Veileder om markedsføring av usunn mat til barn – innspill ønskes

Publisert

Barn med forklær pynter småkaker ved et bord, med voksne i bakgrunnen som hjelper til i et kjøkkenmiljø.

Helsedirektoratet har nå publisert veiledningen som skal hjelpe næringslivsaktører og andre å forstå og etterleve det nye forbudet mot markedsføring av usunn mat og drikke rettet mot barn. Sponsing, konkurranser og utdeling av smaksprøver er temaer i forskriften. Foto: vm fra Getty Images Signature via Canva

Helsedirektoratet publiserte 1. juli 2025 rundskrivet som skal veilede bedrifter og andre i den nye forskriften mot markedsføring av usunn mat og drikke til barn. Nå trengs innspill fra reiselivet.

Som varslet da forskrift forskriften ble vedtatt i april, har Helsedirektoratet utarbeidet en veileder som har som formål å hjelpe bedrifter og andre som omfattes av forskriften til å forstå hvordan forskriften vil praktiseres.

Forskriften regulerer ikke bare tradisjonell reklame, som TV, radio eller reklame i blader/trykt skrift, men også sponsing, produktplassering og markedsføringsaktiviteter på digitale plattformer, sosiale medier, blogger og digitale spill. Videre er sponsing, konkurranser og utdeling av smaksprøver temaer som omtales i rundskrivet. 

Veilederen er publisert og åpen for innspill

Forskriften ble vedtatt 25. april 2025, men bestemmelsene i denne vil først tre i kraft 25. oktober 2025.Helsedirektoratet åpner for at det frem til 1. oktober 2025 vil være åpent for innsending av merknader til rundskrivet ved behov for tydeliggjøring og ytterligere presiseringer. Les veilederen her.

Stor usikkerhet blant bedriftene

Forskriften inneholder en hel rekke uklarheter og forvirrende reguleringer som har skapt unødvendig stor usikkerhet blant bedriftene som må forholde seg til denne. Selv om den endelige veilederen eventuelt skulle bidra til å klargjøre disse forholdene, burde myndighetene klart å lage tydeligere regler helt fra start, understreker Magne Kristensen, direktør for arbeidslivspolitikk i NHO Reiseliv

Vi vil nå, i samarbeid med medlemsbedriftene og våre søsterorganisasjoner i NHO gjennomgå veilederen grundig og gi tilbakemelding til Helsedirektoratet dersom vi finner behov for ytterligere presiseringer og tydeliggjøringer, sier Kristensen. 

NHO Reiseliv ønsker justeringer og dialog

NHO Reiseliv har lenge vært kritisk til de nye reglene, noe organisasjonen også ga tydelig uttrykk for i sitt høringssvar. Kristensen og fagdirektør næringspolitikk Ole Michael Bjørndal deltok også før sommeren på et innspillmøte hos helsedirektoratet hvor en rekke bekymringer ble løftet

Vår søsterorganisasjon NHO Mat og Drikke har tidligere kritisert regjeringen for å gå for langt i sin regulering av markedsføring på dette området, og NHO Reiseliv er enig med NHO Mat og Drikke i at en videreføring av selvreguleringsordningen Matbransjens faglige utvalg (MFU) ville vært en bedre løsning enn forskriften regjeringen nå har fastsatt. 

Helsedirektoratet tar imot merknader fortløpende fram til 1. oktober. Klikk på bildet for mer informasjon og skjema for innsending.

Oppfordrer medlemmer å sende innspill 

Kristensen oppfordrer medlemsbedrifter til å sende innspill enten direkte til Helsedirektoratet (les mer om hvordan her) eller til NHO Reiseliv ved Ole Michael Bjørndal. 

 

Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:

En smilende mann i grå dressjakke. Portrettfoto.

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: