Stjerneskuddet som ikke vil la seg definere av michelinstjernen

Jo Bøe Klakegg og Siri Haslund driver Oslos nye stjernerestaurant Restaurant Hot Shop.

Restaurant Hot Shop fikk ett år i drift før pandemien stengte ned, men kokk Jo Bøe Klakegg og daglig leder Siri Haslund rakk å gjøre seg bemerket. Et halvt år etter gjenåpning ble nemlig stjerneskuddet premiert med en flunkende michelinstjerne, men det prøver de å ikke tenke på.

Hva slags sted er Restaurant Hot Shop?

– Vi er en restaurant som serverer mat, og sjenker vin og driver med service på en måte som gir mening for oss.  Vi er en restaurant som har vært så heldige å bli tildelt en Michelinstjerne, sier Jo Bøe Klakegg. Videre forklarer han at den populære stjernen ikke har endret måten de driver restauranten på.

Mer om Restaurant Hot Shop

Navn: Jo Bøe Klakegg og Siri Haslund.

Tittel: Eiere, kokk og daglig leder av Restaurant Hot Shop. 

Om bedriften: Restautant Hot Shop åpnet i april 2019 i Københavngata på Rodeløkka i utkanten av Oslo sentrum. 

Eies av Jo Bøe Klakegg, Siri Haslund og Erik Sandbæk. 

Ble tildelt Michelin-stjerne i juli 2022. 

Restauranten er allikevel en uformell restaurant som serverer en satt meny. Menyen endres utfra sesong og råvarer. 

Nettside: https://www.restauranthotshop.no/

Sammen med samboeren Siri Haslund og Erik Sandbæk eier og driver han Restaurant Hot Shop.

Dere er ikke så glad i å trekke frem den Michelinstjernen?

– Det er klart at det er veldig stort å ha fått stjernen, men det viktigste er arbeidet vi gjorde før og fortsatt gjør hver dag. Vi hadde en naturlig progresjon i kvalitet, nye tallerkener, flere ansatte, nye retter og det skal vi fortsette med – uavhengig om vi fikk michelinstjerne eller ikke. Jeg var mest redd for at michelinstjernen skulle vippe oss av pinnen. Det er nesten sånn at man får en michelinstjerne, og det er helt fantastisk, men så skal man nesten glemme at man har fått den, sier Bøe Klakegg.

Men gjestene skal ikke glemme at dere har fått den?

– Nei, de kan gjerne huske det. Men de skal ikke jobbe her dagen etter.

Hvis man ønsker å sikre seg bord her, hva må man gjøre da?

– Vi åpner bookingen den første hver måned klokka 12.00, og da må man gå inn på nettsiden vår og booke bord. Forrige gang gikk det veldig fort, da tok det bare ti minutter, men det var nok et engangstilfelle, forteller Haslund

Vi gjorde en undersøkelse angående nordmenns ferieplaner i høst og det er en stor økning i de som svarer at de planlegger mat- og vinopplevelser i høst – opplever dere også at det er en større interesse for mat og vin?

– Vi merker at stadig flere vil ut å spise, men jeg tror også gjestene blir stadig flinkere til å lage mat, og mer kunnskapsrike om råvarer og vin. Det er naturlig at de også vil gå ut å spise mer. Også legger det jo litt press på oss.

Hvis jeg har klart å karre til meg et bord her, hva er det jeg forteller vennene mine etter at jeg har vært her?

– Forhåpentligvis så er du glad! Og forteller om den gode maten, vinen og hyggelige servicen, og sier at "det var verdt pengene", og det kunne gjerne kostet mer, sier Bøe Klakegg og ler.

Også sier du det til alle vennene dine at de også burde dra på Hot Shop. Det hadde vært det beste, sier Bøe Klakegg, og samboeren ler.

Hvem er det som besøker Hot Shop?

– Det er veldig mange forskjellige. Vi føler ikke vi har en bestemt gruppe som kommer og besøker oss. Det er folk i alle aldre, det er familier, businessmiddager, det er naboer, det er folk som skal feire noe spesielt eller de som går ut flere ganger i uka. Det er mest Oslofolk, men også folk fra andre byer i Norge, også er det flere og flere fra utlandet som setter seg på venteliste. Vi hadde litt besøk fra utlandet før, men det har nok blitt flere etter vi fikk stjernen, sier Haslund

Det er stor mangel på folk som søker seg til restaurant og matfag – hvordan skal man inspirere unge til å ta sats og starte i dette yrket her?

– Det er vel å gå foran som et godt eksempel, også tror jeg det har skjedd mye i denne bransjen som gjør det mer attraktivt de siste ti årene. Da jeg startet som kokk så var det andre arbeidsvilkår enn det er nå. Men som kokk er det viktig for meg at vi ikke mister gnisten og tempoet, det lette kaoset som du greier å karre deg gjennom, også kommer du helskinnet ut. Det er et viktig element, ellers hadde ikke jeg vært kokk, sier Bøe Klakegg.

Hva er det beste med å være kokk?

– Adrenalinet du får. Kameratskapet på kjøkkenet, et utrolig samhold, å få jobbe med utrolige produkter. Du lærer mye, ikke bare om mat, men også mennesker ved at du møter utrolig mange forskjellige mennesker. Det jeg anbefaler alle unge norske kokker er å reise utenlands. Det er så lett å få seg jobb i utlandet. Du tar med deg ett par kniver, kjøper en billett til ett eller annet land, også banker du på hos en restaurant og spør om å få jobbe, også prøvejobber du og får jobb. Og det kan du gjøre i hele verden. Og så komme tilbake til Norge og sprer det du har lært til dine kollegaer. Det tror jeg flere norske unge kokker burde gjøre.

Mange vil jo kanskje si at man peaker litt når man får Michelinstjernen, hva er målet deres videre for Hot Shop?

– Ja, det er skummelt det der. At det går bare nedover nå, det gjør det jo ikke. Vi må hele tiden utvikle oss og ikke stoppe opp. Vi kan ikke hvile nå. Som Michelinguiden sier skal vi jo opprettholde og fortjene den stjernen hvert år. Men vi skal jo hele tiden utvikle oss og være gode i vår stil uavhengig av Michelinguiden. Og det skal vi fortsette med til den dagen vi stenger dørene, avslutter Bøe Klakegg

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: