Hotelldirektør Terje lover matreise gjennom åtte årstider på Norsk Opplevelseskonferanse

Terje Theodorsen Scandic Narvik

Hotelldirektør Terje Theodorsen på Scandic Narvik gleder seg til å vise frem Narvik under Norsk Opplevelseskonferanse.

Neste uke går Norsk Opplevelseskonferanse av stabelen i Narvik i Nordland. Konferansen er den viktigste møteplassen for norske opplevelsesbedrifter. I denne «Reiselivslederen» har vi tatt en prat med Terje Theodorsen, hotelldirektør ved Scandic Narvik. Han gleder seg til å vise frem alt det Narvik har å by på.

Konferansen finner sted i Narvik i år, og dere er en del av vertskapet – hvilke forventninger har du til årets konferanse?

Jeg tror at årets konferanse blir kjempegøy. Det blir en annerledes «pop up»-konferanse i et fabrikklokale fra solcelleindustriens storhetstid i Narvik. Temaet er riktig, og det kommer mange gode foredragsholdere.

Hva får deltakerne oppleve her i Narvik?

Deltakerne får oppleve Narvik som det logistikk-knutepunktet det er, med fly, tog og båt. Narvik er den største havnen i Norge målt i tonnasje. Grunnen til det er Ofotbanen med jernmalmen fra gruvene i Kiruna. Deltakerne blir tatt med på en togtur på Ofotbanen og de får oppleve Krigsminnemuseet og restaurantene i Narvik. Middagen under konferansen blir en kulinarisk reise gjennom de åtte årstider. Det er samenes årskalender, som knytter seg til reinens naturlige vandring. Vi prøver å gjenskape smaker fra de ulike årstidene, og det baserer seg på blant annet kalving og hvor det er beite, om det er på vidda eller ved kysten. Nå på høsten er det mengder av ferske råvarer. De øvrige månedene går det i konserverte produkter som er saltet, tørket, gravet, syltet og røyket. Ferske varer som sopp, bær og urter følger naturlig. Vi forsøker å lage variasjoner over alle disse temaene.

Hvordan har året hittil vært for Scandic Narvik? 

Scandic Narvik leverer «all time high»-omsetning i år, som vi har gjort siden vi åpnet 1. mars i 2012. Vi ser at belegget havner på samme nivå som i fjor, men vi får litt bedre betalt for rommene. Turistene til Narvik kommer fra hele verden, med europeerne på topp om sommeren og asiater på vinteren. Fremdeles er de fleste gjestene våre norske.

Hva kjennetegner deg som leder?

Jeg er nok en deltakende leder som forsøker å gå foran som det gode eksempelet. Jeg prøver å se og utvikle potensialet i alle medarbeiderne jeg har rundt meg. Jeg tar gjerne i et tak der det trengs og lar hele ledergruppen være med på beslutningene som tas underveis. Derfor stiller jeg strenge krav til lojaliteten mot de beslutningene som er tatt. Hvis vi spør de som er rundt meg til daglig, er jeg nok av og til litt utålmodig.

På hvilken måte er Scandic Narvik en viktig jobbskaper?

Vi er en stor bedrift i Narvik med våre 65 ansatte fordelt på cirka 40 årsverk. Vi jobber aktivt med lærlinger for å utvikle et større fagmiljø i byen. Sammen med opplæringskontoret jobber vi tett med ungdomskolene og videregående skoler for å profilere faget vårt og dermed rekruttere flere til bransjen. Vi har også avtale med «Ringer i vannet» og bruker den avtalen aktivt i rekrutteringsarbeidet. 

Vi jobber aktivt med bolyst og forsøker å få flere til å komme til, og ønske å bo i byen vår.
Terje Theodorsen, hotelldirektør ved Scandic Narvik

Hva er den største utfordringen for din bedrift?

Problemene med å skaffe kvalifisert arbeidskraft er kanskje den største utfordringen for oss i Narvik, da særlig på kokk- og servitørsiden.

Til slutt, tema for konferansen er «morgendagens turisme». Hvordan tilrettelegger dere for morgensdagens turisme?

Vi tar hensyn til den globaliseringen, urbaniseringen og digitaliseringen vi ser i verden i dag, og gjør oss tilgjengelig på digitale flater. Jeg tror det er riktig å rette markedsføringen mot den enkelte type turist slik at de kjenner seg igjen i det som markedsføres. Videre tror jeg samhandling på tvers av kommunegrenser, fylkesgrenser og landegrenser er viktig for at vi skal bli attraktiv ute i den store verden. Videre må jobbe med å gjøre reiselivsnæringen så bærekraftig som mulig.

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: