NHO Reiseliv

Innhold

Reiselivslederen: – Det er tøffe tak for å stå igjen med noe på bunnlinjen

Maud Haldorsen

Maud Haldorsen, hotellsjef ved Hotell Geiranger, har store forventninger til årets viktigste sesong, men forteller at det er utfordrende å drive et frittstående hotell.

Maud Haldorsen, hotellsjef ved Hotell Geiranger, er optimistisk foran årets viktigste sesong for reiselivet. Hun vil likevel minne politikerne på at det er utfordrende å drive et frittstående distriktshotell i Norge.

Hvordan ser bookingen ut for sommeren? 

Maud Haldorsen, hotellsjef ved Hotell Geiranger

  • Alder: 28 år
  • Antall ansatte: 58 (i sesong) 
  • Utdanning: Hotellledelse fra École hôtelière de Lausanne i Sveits
  • Første lederrolle: 22 år i rollen som hotellsjef
  • Hvor mange har du lederansvar for: 55 (i sesong) 
  • Hotell Geiranger: Nettside, facebook

Sesongen startet knallbra. Heldigvis ble det sol og sommer i hele mai, og vi solgte derfor rom som aldri før. Når det er varmt i april, åpner hovedveien til Geiranger tidligere enn om det er kaldt. Om det blir en god sesongstart eller ikke, avhenger mye av været. 

Det ser ut til å bli en bra sommer. Vi har merket oss at det er litt mindre forhåndsbestillinger og litt mer avbestillinger på asiatiske grupper enn tidligere, men omsetningen hittil i år sammenlignet med 2017 ligger et par prosent over fjoråret. Vi hadde i fjor vår femte historiske salgsrekord på rad, men jeg synes fortsatt det er viktig å nevne at på tross av dette er det små marginer og tøffe tak for å stå igjen med noe på bunnlinjen. Det er utfordrende å drive frittstående distriktshotell i Norge og jeg ønsker derfor å poengtere viktigheten av tydelige og stabile rammevilkår fra regjeringen, slik at vi framover vet hva vi har å forholde oss til.

Hvor kommer turistene fra? 

Vi har en spennende miks med gjester fra hele verden. I 2017 hadde vi gjester fra 98 ulike nasjoner. Kina og Norge er våre to største enkeltmarkeder, mens USA og Tyskland også er store markeder.

Hva kjennetegner deg som leder?

Dette spurte jeg mine nærmeste medarbeidere om, og de svarte at jeg motiverer og engasjerer dem, lytter til dem og prøver alltid å finne den beste løsningen for alle. De synes også at jeg er en god «coach», karismatisk, drar lasset og går fram som et godt forbilde for dem.

Hva er ditt beste råd til andre unge som ønsker å bli leder i reiselivet? 

Ta beina fatt og hopp i det! Man kommer alltid ut på den andre siden med mer erfaring og kunnskap, både på et profesjonelt og personlig plan. Det er også viktig å ta vare på seg selv i jobben. Man har ansvaret for andre, og da må man ta vare på seg selv først. Litt som de sier på flyet med oksygenmasken: «Ta masken på deg selv først, før du hjelper andre». Stå i det når det stormer, og reflekter både i og etter tøffe perioder. Man kan ikke være flink i alt, og det er derfor viktig å samle mennesker rundt seg som utfyller en. Lytt til alle i teamet ditt, det er de som vet hvor skoen trykker. Vis tillit, gi ansvar og deleger.

På hvilken måte er Hotell Geiranger en viktig jobbskaper?

I teamet vårt har vi mennesker i alle aldre fra mange ulike nasjonaliteter. Jeg føler derfor at vi bidrar til mangfold i samfunnet. De som ønsker å ta ansvar, får mye tillit og mulighet til å utvikle seg i bedriften. I tillegg er det like mange kvinner og menn som er ledere. Likestilling, gjensidig respekt og toleranse er viktig for oss.

Hva er den største utfordringen for din bedrift? 

Den største utfordringen vår er logistikken til Geiranger. Hovedveien ned til Geiranger er stengt vinters tid, og det er alltid usikkert når den åpner og stenger. Dette setter begrensninger for utvikling av bygda og området rundt. 

Jeg håper politikerne ser at om det bygges helårsvei til ikoniske Geiranger, vil det ha stor effekt på verdiskapingen i hele regionen.Maud Haldorsen, hotellsjef på Hotell Geiranger 

For oss, som et av Norges største sesonghotell, er det en utfordring å skulle «starte opp» igjen hvert år, spesielt med tanke på rekruttering, hvor du er helt avhengig av at medarbeiderne har mulighet til å komme tilbake år etter år. Hadde vi kunnet tilby jobb hele året, kunne man hatt mer lokal arbeidskraft og større stabilitet.

Har du en morsom historie å fortelle i møte med en gjest? 

For to år siden hadde jeg noen gjester i resepsjonen fra Dubai som jeg kom i snakk med. Det viste seg at de var Snapchat-reisebloggere i Dubai med over 50 000 følgere. Jeg tok en snap fra Geiranger med dem, og etter en halvtime hadde over 10 000 personer sett snappen. Resultatet ble at det kom turister som hadde reist helt fra Dubai inn i resepsjonen for å hilse på meg, siden de hadde sett meg på snap. Vi har fått mange romsalg fra det markedet i ettertid.

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: