Påskepraten: Trives best når det koker

Linda Heltne

Hotelldirektør Linda Heltne på Thon Hotel Alta har hatt et hektisk år med utbygging og oppussing av hotellet.

Hotelldirektør Linda Heltne på Thon Hotel Alta har flere utenlandske enn norske gjester i påsken.

Annenhver nordmann planlegger å reise bort i påsken. Av disse skal 8 av 10 feriere i Norge, viser en undersøkelse NHO Reiseliv har fått gjennomført.

Thon Hotel Alta

Hva kan jeg forvente meg hvis jeg legger påskeferien til Alta og bor på Thon Hotel Alta, direktør Linda Heltne?

– Vi har akkurat bygget restaurant på hotellet i tillegg til å ha renovert resepsjonen. Resultatet har blitt innbydende og fargerike omgivelser der det er godt å være gjest. Vi har også en spennende à la carte-meny i restauranten og et godt utvalg av drikke. Restauranten er uformell og man kan også ta turen innom uten å spise noe. Vårt ønske er at det skal være et møtested for både lokalbefolkning og hotellgjester.

Linda Heltne

  • 42 år
  • Direktør på Thon Hotel Alta

– Ellers er det mange aktiviteter utenfor hotellet som holder høy kvalitet, som for eksempel hundekjøring, scooterkjøring, reinraid og nordlysturer. Turistinformasjonen i Alta har full oversikt over hvilke leverandører som holder åpent i påsken og hvilken kapasitet de har. Jeg må også få nevne opplevelsessenteret Borealis Alta og Nordlyskatedralen, som ligger rett ved hotellet. Her kan du få både omvisning i katedralen og lære om nordlyset på en interaktiv og leken måte.

Hvem er påskegjestene dine, og hva ønsker de å gjøre i påsken?

– Det er en del utenlandske turister og ikke så mange norske. Noen gjester vil vi nok også få som er på vei til og fra familie, men i hovedsak utenlandske turister og enkelte norske som er på jobb. De utenlandske turistene er opptatt av aktiviteter og den norske naturen.

Hva er den største utfordringen for din bedrift?

– En av de største utfordringene er å få nok faglærte medarbeidere. Vi ser at tilgangen på lærlinger avtar, og det kan bli en utfordring fremover både når det gjelder resepsjonsfag, kokkefag og servitørfag.

Hvordan vil du oppsummere 2018 så langt, og hvordan ser resten av året ut?

– 2018 så langt har vært utrolig hektisk med mye som skulle planlegges og igangsettes i forbindelse med utbygging og oppussing. Fremover skal vi konsentrere oss om små justeringer som skal til for å gjøre gjestens opplevelser hos oss enda bedre. Sommersesongen står snart for døren. Da blir det hektisk, og det gleder vi oss selvsagt til. Vi har det artigst på jobb når hotellet er fullt av gjester og vi har hendene fulle.

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: