Camping har blitt trendy

Publisert

Et telt. Foto.

Glamping på Sandviken Camping i Tinn, Telemark. Foto: Sandviken Camping

Stadig flere velger camping som ferieform, og mange campingbedrifter forbereder seg på en hektisk sommer. At camping har blitt trendy er både velfortjent og på tide, er oppsummeringen fra Campingkonferansen 2023.

14. og 15. mars gikk Campingkonferansen av stabelen for 30. gang. Omlag 250 deltakere fra campingbedrifter og campingplasser over hele Norge var samlet for å dele kunnskap, innsikt og hyggelig samvær på Color Line Fantasy.

En av de som deltok på campingkonferansen var Vebjørn Sveen som driver Sveastranda camping ved Gjøvik. Han forventer mange gjester denne sesongen, både fra Norge og utlandet:

— Sommersesongen ser veldig bra ut. Vi forventer gjester både fra Norge og utlandet - særlig Tyskland og Frankrike. Mange barnefamilier kommer til oss, da vi har mange morsomme aktiviteter som vanntrampoline, stor lekeplass, minigolf og fotballbane. Og så ligger vi jo rett ved Mjøsa så her er det mage fine tur- og bademuligheter, sier Sveen.

— Camping har blitt veldig populært. Det er noe med fellesskapet man får på en campingplass, man kommer lett i kontakt med andre, samtidig som man kan trekke seg tilbake og slappe av, fortsetter Sveen.

En mann med stort hettegenser og konferansedeltakerlapp rundt halsen. Foto

Vebjørn Sveen fra Sveastranda Camping var blant deltakerne på Campingkonferansen 2023. Foto: NHO Reiseliv

1 av 4 forventer en økning i utenlandske gjester i 2023 

For camping har virkelig blitt populært, og pandemien førte til at enda flere fikk øynene opp for camping. Aldri før har så mange nordmenn overnattet på norske campingplasser som i juli 2021. Da var det over 3 millioner registrerte overnattinger på camping i Norge.

 I 2022 var det totalt 8,4 millioner overnattinger på norske campingplasser, en økning på 4,6 prosent fra 2021, ifølge tall fra SSB. 2,6 millioner av disse overnattingene var det utlendingene som stod for. 

Ifølge NHO Reiselivs undersøkelse blant 64 campingmedlemmer, svarer godt over halvparten at de har opplevd en økning i antall utenlandske campinggjester de siste 10 årene. 1 av 4 campingbedrifter forventer en økning i utenlandske gjester i 2023.   

Ser på Norge som en drømmedestinasjon  

Campingbransjen har tatt store sprang de siste årene. Mange campingdrivere har investert i større kapasitet, bedre standard og komfort, og flere utvider med enda flere aktivitetstilbud. Gerald Grewe fra Surnadal camping ved lakseelva Surna i Møre og Romsdal, er en av mange campingdrivere som forventer en økning i gjester fremover, og som utvider kapasiteten:

En mann med briller og konferansedeltaker-badge rundt halsen, som står foran en plakat som promoterer barneaktiviteten Campingplass-mysteriene. Foto.

Gerald Grewe fra Surnadal Camping var blant deltakerne på Campingkonferansen 2023. Foto: NHO Reiseliv

— Vi har drevet med camping siden 2018, og har hatt veldig godt med besøk de siste årene. Vi har økt omsetningen vår fra 1,8 millioner i 2018 til 5,5, millioner. Vi har økt kapasiteten og fortsetter å øke kapasiteten ved å bygge flere leiligheter. Svak norsk krone gjør det ekstra attraktivt å feriere i Norge, og særlig tyskere ser på Norge som en drømmedestinasjon. De elsker naturen vår, sier Grewe.

Også søstrene fra Ogna Camping gleder seg til sommersesongen, og kan bekrefte at camping blir mer og mer populært.  

— Vi er vokst opp med campingferie og det er de feriene vi husker - ikke de vi hadde i Syden. Camping har blitt populært fordi man får fleksibilitet som mange ønsker seg, det er sosialt og barna har det veldig kjekt. De får mange nye lekekamerater, er ute hele dagen og har ikke tid til skjerm, sier søstrene, sier søstrene som driver familiebedriften Ogna Camping på Jæren.

Tre unge kvinner som smiler. Foto

Søstrene fra Ogna Camping husker selv campingferiene som de beste i barndommen. Nå driver de campingplass selv. Foto: NHO Reiseliv

Camping treffer på trendene   

Jarle Buseth, bransjeansvarlig for camping i NHO Reiseliv, spår en hektisk sommer for campingbransjen. Han mener camping som ferieform treffer på mange av reiselivstrendene som er i vinden nå:  

Mann i jakke med NHO Reiseliv-logo. Foto.

Jarle Buseth, bransjesjef for camping i NHO Reiseliv. Foto: NHO Reiseliv | Per Sollerman

— Mange ønsker å være aktive når de er på ferie, de ønsker gode, kortreiste opplevelser som oppleves meningsfulle. Folk vil reise til steder med gode verdier, der vertskapet tar vare på naturen og miljøet rundt seg. Flere og flere søker ferier omgitt av fantastisk natur, stillhet og ren luft. Dette er campingbransjens unike «selling point», og som kommer til å tiltrekke mange gjester de neste årene, sier Buseth.   

— Camping er ikke det det engang var. Det har blitt en moderne bransje som har investert mye i flotte sanitæranlegg, lekeplasser og kvalitet de siste 10-15 årene. Det er ikke lenger bare pensjonister og barnefamilier som velger camping. De siste årene har vi sett at stadig flere aktive unge drar på campingferie, og det er veldig gøy, avslutter Buseth.   

 

Tall og fakta om camping i Norge

Se nøkkelstatistikk for campingnæringen og last ned årsrapporten for norsk campingbransje her.

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: