tall. For vinteren melder seks av ti bedrifter om uendret eller bedre booking, med Finnmark på topp og Trøndelag på bunn. Bookingene fra utlandet holder seg stabile.
377 bedrifter har svart på undersøkelsen.
Innhold:
Oppdatert 07. november 2025
Markedssituasjon
Flere melder om dårlig markedssituasjon
8 av 10 medlemsbedrifter vurderer markedssituasjonen som god eller tilfredsstillende, men andelen som sier at situasjonen er dårlig, øker fra 13 prosent i oktober til 17 prosent i november.
26 prosent sier at markedssituasjonen er god, mens 55 prosent beskriver den som tilfredsstillende. Det er flest bedrifter som beskriver situasjonen som god i Vestfold, Østfold og Troms. Det er flest som sier situasjonen er dårlig i Trøndelag og Innlandet.
Oppdatert 07. november 2025
Markedsutsikter
Flere frykter dårligere tider
Omtrent 6 av 10 reiselivsbedrifter (56 prosent) forventer at markedssituasjonen holder seg uendret de neste seks månedene.
Andelen som forventer dårligere tider, har økt de siste månedene, fra 13 prosent i august til 23 prosent i november. Det er flere pessimister nå enn på samme tid i 2023. I fjor svarte 16 prosent at de forventet forverret markedssituasjon.
Det er størst optimisme i Troms og Oslo. I disse fylkene forventer 1 av 3 bedrifter bedre markedssituasjon det neste halvåret. Det er færrest optimister i Telemark, Agder og Akershus.
Oppdatert 07. november 2025
Bookingnivå
Julebordsbooking som i fjor
Halvparten av bedriftene (46 prosent) sier bookingene foran julebordsesongen er på linje med fjoråret. 27 prosent har dårligere bookingtall, mens 11 prosent har bedre tall i år. Det er dårligst bookingnivå blant utelivsbedriftene. Der melder 4 av 10 bedrifter i undersøkelsen om lavere bookingtall enn i fjor.
6 av 10 har bedre eller uendret bookingsituasjon
De fleste bedriftene melder om bedre (14 prosent) eller uendret (46 prosent) bookingsituasjon for vinteren. Det ser spesielt bra ut i Finnmark, der 36 prosent melder om bedre booking. I Trøndelag melder over halvparten av bedriftene om dårligere bookingtall i år. Det har trolig sammenheng med at Ski-VM dro bookingtallene opp i fjor.
Bookinger fra utlandet holder seg på stabilt nivå
Rundt halvparten av bedriftene (46 prosent) sier at bookinger fra utlandet er på nivå med fjoråret. 13 prosent har bedre innbooking, og 15 prosent har dårligere.
25 prosent av bedriftene i Troms melder om dårligere booking fra utlandet i år sammenlignet med fjoråret. Situasjonen er noe bedre for hotellene enn for servering og uteliv.
Oppdatert 3. oktober
Erfarne i reiselivet
Uenighet om hvem som kan kalles senior
NHO Reiseliv har nylige startet kampanjen En erfaring rikere, der formålet er å rekruttere og beholde erfarne medarbeidere. Medlemsundersøkelsen for oktober inneholder flere spørsmål knyttet til syn på seniorer i reiselivet.
Lederne er delte i synet på når en medarbeider regnes som senior. Flest peker på 60 år som grensen for hva som regnes som senior, men det er også mange som mener man er senior i reiselivet vesentlig tidligere. 10 prosent mener man er senior allerede fra 35-årsalderen.
De er forskjell mellom fylkene. I Oslo svarer 22 prosent at senior-livet starter fra man er 35 år.
Stor variasjon i andel senioransatte
20 prosent av virksomhetene oppgir at de ikke har noen ansatte over 55 år, mens 10 prosent svarer at mer enn halvparten av de ansatte er i denne aldersgruppen.
Fordelingen varierer betydelig mellom bransjene: I camping og destinasjonsselskaper er andelen seniorer høyere, mens servering og uteliv i større grad har få eller ingen ansatte over 55 år.
Mange fordeler med å ha seniorer på arbeidsplassen
De fleste medlemsbedriftene er enige i påstander om at seniorer på arbeidsplassen gir fordeler. 9 av 10 er enig i at de godt voksne er erfarne og trygge i jobben sin, og omtrent like mage sier at de er viktige rollemodeller for yngre ansatte.
7 av 10 er enig i påstanden om at seniorer i større grad kan jobbe på ugunstige tider, mens omtrent like mange sier seg enig i at godt voksne ansatte trenger mindre opplæring og oppfølging enn yngre ansatte.
Halvparten vil rekruttere godt voksne ansatte
51 prosent av bedriftene sier seg enig i påstanden om at de vil trenge flere ansatte i fremtiden, og kommer til å satse enda mer på å rekruttere godt voksne ansatte. 11 prosent er uenig i denne påstanden.
Om situasjonsanalysen
NHO Reiseliv følger situasjonen til norske reiselivsbedrifter tett gjennom regelmessige medlemsundersøkelser og bransjemøter.
Denne situasjonsanalysen, i likhet med statistikken på NHO Reiselivs tall-og-fakta-sider, oppdateres månedlig og gir oss viktig innsikt i vårt arbeid og hyppige møter med myndighetene.
Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:
- Merete Habberstad
- Kommunikasjonsdirektør
- merete.habberstad@nhoreiseliv.no
- 93 43 98 42
- Pressebilder
- Hege Paulsen Bråtner
- Kommunikasjonssjef
- hege.bratner@nhoreiseliv.no
- 91 59 50 39
- Pressebilder