Bileier har ikke ansvar for kunders parkering
Høyesterett har slått fast at bileier ikke automatisk kan holdes ansvarlig for ubetalt parkering. Dommen er en viktig avklaring for bilutleiebransjen og NHO Reiselivs medlemmer.
Les NHO Reiseliv innspill til Regjeringens strategi og beredskapsplan for håndteringen av Covid-19, som skal brukes ved fremtidige pandemier og lignende kriser.
NHO Reiseliv synes det er positivt at regjeringen har kommet med "Regjeringens strategi og beredskapsplan for håndteringen av covid-19-pandemien" (heretter Beredskapsplan). Som vi skrev i vårt opprinnelige høringssvar i februar i år, er det ønskelig å gi innspill på mer omfattende detaljnivå for beredskapsplanen som nå foreligger som nå skal brukes ved fremtidige pandemier og lignende kriser.
Det vedlagte notatet ble overrakt Helse- og omsorgsdepartementet, og tar opp noen viktige momenter for NHO Reiselivs medlemsbedrifter, basert på hånteringen av COVID-19-pandemien:
Last ned og les notatet i sin helhet her
Høyesterett har slått fast at bileier ikke automatisk kan holdes ansvarlig for ubetalt parkering. Dommen er en viktig avklaring for bilutleiebransjen og NHO Reiselivs medlemmer.
NHO Reiseliv advarer om at forslaget vil svekke konkurransekraften, presse marginene og gjøre hverdagen vanskeligere for mange medlemsbedrifter.
Arendalsuka samler politikere, næringsliv og organisasjoner til debatt om veivalg for Norge. NHO Reiseliv bruker uken til å løfte reiselivets viktigste saker, fra kompetanse og servering til sikkerhet og rammevilkår.