Om serveringsbransjen

To menn i baren.

Restaurant Justisen, Oslo.

Serveringsbransjen er en viktig del av norsk reiseliv. Bransjen kommer til å bli enda viktigere fremover fordi mat og drikke blir stadig mer avgjørende for valg av feriested.

En kokkenasjon i verdenstoppen

Norge har fostret flere av verdens beste kokker gjennom tidene. Mange av disse har gjennom flere år drevet svært gode restauranter både i hovedstaden og i andre norske byer og tettsteder. Restaurantene er dynamoene i det lokale reiselivet ved siden av natur- og kulturopplevelser. Samtidig vet vi at matinteresserte mennesker fra hele verden ofte velger reisemål med utgangspunkt i restauranter de har lyst til å besøke.

Guide Michelin

Guide Michelin har i mange år vært «Bibelen» for de som har et nærmest religiøst forhold til velsmakende og eksperimentell mat. Michelin-guiden er fremdeles svært anerkjent, og har også kommet i en nordisk utgave. Det er ingen tvil om at den vanlige mann og kvinne i større grad enn før vil oppsøke gode internasjonale mat- og drikkeopplevelser.

Digital markedsføring

Enten man er på famile- eller vennetur så søker reisende etter gode spisesteder via nye, digitale kanaler. Spisesteder oppfordrer gjestene sine til å gi dem karakter på Trip Advisor. Gode eller dårlige matopplevelser blir delt over hele verden på internett via sosiale medier eller blogger. I større grad enn tidligere konkurrerer alle spisesteder i verden om sine gjesters gunst på en internasjonal arena.

Nye konsepter

De siste årene har det vært en kraftig fremvekst av nye, gode serveringssteder i Norge. Mangfoldet innenfor servering er derfor større enn på lenge.  Mange norske restauratører og kroverter har latt seg inspirere av utenlandske trender og utviklet nye konsepter. Historiefortelling blir stadig viktigere i forbindelse med servering, og mange aktører er flinke til å knytte unike historier til lokalproduserte råvarer, gjerne formidlet av kokken eller servitøren selv.

Samfunnsansvar

Å ta samfunnsansvar blir stadig viktigere for aktørene i serveringsbransjen. Bedre utnyttelse av råvaren og mindre matsvinn er to av bærekraftstrendene som vies stor oppmerksomhet i bransjen. Store kjøttleverandører tilrettelegger for at flere velsmakende stykningsdeler av storfe og gris får sin velfortjente plass på menyen fremfor å havne i en større kjøttdeigproduksjon. Sjømatleverandører sørger for at markedet ikke tilbys såkalt rødmerkede, utrydningstruede fiskearter, og grønnsaksleverandørene jobber med å fortelle markedet om at de «stygge» grønnsakene smaker like godt som de «pene». Det handler mat som er tilberedt slik den skal smake, gjerne slik den ble tilberedt for generasjoner siden. Kort sagt handler det om den autentiske smaken.  Mange av Norges mest kjente kokker har skrevet gode matbøker hvor disse elementene trekkes frem. Søkelyset på autentisk smak  har skapt en trend som flere og flere restauratører og kroverter nå følger.

Mikrobryggerier på fremmarsj

Mikrobrygget øl har hatt en fantastisk utvikling i Norge de siste årene. I dag er det ikke uvanlig å se ølkjellere og gastropuber som serverer egetprodusert øl, gjerne i kombinasjon med matspesialiteter. I Norge ser vi at viljen til å betale for slike lokalproduserte mat- og drikkeopplevelser er høy. Markedet mener å kunne se en tendens i norsk drikkekultur som tenderer mot at forbruker i økende grad søker kvalitet til en høyere pris fremfor kvantitet til lavere pris.

Sysselsetting- og integreringsmotor

De mangfoldige konseptene og menyene ved norske spisesteder  speiler i høy grad det norske samfunnet for øvrig. NHO Reiseliv er stolt av at knapt noen annen bransje i Norge er like flinke til å tilby arbeidsplasser til mennesker med flerkulturell bakgrunn. Legger man til at norske ungdommers første møte med arbeidslivet ofte er hos en serveringsbedrift, blir det tydelig hvilken viktig oppgave norske restauratører og kroverter har i å gi unge og flerkulturelle trygge rammer for arbeid og utvikling. 

Se også:

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: