Reiselivslederen: – Mangfold er en berikelse

Espen Ravnå, hoteldirektør ved Comfort Hotel Trondheim

Espen Ravnå, hotelldirektør ved Comfort Hotel Xpress Youngstorget i Oslo.

Espen Ravnå, hotelldirektør ved Comfort Hotel Xpress på Youngstorget i Oslo, har flyttet kontoret sitt ut i lobbyen for å bli mer synlig for alle på hotellet.

Hvordan ble sommeren 2018? 

Espen Ravnå, hotelldirektør ved Comfort Hotel Xpress Youngstorget i Oslo

  • Alder: 31 år
  • Antall ansatte: 23
  • Utdanning: Reiseliv, Høgskolen på Lillehammer
  • Første lederrolle: 26 år: Salgs- og markedsansvarlig på Quality Hotel 33
  • Comfort Hotel Xpress Youngstorget: Nettside, facebook

Jeg har vært heldig og hatt ansvaret for to flotte hoteller i sommer: Comfort Hotel Trondheim og Comfort Hotel Xpress Youngstorget i Oslo. Vi ser likhetstrekk ved at begge destinasjonene hadde en svært bra juni, men fikk en liten nedgang på belegget i juli sammenlignet med det sterke resultatet i 2017. Heldigvis har begge hotell en fantastisk august, så sammenlagt har vi en økning i trafikk, både i Trondheim og Oslo, mot fjoråret (juni - august).

Hva kjennetegner deg som leder?

Som leder er jeg målbevisst og inkluderende. Jeg er synlig i den daglige driften og gjør mitt beste for å motivere og ta godt vare på alle rundt meg. Det er viktig for meg at alle ansatte blir sett, samt å inkludere alle i målet vårt og hva vi sammen må gjøre for å nå dette – og ikke minst feire delmål langs veien.

Comfort-hotellene har relativt små organisasjoner på hotellene, hvor avdelingslederne (inkludert meg selv) er mye ute i driften. Jeg har for eksempel flyttet kontoret mitt ut i lobbyen og sitter nå på et av våre «community tables». Det gjør at jeg er mer tilgjengelig og synlig for alle på hotellet, samtidig som jeg får kjenne på den gode atmosfæren i lobbyen vår.

Hva er dine beste råd til andre unge mennesker som ønsker å bli leder i reiselivet?

Mitt aller beste råd er å velge en arbeidsgiver hvor du får mulighet til å utvikle deg. Vær åpen med arbeidsgiveren din om hva målet ditt er. Er det ikke rom for utvikling der du er i dag, eller er du ikke fornøyd med din leder? Si opp jobben.

I reiselivet starter en som oftest ikke på toppen, og man bør derfor ha erfaring fra driftsavdelinger. Studerer du for eksempel reiseliv, bør du allerede under studiet tenke på å få en fot innenfor bransjen. Selv jobbet jeg både som frokostvert, servitør, resepsjonist og bartender mens jeg studerte. Dette gav meg helt klart et fortrinn etter studiene.

På hvilken måte er Comfort Hotel en viktig jobbskaper?

Comfort Hotel er en viktig jobbskaper blant annet fordi vi satser på mangfold som et konkurransefortrinn. Det er viktig for meg at vi som arbeidsgiver gjenspeiler hele samfunnet hos oss og at vi gir alle like muligheter. Mangfold på arbeidsplassen er etter min mening en berikelse for meg selv, de ansatte og gjestene våre. Mangfoldet gjør at vi fyller staben med forskjellige erfaringer og ulikheter, som igjen skaper kultur og et unikt arbeidsmiljø.

Mangfold på arbeidsplassen er etter min mening en berikelse for meg selv, de ansatte og gjestene våre.Espen Ravnå, hotelldirektør ved Comfort Hotel Xpress Youngstorget 

Hva er den største utfordringen for din bedrift?

En av de største utfordringene våre er kampen mot de økende distribusjonskostnadene via OTA' ene, altså bookingplattformer, som selger rommene våre. Her er det virkelig et «elsk/hat forhold». Vi vil selvsagt selge rom, men samtidig har andelen provisjon på de fleste sidene blitt for høy. Etter min mening har de fått for mye makt over vår bransje. Enkelte bookingsider krever over 20 prosent provisjon av hotellbookingen. Her har vi nok mye å lære av flyselskapene, som har «knekt koden» ved å få flere til å bestille direkte.

Har du en morsom historie å fortelle fra et møte med en gjest?

Jeg har heldigvis samlet opp mange gjennom årene. En spesifikk historie må være møtet med en gjest som vi endte med å ansette. Gjesten hadde så mange tanker om hotellet og utstrålte så mye positiv energi at da det ble klart at vedkommende skulle flytte til Trondheim, var vi helt nødt til å tilby jobb i vår barception. Vedkommende er nå en av service-stjernene våre og har blant annet tatt over ansvaret for hotellets markedsføring i sosiale medier.

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: