Elin Ekrol, Scandic Norge: – Vi skal bli «World Class»!

#205

​Elin Ekrol, HR-direktør i Scandic Norge.

- Norsk reiseliv vil fortsette å vokse, og vil trenge enda flere dyktige medarbeidere i fremtiden.

Scandic Norge

Hva er dine mål og hva brenner du for som leder i en av Norges største reiselivsbedrifter?

Scandic er en fantastisk arbeidsplass med dyktige, engasjerte kollegaer som har et stort hjerte for service og for arbeidsplassen sin. Min oppgave er å bidra til et trygt og godt arbeidsmiljø som fortsetter å inspirere og motivere oss til å bli enda bedre både overfor hverandre og overfor gjestene. Vår visjon er å være et World Class nordisk selskap, og samtidig ha det moro på jobben.


Hvordan jobber dere for å skape trygge og gode arbeidsplasser?

I Scandic jobber vi systematisk med å identifisere og bygge på våre styrker, samt lære av feil og forbedre oss. Gjennom medarbeiderundersøkelse, workshops i alle avdelinger og gode actionplaner, sikrer vi at vi stadig beveger oss fremover.

Vi legger til rette for vekst og utvikling, både individuelt, og som team. Vår Scandic Business School og Scandic Talent program er anerkjent i bransjen som gode arenaer for kompetansebygging innen hotell og reiseliv.


Hvilke egenskaper vektlegger du når du skal ansette nye medarbeidere?

I Scandic har vi verdiene Be Caring, Be You, Be A Pro og Be Bold. Disse oppsummerer godt hva vi leter etter: ekte servicemedarbeidere, som byr på seg selv, bryr seg om hverandre og har en drive til å lære, god selvinnsikt og et ønske om å utvikle seg.


Hva er viktig for at din bedrift skal lykkes enda bedre?

Vi skal bli World Class! Godt lederskap, høy profesjonalitet og troverdighet er noen stikkord. Mangfold og inkludering er viktige fokusområder for Scandic. I tillegg til at det er en naturlig del av vårt samfunnsansvar, gir det oss en reell konkurransefordel. Nøkkelen til å lykkes i vår bransje ligger i medarbeiderne. I Scandic har vi derfor lansert en egen kulturplattform, Inspiring Nordic for å videreutvikle oss. Vi er allerede skikkelig gode, men å dele «best practices», oppmuntre hverandre, feire suksesser samt ha en god tilbakemeldingskultur er viktig.


Hva tenker du om reiselivsnæringen som en viktig jobbskaper i årene som kommer?

Reiselivsnæringen er i vekst i Norge, og bidrar med sårt tiltrengte arbeidsplasser. Vi vil fortsette å vokse, og få behov for enda flere dyktige medarbeidere i fremtiden. I kraft av digitaliseringen som pågår i vår bransje så kan det også komme inn nye spennende roller som gjør oss enda mer interessant for flere. Da blir det avgjørende at vi kan tiltrekke oss de beste! Vi ønsker å bli enda bedre til å synliggjøre hvilken fantastisk arbeidsplass reiselivet er.


Har du en morsom historie å fortelle fra et møte med en gjest?

Vi forsøker å tilby unike opplevelser for gjestene våre. Det kan selvfølgelig også skape urealistiske forventninger. Vi hadde et fotball-lag fra Champions League, som fikk være med kjøkkensjefen på ordentlig norsk sopptur i Trondheims-området. Dette var svært populært og antagelig noe som spredde seg i miljøet. Da et annet lag besøkte oss ved en senere anledning, var skuffelsen stor over at de ikke fikk dra på sopptur, men det var dessverre ikke mulig å få til i mai måned. Vi fikk heldigvis ordnet med en annen hyggelig aktivitet.

 

Bruk #norgesferie på Instagram :-).

Beskriv din beste #norgesferie. Har du et turmål å anbefale?

Jeg har mange fantastiske ferieopplevelser fra ulike deler av landet vårt. Tur over Finnmarksvidda, fra Alta til Karasjok, vil alltid stå som et helt magisk ferieminne. Den mektige naturen, å få oppleve hundespannene i Finnmarksløpet på nært hold, og å kjøre inn til lysene på Scandic Karasjok etter en lang dag på vidda, er et minne jeg aldri vil glemme. For de som ikke har sett vårt nordligste fylke på nært hold, kan det anbefales på det varmeste.


Se også:

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: