NHO Reiseliv

Innhold

Marianne Høybakk, Clarion Hotel The Edge i Tromsø: – For å lykkes må man se på endringer som noe positivt

#205

Marianne Høybakk er hotellsjef for Clarion Hotel The Edge i Tromsø

– Verden er i konstant endring, og det er positivt. Det gir oss mulighet til å bruke hver dag til å utvikle oss og bli bedre.

Hva er viktig for deg som leder av en reiselivsbedrift?

Clarion Hotel The Edge, Tromsø

Reiselivsbedrifter jobber for og med mennesker, og derfor er det viktig å fokusere på personalledelse og mennesker. Jeg ønsker at hotellopplevelsen skal være levende og personlig for gjestene, og da kreves det lidenskapelige medarbeidere som trives med jobben sin. Jeg liker å utfordre ulike personligheter og mennesketyper, for så å sette sammen hele puslespillet i gode team. Alle våre gjester er forskjellige, og har ulike behov og forventninger. Derfor er det også viktig at vi har et personale med en god variasjon i kvaliteter og egenskaper.

Er det noe du vil trekke frem som du har lykkes med som leder?

Jeg er stolt over å ha lykkes med å sette sammen team som er svært ulike. Til tross for alle ulikheter så ser vi verdien av hverandre. Vi liker jobben vår, og på grunn av de ulike egenskapene og kvalitetene jobber vi godt sammen som et team. Vi har lav «turnover», og det er jeg veldig stolt over at vi har klart å oppnå sammen.

Hvilke egenskaper vektlegger du når du skal ansette nye medarbeidere?

Vi ønsker å skape den beste hotellopplevelsen for gjestene våre. Derfor er det viktig at jeg finner de menneskene som lever ut sin egen visjon, og som virkelig brenner for å jobbe i reiselivsnæringen. Igjen vil jeg trekke inn dette med team. Det er viktig å sette sammen de egenskapene som trengs for å lykkes. Hvis en i teamet som er strukturert og har god orden, slutter, og de resterende i teamet ikke er like strukturerte, så ser jeg etter denne egenskapen i personen jeg skal ansette.  

Hvilke grep må til for at din bedrift skal vokse?

Clarion Hotel The Edge er et ganske nytt hotell, og vi går nå inn i vårt tredje driftsår. Vi er i stadig utvikling, og jobber hver dag for å bli bedre på det vi gjør. Det er viktig at vi bevarer denne holdningen og alltid jobber for å gjøre det bedre. Jeg tror fallgruven er stor når en bedrift kjenner at den er der den skal og vil være. Da mister man fokuset på utvikling og endring. Vi vil feire våre seiere som om det var i går, og glede oss over utfordringene vi får i fremtiden, inkludert de utfordringene vi ikke ante at fantes. 

- Verden er i konstant endring, og for å lykkes må man tørre å se på endringene som noe positivt.Marianne Høybakk, hotellsjef Clarion Hotel The Edge

Har du en morsom historie å fortelle fra et møte med en gjest?

Jeg jobbet i resepsjonen på Radisson Blu Atlantic da en kjent amerikansk komiker kom for å sjekke inn. Jeg må ærlig si at jeg ikke kjente ham igjen, til tross for at han er en stor Hollywood-kjendis. Jeg syntes han virket rar, så jeg sto veldig nært Securitas-knappen, sånn i tilfelle. Han snakket masse rart om Norge og USA på ulike dialekter. Dette er visstnok talentet hans, og noe han er kjent for over hele verden. Men jeg var helt blank og holdt på å tilkalle hjelp idet han spør om jeg ikke har peiling på hvem han er. Jeg forklarte at jeg dessverre ikke hadde en anelse, og til slutt måtte jeg si: «Sorry, sir, but I need your name to check you in». Han lo voldsomt, og syntes nok det var litt fint å bli tatt imot på en så normal måte. Da jeg så legitimasjonen hans, hadde jeg mest lyst til å gråte, men på den positive siden inviterte han meg på showet sitt slik at jeg skulle huske ham til neste gang. Showet var bra, men hendelsen i resepsjonen ble tatt opp siden det var et stand up-show. Jeg ble «resepsjonisten som ikke visste hvem han var». En morsom og fryktelig flau historie. Jeg tør ikke si hvem kjendisen var...

Bruk #norgesferie på Instagram :-)

Beskriv din beste #norgesferie

Min beste norgesferie må være tiden i Vesterålen hvor hele familien var samlet. Her var det alt fra tørrfisk, øl og naustfest til midnattssol, båttur og bading. Det er noe sjarmerende og luksuriøst med den nordnorske sommeren som jeg er veldig glad i.

Se også:

Nyhetsbrev fra NHO Reiseliv

Nyhetsbrev fra NHO Reiseliv

NHO Reiseliv sender hyppige oppdateringer med siste nytt om situasjonen for norske reiselivsbedrifter. Meld deg på her.

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 0 nyhetsbrev:

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: