Sommerferie er best på norsk
6 av 10 nordmenn planlegger norgesferie i sommer. For første gang er det også flere som foretrekker Norge fremfor utlandet – hvis de kunne velge helt fritt.
6 av 10 nordmenn planlegger norgesferie i sommer. For første gang er det også flere som foretrekker Norge fremfor utlandet – hvis de kunne velge helt fritt.
Det viser en undersøkelse som Kantar TNS har gjennomført på oppdrag for NHO Reiseliv blant 1132 nordmenn over 18 år. 6 av 10 nordmenn skal feriere i eget land denne sommeren. Det er en liten oppgang fra året før (54 prosent). I år er det for første gang flere (45 %) som ville valgt Norgesferie fremfor utlandet – hvis de kunne velge helt fritt.
—Vi ser et skifte fra et flertall som ønsker seg til utlandet, til et flertall som ønsker å feriere i Norge – hvis de kunne velge. Norge som reisemål er blitt trendy blant annet fordi reiselivsbedriftene har blitt gode til å lage produkter og opplevelser som aktive nordmenn tiltrekkes av. Miljøhensyn fører også til at folk velger mer kortreiste ferier, sier NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold.
Som tidligere år er det mange nordmenn som skal tilbringe sommerferien på hytta (47 %). Være med venner og familie (45 %), samt friluftsliv (39 %) står høyt hos de fleste i ferien. Nytt i årets undersøkelse er det store antallet som planlegger såkalte «urbane aktiviteter» i sommer:
Kun 9 prosent av nordmenn svarer at de ville valgt charterferie hvis de kunne velge. Undersøkelsen viser at denne ferieformen har hatt en nedgang de siste 3 årene. For første gang er det under 50 % som sier de skal på bade/solferie i utlandet i sommer. Det er en signifikant nedgang de siste par årene fra 57 % som skulle på bade/solferie i 2017 til 45 % i 2019.
—En stadig mer urban befolkning tiltrekkes av en mer aktiv ferie med alt fra naturopplevelser til byvandring. Vi vil mer enn å bare ligge på en strand å sole oss. Norge tilbyr kvalitetsopplevelser som er forankret i tradisjoner, men som også gjenspeiler våre moderne ønsker. Vi har spennende mat, spel og festivaler og storslagen natur, som både oppmuntrer til aktivitet og som er Instagram-vennlig, sier reiselivsdirektøren, avslutter Krohn Devold.
NHO Reiseliv gjennomfører fire gallup-undersøkelser i året (påske, sommer, høst og jul/vinter) for å kartlegge nordmenns reiseplaner, samt trender og utviklingstrekk. Vi stiller de samme spørsmålene hvert år slik at vi kan sammenligne resultatene med fjoråret. Det gir oss også et bedre grunnlag for å peke på trender og utvikling. Det er Kantar TNS som gjennomfører undersøkelsene på vegne av NHO Reiseliv. Over 1000 nordmenn over 18 år deltar i undersøkelsene