NHO Reiseliv

Innhold

Påskepraten: Med kjærlighet til Røros

#005

Røros Hotell i Trøndelag. Innfelt: Terje Lysholm, administrerende direktør. Foto: Privat

Terje Lysholm, administrerende direktør ved Røros Hotell, lover god påskestemning med et variert påskeprogram for store og små i vakre omgivelser på Rørosvidda.

Ifølge NHO Reiselivs årlige påskegallup planlegger 55 prosent av befolkningen å dra på påskeferie i år. Av disse svarer hele 78 prosent at de skal feriere i Norge. Vi har derfor tatt en prat med en av våre medlemmer, administrerende direktør ved Røros Hotell, Terje Lysholm, for å finne ut av hva påsketuristene kan vente seg i ferieuken. 

Røros Hotell

Siden oppstart i 1951 har hotellet vært opptatt av å utvikles med respekt og kjærlighet til Røros sin tradisjon og historie.

Hva kan forventes hvis du legger påskeferien til Røros Hotell?

– Selv om våren er rett rundt hjørnet, er det fremdeles godt med snø på Rørosvidda. Oppkjørte skiløyper, vakre omgivelser, nydelig lokalmat og god påskestemning. Det å feire påsken på Røros er en fin opplevelse for liten og stor. Hos oss kan man puste ut og nyte livet. Vi har aktiviteter for hele familien.

På Røros er vi opptatt av at både store og små skal trives, og vi har i tradisjonen tro satt opp et variert påskeprogram. Av aktiviteter kan vi nevne skogstur med hest og slede, konsert med «Rasmus og Verdens Beste Band», bingo, skirenn og hundekjøring for de minste på påskeaften. En viktig del av påskebesøket er også vandring i Bergstaden, gjerne med besøk på våre spisesteder Kaffestuggu og Vertshuset Røros. I tillegg har vi vår flotte bad- og velværeavdeling med inne- og utendørsbasseng. De minste kan også utfolde seg i lekelandet vårt. På ettermiddagene er det to trubadurer som holder opp stemningen.

– Vi samarbeider med Røros Alpinsenter Hummelfjell, som setter opp gratis minibuss til skianlegget for de som ønsker litt mer fart og spenning.

#205

Røros Bad og Velvære-anlegg er 700 kvadratmeter og bygget i rene naturmaterialer. Foto: Privat.

Hvem er påskegjestene dine, og hva ønsker de å gjøre i påsken?

– Våre påskegjester er hovedsaklig familier fra Midt-Norge. Mange av disse er gjerne andre- og tredjegenerasjon og har feriert her i flere tiår. De fleste gjestene ønsker å nyte påskefjellet med sol og ski på silkeføre, enten langrenn eller alpint, og så vil de ha god mat og drikke.

Hva satser din bedrift på?

– Vi ser at belegget i helgene bra. Med våre tilbud for store og små passer vi godt til de fleste familier. De siste årene har vi jobbet aktivt med å fylle midtuke med kurs og konferanser. Hotellet er medeier i Storstuggu, som ligger i forlengelsen av hotellet. Her kan vi tilby konferansefasiliteter og festmiddager for opptil 450 personer.

Hva er den største utfordringen for din bedrift?

– Som den største reiselivsbedriften i fjellregionen er vi avhengig av mer forutsigbare rammebetingelser. Dette gjelder vesentlige endringer i merverdiavgift på overnatting de siste årene, men også de store utfordringene med å få rekruttert ansatte med ønsket faglig kompetanse ut i distriktet. Marginene blir mindre og mindre for hvert år som går.

– Som distrikthotell er det mange hensyn som må tas og som påvirker vår hverdag. Vi skal være et bærekraftig reisemål og tilby et rikt utvalg av lokale råvarer hver dag året igjennom.

– Vi ønsker å oppfordre gjestene våre til å reise kollektivt, men det er vanskelig når tog- og busstilbudet er begrenset og flyruta har hyppige kanselleringer. Det er særlig mellom Trondheim og Røros at kollektivtilbudet er dårlig med få togavganger og bussruter som er truet med nedleggelse.

– Røros har kun 5500 beboere i kommunen, og vi er nødt til å rekruttere fra andre regioner og nasjonaliteter for å kunne opprettholde driften vår. Skal vi klare å rekruttere ansatte, må vi tilby store stillingsprosenter, noe som skaper utfordringer hvis sesongvariasjonene blir store. Endringer i pendlerfradragene har også rammet flere av våre ansatte. I tillegg sysselsetter vår bransje mange unge arbeidstakere og er mange innvandreres første møte med arbeidslivet i Norge.

Hvordan vil du oppsummere 2019 så langt, og hvordan ser resten av året ut?

– Så langt har vi hatt en meget positiv vekst for hele Røros Hotell-gruppen sammenlignet med 2018. Vi opplever økt etterspørsel på konferanser, i tillegg til mange familiegrupper i helgene. At påsken er senere enn i 2018, slår også hyggelig ut. Ser man på resten av året, så er det relativt bra bestilt til over sommeren, men vi har fortsatt senger å fylle utover høsten for å nå våre forventninger.  

Se også: 

 

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: