En kvinne står i et bibliotek med bokhyller langs veggene. Hun har på seg et mørkt antrekk med lys langermet skjorte under, og et nøkkelkort i snor rundt halsen merket «Booking MK». Hun smiler og ser rett mot kamera.
Foto: Simen Prestaasen, TRY

– Jeg kan ofte høre hva gjestene ønsker seg. Selv om de ikke sier det høyt

På Voksenåsen hotell møter Elma gjestene med erfaring og trygghet.

Hun vet at det er de små detaljene som gjør at gjestene føler seg sett.

- Hun vet også at det er best å si nei til 70 lysestaker. Selv når det er bruden som spør.

Når telefonen ringer på Voksenåsen Hotell, svarer Elma Colakovic alltid med et smil. Det er ikke lett å spå hva som venter i de andre enden. Det kan være alt fra statsbesøk til kursbestillinger eller bryllupsplanlegging. Men én ting er sikkert. Elma smiler alltid. Og den trillende latteren hennes høres nesten like ofte.

Elma var 23 år gammel da hun startet i resepsjonen på Voksenåsen Hotell. Siden den gang har hun vært innom nesten hver eneste stilling på hotellet. Hun har vært dagvakt, kveldsvakt og nattevakt. Hun har jobbet med booking, som konferansevert,  i økonomi, i markedsføring og i kulturavdelingen. Men det er i bookingavdelingen hun trives aller best.

Den lange og varierte erfaringen gjør at hun håndterer forespørslene med ro og struktur. Hun vet at små detaljer kan gjøre en stor forskjell. En allergi som blir tatt hensyn til, en bursdag som blir husket, eller en utsikt som passer perfekt til anledningen. Og hun gjør jobben med en varme som gjestene legger merke til,  lenge før de setter foten innenfor døren 

– Jeg har fått så mye erfaring med gjestene gjennom årene, og det gjør at jeg er tryggere. Og når noen ringer for å bestille, prøver jeg å fange opp hva de egentlig ønsker seg, selv om de ikke alltid sier det rett ut, forteller hun.

Kvinne med nøkkelkort i snor rundt halsen ser på et portrett i en buet korridor med glassvegg og tak. På veggen henger flere innrammede portretter, og i rommet står et rundt bord med stoler og en byste.

Erfaringen gjør Elma trygg i rollen. Og gir både henne og kollegene ro når ting blir hektisk eller går på tverke.

Foto: Simen Prestaasen, TRY

Trygghet og blikk for detaljer

Da hun begynte i resepsjonen som 23-åring, var hun sjenert og litt tilbakeholden. Nesten to tiår senere møter hun gjester med en helt annen ro.

– Når jeg er rolig, legger jeg merke til mer. Noen ganger merker jeg at det trengs en ekstra liten oppmerksomhet, andre ganger at vi må justere planene for at alt skal passe. Erfaringen gjør at jeg vet hva som fungerer, og det setter gjestene pris på, forteller hun. 

Denne evnen til å lese mellom linjene har gjort henne til en pålitelig kollega og en problemløser. Som da blomstene til et bryllup aldri kom, og hun hoppet i bilen for å skaffe nye. Eller da en brud ville ha 70 lysestaker på bordet.

– Da kan jeg si: "Vet du hva, erfaringsmessig har vi hatt 20 lysestaker, og det er mer enn nok, ellers får du ikke plass til maten".

– Jeg prøver å ikke fokusere på utfordringene, men heller se muligheter, sier hun med et smil.

Erfaring blir rikere når den deles

Selv om Elma ofte er den første stemmen gjestene møter på telefonen, står hun aldri alene. Hun er en del av et stort maskineri hvor resepsjon, kjøkken, konferanse og housekeeping må spille på lag for at gjestene skal få en sømløs opplevelse.

– Vi deler erfaringer hele tiden. Hvis jeg er usikker, kan jeg bare ringe på kollegaen min og si: "Kan du komme bort, jeg trenger å plukke hjernen din litt?" Vi hjelper hverandre, og det gjør jobben både lettere og morsommere, forteller hun.

To ansatte bak resepsjonen på et hotell. Kvinnen har et nøkkelkort i snor rundt halsen og står ved en datamaskin, mens mannen ved siden av har et navneskilt festet på jakkeslaget.

For Elma handler jobben ikke bare om gjestene, men også om samholdet med kollegene.

Foto: Simen Prestaasen, TRY

Nesten 20 år etter at hun først kom inn dørene på Voksenåsen, kjenner Elma at hun fremdeles er på rett sted. Hun har gått veien gjennom nesten alle avdelinger, og erfaringen hun har med seg gjør at hun står stødig – også når ting ikke går helt som planlagt.

Gjennom alle rollene har hun sett hvor viktig erfaring er i reiselivet. Hun merker at både kollegene og ledelsen setter pris på den tryggheten og kunnskapen hun bringer med seg, og hun opplever at arbeidsplassen hele tiden gir rom for at hun kan utvikle seg videre og bli værende.

– Alt jeg har lært her, har gjort meg sterkere. Det er erfaringer jeg tar med meg videre i livet, ikke bare på jobben, sier hun.

Les også

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: