Etterlyser markedsføringsmidler: – Konkurransen vil bli knallhard

Trond Øverås mener at myndighetene må etablere en «restart-pakke» til den dagen utlendingene skal begynne å reise igjen.

Trond Øverås i NordNorsk Reiseliv frykter for helårsturismen og bransjekompetansen, men hyller stayer-evnen og ståpåviljen til kolleger i regionen.

 – I Nord-Norge skulle vi nå vært på full oppkjøring mot nordlys- og vintersesongen som er svært viktig for næringen, men situasjonen tilsier jo at det bokstavelig talt nå er mørkt, konstaterer lederen i NordNorsk Reiseliv i medlemspraten med NHO Reiseliv.

Trond Øverås, leder i NordNorsk reiseliv, i Tromsø. Han frykter at landsdelen og bransjen i området kan miste mye god kompetanse som følge av fraflytting i koronakrisen. Foto: privat.

 
Øverås er opptatt av både de kortsiktige og langsiktige konsekvensene av koronaviruset, som har frykter kan påvirke sin region i lang tid. I Nord-Norge har det i mange år vært jobbet strategisk med å bygge kompetanse og en mer helårlig reiselivsnæring.
 
– Nå ser vi tendenser til at flere i næringen søker seg over til andre bransjer, og også ut av landsdelen. Jeg er bekymret for at vi skal havne i en situasjon der næringen i nord blir enda mer sesongpreget, også med de utfordringer dette gir kompetansemessig. Derfor er det viktig at vi ikke blir «satt tilbake» for mye når vi går mot en mer normalisert hverdag, som igjen betyr at vi må ha gode kompensasjonsordninger, sier reiselivssjefen.

Midler til omstilling

Reiselivssjefen mener dessuten at tilgang på omstillings- og utviklingsmidler er helt nødvendig nå om dagen, og trekker frem flere eksempler på at bedrifter i området har rigget seg om for å møte en ny hverdag:
 
– Tromsø Villmarkssenter hadde i sommer husky-kafe som ble veldig populær, og de har også lånt ut hunder til lokalbefolkning. Norwegian Wild startet med digitale kajakkturer. Jakobsbakken i Sulitjelma jobbet aktivt mot norske influensere for å fortelle om mulighetene der, og Trasti & Trine i Alta hadde bakeri og kafe åpent hver helg hele sommeren der lokalbefolkningen blant annet kunne handle lokalproduserte bakevarer, sier Øverås.

Husky-kafé ble storsuksess i koronakrisen, men bransjen trenger flere omstillingsmidler, sier Trond Øverås.

Regionens sjel

Øverås er klar på at det er synd på Bergen og Oslo som er hardt rammet av krisen, og er enig i at serveringsbransjen at de virkelig er med på å skape sjel i disse byene. Samtidig så syns han dette også gjelder for de fleste steder i landet, inkludert Nord-Norge.

Bare i Tromsø snakker vi om en mulig reduksjon i sysselsatte på 40 prosent som følge av koronakrisen, sier Trond Øverås.

– Vår næring er en viktig bidragsyter for å skape bolyst i veldig mange lokalsamfunn, store som små. Bare i Tromsø snakker vi om en mulig reduksjon i sysselsatte på 40 prosent, i Nordkapp 72 prosent og Vågan i Lofoten på 44 prosent innenfor reiselivet. Allerede siden vi hentet inn disse tallene er jeg redd for at situasjonen nå er enda mer utfordrende, sier en bekymret Øverås.

Trenger en kick-start

For å komme helt ut av koronakrisen, mener Øverås at myndighetene må etablere en «restart-pakke» til den dagen utlendingene skal begynne å reise igjen. Tilbakemeldingene fra turoperatørnettverkene er nemlig at reiselysten er der når smitteverntiltakene myknes opp.
 
– Konkurransen internasjonalt vil bli knallhard, og det er viktig at vi har tilstrekkelig markedsmidler blant annet til fellesapparatet slik at vi kan være attraktive for de gjestene vi mener er riktig for oss, og som igjen skal kjøpe produkter og tjenester fra aktørene. 
 
NHO Reiseliv vil også jobbe for økte markedsføringsmidler fremover. Øverås avslutter med å si at analyser viser at Norge og Nord-Norge kan levere på mange av de delene som analyser har vist blir viktig for mange gjester: et godt helsevesen, god plass og store opplevelser i mindre grupper.

God plass til å oppleve spektakulære naturfenomen er et av Norges og Nord-Norges fortrinn i kampen om reisende etter koronakrisen. Da trengs markedsføringsmidler, mener NordNorsk reiseliv og NHO Reiseliv.

En person i røde klær som suser nedover en preparert skibakke, med snøsprøyt rundt seg. Foto.

Forventer bra trøkk i vinterferien, men dyrtiden påvirker næringen

Situasjonsanalyse for norsk reiseliv

Resultater fra NHO Reiselivs medlemsundersøkelse februar 2024

Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: