Slik kan vi unngå at fricamping blir en pest og plage

Publisert

Hvite bobiler i naturen

NHO Reiseliv er ikke imot fricamping, men vi mener den må reguleres bedre, med løsninger som ivaretar både trafikksikkerhet, hensynet til lokalsamfunn og behovet for verdiskaping i reiselivet. Foto: Eli Helga Grimsen

– Kommuner og næringsliv må legge til rette for at bobilturister bidrar til verdiskaping og ikke skaper frustrasjon hos lokalbefolkningen, sier Jarle Buseth, bransjesjef for camping i NHO Reiseliv.

Hvordan kan egentlig kommuner og lokalsamfunn ta en større del av verdiskapningen fra bobilturistene? Og hva kan gjøres for å sikre at flest mulig av bobilturistene overnatter på registrerte campingplasser, og i hvert fall ikke på snuplasser eller i veikanten, der de skaper irritasjon og farlige situasjoner?  

Vi sier at reiselivet er kommunenes beste venn, men fricamping har ikke bidratt så mye til dette vennskapet. På konferansen skal vi diskutere hvordan kommuner kan legge bedre til rette for at fricamping bidrar til verdiskaping og ikke fører til frustrasjon lokalt, sier Jarle Buseth i NHO Reiseliv. Foto: NHO Reiseliv | Per Sollerman

Dette er blant spørsmålene som skal diskuteres på Fricampingkonferansen onsdag 3. september. Konferansen er et samarbeid mellom NHO Reiseliv, Virke og flere andre campingaktører. Konferansen retter seg mot lokalpolitikere, kommuneansatte, destinasjonsselskaper og andre interesserte. 

– Vi sier at reiselivet er kommunenes beste venn, men fricamping har ikke bidratt så mye til dette vennskapet. På konferansen skal vi diskutere hvordan kommuner kan legge bedre til rette for at fricamping bidrar til verdiskaping og ikke fører til frustrasjon lokalt, sier Buseth.  

Fricamping gir hodebry for kommunene

Fricamping vil si å campe i naturen – og ikke på campingplass.  

Hva er fricamping?

Fricamping betyr å overnatte i telt, vogn eller bobil utenfor tilrettelagte campingplasser. Det er lovlig så lenge man følger reglene i Friluftsloven.

Fricamping er regulert under Friluftsloven. Loven spesifiserer regler for avstand, varighet og hensyn, samt at parkeringen ikke må føre til skade eller ulempe.

Fricamping må ikke forveksles med ulovlig camping. Fricamping er er lovlig overnatting innenfor lovens rammer. Det som mange kaller villcamping, er ulovlig camping.

Mer om villcamping hos Miljødirektoratet

– Det er ikke ulovlig å fricampe, men noen steder ser vi at det skaper uheldige situasjoner. Det kan for eksempel være nå bobiler parkerer langs altfor smale veier, på snuplasser eller andre steder der de hindrer trafikkflyt. Vi har også sett eksempler på bobilparkering på private jorder eller veier. Det er ikke lov, forklarer Buseth.  

NHO Reiseliv mener fricamping må reguleres bedre, med løsninger som ivaretar både trafikksikkerhet, hensynet til lokalsamfunn og behovet for verdiskaping i reiselivet.  

Ulovlig fricamping skaper farlige situasjoner

Administrerende direktør i NHO Reiseliv Kristin Krohn Devold har trukket frem trafikkutfordringer som følge av bobiler og store kjøretøy på smale veier og snuplasser som en av sommerens største utfordringer i reiselivet. 

– Bobiler og turistbusser som kjører på altfor smale veier, der de kjører seg fast i svinger og skaper trafikkaos, og bobiler som parkerer på veiskuldre og møteplasser er et stort problem.

– Vi mener at flere veier bør stenges for store kjøretøy, og kommuner som opplever disse problemene, bør få utvidet adgang til å nekte overnatting flere steder og henvise bobiler til campingplasser og bobilplasser. I tillegg bør sentrale og lokale myndigheter bli flinkere til å sette opp skilt som forbyr overnatting i veikanten og kjøring på for smale veier, sier Krohn Devold.  

Slik kan fricamping reguleres bedre

Krohn-Devold er også opptatt av at vi legger til rette for et reiseliv som skaper inntekter og arbeidsplasser.

  – Gjestene som kommer med hermetikkmat hjemmefra og ikke legger igjen penger på norske campingplasser, er ikke de vi trenger flere av. Det er ikke noe mål for oss å ha turister som ikke legger igjen penger. Vi skal ha arbeidsplasser som skal leve av dette. Da bør flest mulig av bobilgjestene benytte seg av campingplasser, sier Krohn Devold. 

Fra gratis overnatting til lokal verdiskaping

På konferansen skal det diskuteres hvordan kommunene bedre kan legge til rette for en bærekraftig utvikling på dette området. 

  • Ole Michael Bjørndal fra NHO Reiseliv skal holde innlegg om hva det innebærer at reiselivet er kommunens beste venn. 
  • Jarle Buseth (NHO Reiseliv) og Geir Vik (Virke) som dele forskning og statistikk om camping i Norge. Hvem camper, hvor camper de og hva motiverer dem? 
  • Trine Kanter Zerwekh skal fortelle om Nasjonale turistvegers erfaringer med bobil- og campingturister.  
  • Tilla Lien Larsen, daglig leder på Skårungen i Lofoten skal snakke om hvorfor campingnæringen og lokalt næringsliv bør satse på bobilturistene, og hvordan kan campingplasser tilrettelegge for denne målgruppen 

Fricamping på dagsorden i hele campingnorge 

Campingsjef Buseth gleder seg til konferansen.  

– Vi har lenge sett behovet for at ulike aktører setter seg ned og snakker sammen om dette problematikken. Nå får vi samlet hele campingnorge til det jeg tror blir en veldig nyttig og spennende dag, sier Buseth.   

Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:

Mann i jakke med NHO Reiseliv-logo. Foto.
|

Fricamping

Fricamping langs veier skaper trafikkfare, lokal misnøye og tap for reiselivet. Derfor mener NHO Reiseliv at reglene må strammes inn.

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: