Bilutleiebransjen rammes hardt av koronaviruset

Publisert

Bilde av ubrukte leiebiler på parkeringsplassene ved Oslo lufthavn Gardermoen under korona.-utbruddet i mars 2020.

Alle deler av reiselivet, inkludert bilutleiebransjen, er i dyp krise. Alle parkeringsplasser på Gardermoen er fulle av ubrukte leiebiler.

Reiseliv er en av de næringene som er rammet hardest av koronaviruset. Alle deler av reiselivet, inkludert bilutleiebransjen, har nærmest over natten mistet hele eller store deler av kundergrunnlaget.

Denne artikkelen som omhandler koronaviruset er mer enn 3 måneder gammel.
Informasjonen kan derfor være utdatert

Se NHO Reiselivs bransjeveiledere for oppdatert informasjon om gjeldende regler

Les siste nytt om koronasituasjonen her

– En bråstopp i reiselivet treffer minst like hardt for leiebiler som for fly og hotell. Det må komme tiltak for hele reiselivsnæringen. Vi forventer derfor at myndighetene bidrar til at leiebilbransjen unngår konkurser og nedleggelser slik at de kan bidra til å få fart på turismen igjen så snart dette er over, sier Ole Michael Bjørndal, næringspolitisk fagsjef i NHO Reiseliv.  

Bildene fra Gardermoen taler sitt tydelige språk, selskapene har flere milliarder kroner bundet opp i biler som nå står parkert rundt omkring i landet.

–Innkjøpene ble gjort på basis av en forventet etterspørsel som nå er helt borte. Tiltak må på plass, sier Bjørndal.

#205

Vi forventer at myndighetene bidrar til at leiebilbransjen unngår konkurser og nedleggelser slik at de kan bidra til å få fart på turismen igjen så snart dette er over, sier næringspolitisk fagsjef i NHO Reiseliv, Ole Michael Bjørndal.

– Bilutleiebransjen trenger hjelp nå 

Bilutleiebransjen i Norge har på grunn av høye avgifter et betydelig høyere kostnadsnivå enn de øvrige landene i Europa. En følge av dette er et prisnivå på leiebiltjenester som er høyere i Norge enn i landene rundt oss.  

 –  Det høye kostnadsnivået på biler gjør bilutleiebransjen meget kapitalintensiv, og dermed også veldig følsom selv for mindre markedsendringer. Bilutleievirksomheten blir i dette tilfellet like mye berørt i distriktene som de store byene da flere av de mindre flyplassen og havnene var de som ble stengt først. Bilutleiebransjen trenger hjelp nå, sier Jørn Skjeldrum, direktør i Hertz bilutleie.  

Ber om midlertidig fritak for tilbakeføring av merverdiavgift  

 For å unngå konkurser og nedleggelser ber bilutleiebransjen regjeringen gi et midlertidig fritak for tilbakeføring av merverdiavgift. Det vil gi bilutleiebransjen mulighet til å redusere bilparken i markedet til et nivå tilpasset til en betydelig redusert etterspørsel.   

Per i dag har bilutleiebransjen tilbakebetalingsplikt for fradragsført merverdiavgift etter følgende regler:  

  • Eierperiode inntil 12 mnd: 1/30 del av fradragsført mva avskrives pr måned. 
  • Eierperiode inntil 48 mnd: 1/60 del av fradragsført mva avskrives pr måned. 
  • Eksempel: For et kjøretøy som har vært i leie i 12 mnd må man tilbakebetale 60% av mva. For et kjøretøy som har vært i leie i 18 mnd må man tilbakebetale 50% av mva. 
  • Gjennomsnittlig driftstid for en utleiebil i Norge er estimert til 18 mnd. 

 NHO Reiseliv i dialog med myndighetene

I motsetning til store deler av reiseliv og transport må bilutleiebransjen belaste sine kunder 25% mva, dette uten å ha fullt mva-fradrag ved kjøp. 

─ Skal Norge fortsatt ha et livskraftig reiseliv også etter at koronasituasjonen er over, må det komme målrettede tiltak for hver enkelt bransje. Mange turister som kommer til Norge leier bil for å komme seg rundt i landet på egen hånd. Denne bransjen er en viktig del av reiselivstilbudet. NHO Reiseliv har dialog opp mot myndighetene for å sikre at også denne bransjen blir ivaretatt fremover, avslutter Bjørndal.

 

Les også:
 

Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: