NHO Reiseliv

Innhold

Bli lærling

Kokker ordner mat

Bli lærling i en reiselivsbedrift

Å være lærling betyr at du får opplæring i et fag som leder fram til et bestemt yrke. Du er en fremtidig fagarbeider og du får lønn under utdanning.

Behovet for faglærte kokker, servitører og resepsjonister er økende. Reiselivsnæringen trenger hele tiden påfyll av faglærte kokker, servitører og resepsjonister. Har du lurt på hvordan det er å være lærling?

Hva er en lærling?

En lærling er en elev som går i lære i et praktisk fag. I bedriften får du både opplæring og praksis i faget. I starten av læretiden er det mest opplæring, men etter hvert deltar du i de vanlige oppgavene på arbeidsplassen. Ofte får du derfor mindre lønn i starten av læretiden enn du får mot slutten. Ellers har du samme rettigheter og plikter som andre ansatte i bedriften. Som lærling avslutter du utdanningen med en prøve, og får fagbrev etter bestått prøve.

Slik finner du læreplass

For å bli lærling må du inngå en lærekontrakt med en bedrift. Du kan ta kontakt med en bedrift og skaffe deg læreplass selv. Mange bedrifter annonserer også ledige læreplasser i aviser og på nett.

Du søker direkte til bedrifter og opplæringskontor. Husk at du også må søke via vigo.no.

Fagopplæringskontorene formidler også læreplasser via vigo.no. Da registrerer fylkeskommunen deg som søker, og sender liste med opplysninger om deg til aktuelle lærebedrifter. Fagopplæringskontoret har oversikt over godkjente læreplasser i ditt område.

Finn fagopplæringskontoret i ditt fylke

Uavhengig av hvordan du finner læreplass, må du søke via vigo.no innen 1. mars. Søker du på særskilte vilkår, er fristen 1. februar. Det er også mulig å gå i lære som lærekandidat eller ta praksisbrev. Lærekandidater avlegger ikke svenne- eller fagprøver, men får et kompetansebevis.

Les mer om fagbrev og svennebrev 

Lønn, lån og stipend

Læretiden i bedrift deles inn i opplæring og verdiskaping. Med verdiskaping menes at lærlingen skaper produkter som bedriften kan selge sine kunder eller tilby som tjenester til bedriftens brukere. Det er for verdiskapingen at lærlingen får lønn. I begynnelsen av læretiden er det mest opplæring, på slutten er det mest verdiskaping. Av den grunn får lærlinger vanligvis mer lønn på slutten av læretiden.

Du avtaler selv lønn med bedriften. Lønnen vil derfor variere fra arbeidssted til arbeidssted. Dersom du er lærling og har godkjent lærekontrakt, kan du søke lån og stipend fra Lånekassen.

Teksten er hentet fra utdanning.no som er en nasjonal nettportal for informasjon om utdanning og yrke laget av Kunnskapsdepartementet.

Som bedrift - hvordan får du tak i lærlinger?

 

Kokk

Mange jobbmuligheter som kokk

Kokkeyrket er et av de meste spennende og innholdsrike yrker du kan tenke deg. Det er et internasjonalt fag som krever kreativitet, entusiasme og forståelse for nye impulser. Du kan arbeide på forskjellige serveringssteder med alt fra hurtigmat til gourmet, du kan jobbe i delikatessedisken i dagligvarehandelen, på hoteller, turistskip, borerigger, handelsskip og fiskefartøy.

I det daglige arbeidet har kokkene ofte som oppgave å sette opp meny og planlegge innkjøp. Dersom du jobber i et stort kjøkken, er det gjerne en kjøkkensjef som leder arbeidet og som har ansvar for innkjøp og planlegging. Ved mindre kjøkken er dette oppgaver kokken gjør selv.

Et kjøkken kan organiseres på ulike måter. Noen steder vil hver kokk ha ansvar for en spesiell del av matproduksjonen, for eksempel å steke kjøtt, koke suppe, tilberede grønnsaker eller liknende. Større kjøkken har ofte flere avdelinger, og arbeidet fordeles mellom kokker og assistenter.

I dag skiller man mellom yrkesbetegnelsene institusjonskokk og kokk. Institusjonskokkene har spesialkompetanse for arbeid ved institusjonskjøkken.

Personlige egenskaper

Kokkearbeid er fysisk krevende. Kroppen blir utsatt for belastninger i knær, skuldre, rygg og nakke. Det er derfor viktig å være i god fysisk form. Som kokk må du regne med å jobbe turnus, noe som for mange innebærer arbeid på kveldstid, i helgene og på helligdager. På mange kjøkken jobber du i team, og ofte under stort tidspress. Dette gjør at det er viktig å ha gode samarbeidsevner.

Kokken - en multikunstner

Utfordringene står i kø for den som har lyst til å utdanne seg som kokk. Videreutdanning finnes innen mat, kosthold, hotell, reiseliv, ledelse, økonomi og markedsføring. Som kokk må du være kreativ og ha estetisk sans i tillegg til å kunne lage mat som både smaker og ser godt ut. Som fagarbeider skal kokken kunne tilberede mat for alle typer mennesker og anledninger i henhold til nasjonale og internasjonale tradisjoner og trender.

Sentrale arbeidsoppgaver:

  • Komponere retter og menyer i henhold til gjestenes ønsker og behov
  • Lage mat til ulike anledninger, både hverdag, fest og ved spesielle behov
  • Benytte ulike typer råvarer og tilberedningsmetoder
  • Planlegge innkjøp og beregne pris
  • Anrette og presentere mat
  • Renhold og produksjonhygiene

En dyktig kokk

  • er glad i å lage mat
  • er kreativ og har estetisk sans
  • jobber godt under press
  • har gode kommunikasjonsevner og jobber godt i team
  • har god personlig hygiene
  • er serviceorientert

For utfyllende informasjon om jobbmuligheter, lønn og arbeidsforhold, se utdanning.no

Servitør

Mange jobbmuligheter

Servitørfaget er et internasjonalt fag. Som servitør kan du jobbe på hoteller, restauranter, puber, barer, cruisebåter og andre serveringssteder. Med videreutdanning er mulighetene gode for arbeid som hovmester, vinkelner, restaurantsjef eller tilsvarende.

Som servitør har du en viktig og meget krevende oppgave med å skape god stemning og fremheve den gode opplevelsen. Gjennom din fagkunnskap, menneskekunnskap og evne til å yte god service legger du til rette for at gjesten kan ta sine valg. Det er ikke godt nok å ha gode kunnskaper, du må også kunne servere dine anbefalinger på en profesjonell og positiv måte.

Sentrale arbeidsoppgaver

  • Kommunisere med gjestene og yte god service slik at gjestene får innfridd sine forventninger
  • Presentere, anbefale og servere mat og drikke på en faglig korrekt måte
  • Tilberede varme og kalde drikker, både alkoholfrie og alkoholholdige
  • Rydding og oppdekking av serveringslokaler til ulike anledninger

En dyktig servitør

  • er blid og vennlig
  • liker å arbeide med og for mennesker
  • viser omsorg
  • viser interesse og er glad i jobben sin
  • har som mål å gi gjesten en god opplevelse
  • har gode fagkunnskaper
  • kan kommunisere godt med kolleger
  • kan salgskunsten – vet hva som er lønnsomt, hva som gir fortjeneste
  • er hygienisk og har god produksjonshygiene

Tekst er hentet fra ndla.no

For utfyllende informasjon om jobbmuligheter, lønn og arbeidsforhold, se utdanning.no

Resepsjonist

En jobb med stort ansvar

En resepsjonist er en dyktig selger som kan markedsføre bedriftens tilbud overfor gjestene og potensielle kunder. Du har forståelse for den totale driften av hotellet og har kompetanse innen data, etikk, service, helse, miljø og sikkerhet.

Resepsjonisten bruker avanserte bookingsystemer og kundeoppfølgingssystemer i sitt arbeid. Du kan jobbe i ulike virksomheter som har overnattingstilbud, eksempelvis hoteller, passasjerskip og offentlige institusjoner.

Resepsjonisten utgjør den store forskjellen

  • Du yter service
  • Informerer om lokale og nasjonale attraksjoner og aktiviteter
  • Du legger også til rette for at gjestene får et hyggelig opphold
  • Du gjør alt for at gjestene ønsker å komme tilbake ved en senere anledning
  • Du er den første og den siste gjestene møter når de er på hotellet der du jobber.

Med videreutdanning innen reiselivsledelse, hotelledelse, markedsføring og/eller salg vil mulighetene ligge åpne.

For utfyllende informasjon om jobbmuligheter, lønn og arbeidsforhold, se utdanning.no

Reiselivsmedarbeider

Reiselivsmedarbeideren arbeider med salg av reiser, og koordinering av transport og overnatting.

En jobb innen reiseliv kan - om du vil - føre til mye reisevirksomhet, og du vil ganske sikkert få se og oppleve flere deler av verden enn mange andre. Samtidig som du hjelper andre å oppleve verden på en god måte og få fine reiseopplevelser, kan du også oppleve verden.

Finn jobben som passer for deg

Reiselivsfaget kvalifiserer for mange ulike jobber innen reiselivsnæringen, blant annet innen luftfart, desitnasjonsselskaper, aktivitetsturisme, vintersport, reisebyrå, turoperatører, cruiseindustrien og så videre. Stikkord er kundebehandling, service, markedsføring, språk, transport og transportformidling.

Du lærer god kommunikasjon, turistinformasjon, å bli en god vert eller vertinne og å sy sammen gode reiseopplevelser. Samtidig lærer du å samarbeide med kunder og gjester, kolleger og samarbeidspartnere med varierende kulturell bakgrunn.

Det er ikke mange læreplasser i reiselivsfaget, så du må jobbe litt ekstra hardt for å finne akkurat din drømme-læreplass.

For utfyllende informasjon om jobbmuligheter, lønn og arbeidsforhold, se utdanning.no

 

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: