– Det nære og autentiske blir viktigere

– Under pandemien har mange bedrifter jobbet med omstilling til nye segmenter og jeg tror spesielt det norske markedet blir styrket i årene fremover, sier reiselivsdirektør Elisabeth Saupstad. Foto: Privat

– Under pandemien har mange bedrifter jobbet med omstilling til nye segmenter og jeg tror spesielt det norske markedet blir styrket i årene fremover, sier reiselivsdirektør Elisabeth Saupstad. Foto: Privat

Reiselivssjefen fra Rogaland mener pandemien har vist hvor omstillingsdyktige reiselivet er. Hun tror at flere nordmenn vil velge eget land fremover.

Elisabeth Saupstad, som er styremedlem i NHO Reiseliv og avtroppende reiselivsdirektør i Region Stavanger, mener bestemt at koronakrisen også har gitt reiselivet muligheter for tiden fremover. Økt synlighet og forståelse for næringen er et av resultatene, påpeker hun.

– Både myndigheter og folk ellers har fått mer kunnskap i hva denne næringen faktisk betyr for Norge og det enkelte lokalsamfunn. Dette er en ekstremt utholdende næring som jobber under konstant press og må være omstillingsdyktige for å hele tiden tilpasse seg markedet.

Styrket nærmarked

Saupstad tror vi vil være mer opptatt av det nære og autentiske og det vil bli satt krav til et mer bærekraftig reiseliv i tiden fremover. Visit Stavanger og Ryfylke reklamerer blant annet for skjulte skatter i området. Foto: Visit Stavanger og Ryfylke

Saupstad har vært reiselivsdirektør i Region Stavanger siden 2014. Hun har lang erfaring fra hotellbransjen og har jobbet 11 år i Nordic Choice Hotels i ulike roller, så som direktør samt driftsdirektør for Comfort Hotels i Norge. Tidligere hadde hun ansvar for Figgjos salgsaktiviteter i Norge og Internasjonalt. Saupstad tror at nordmenn virkelig har fått øynene opp for å besøke eget land det siste året.

– Under pandemien har mange bedrifter jobbet med omstilling til nye segmenter og jeg tror spesielt det norske markedet blir styrket i årene fremover. Vi vil være mer opptatt av det nære og autentiske og det vil bli satt krav til et mer bærekraftig reiseliv i tiden fremover. Norge er et trygt land med mye plass og det vil veie tungt i tiden fremover for valg av reisemål, sier reiselivssjefen.

Brenner for rammebetingelser

Saupstad startet i reiselivet gjennom sommerjobb på hotell fra hun var 15 år. Et arbeidsopphold i Walt Disney World inspirerte henne til å utdanne seg innen hotell og reiseliv på Norsk Hotellhøgskole. Foto: Privat

Saupstad startet i reiselivet gjennom sommerjobb på hotell fra hun var 15 år. Et arbeidsopphold i Walt Disney World inspirerte henne til å utdanne seg innen hotell og reiseliv på Norsk Hotellhøgskole.

– Jeg brenner spesielt for næringen bør ha bedre rammebetingelser. Å harmonisere serveringsmomsen er et eksempel på et lurt grep. Et annet tema som engasjerer meg veldig er rekruttering til bransjen, som er en stor utfordring for reiselivet over hele landet.

– Det å være med på å sette næringen på kartet er en av grunnene til at jeg har engasjert meg både i NHO Reiselivs regionstyre og nå hovedstyre, fortsetter hun.

Viktig å stå samlet

Saupstad mener at pandemien har vist at reiselivet trenger et sterkt organ som NHO Reiseliv som kan gjøre en solid jobb for næringen.

– Folkene i NHO Reiseliv har stått på 24/7 for å hjelpe næringen gjennom en ekstremt krevende tid, og samholdet i reiselivet har vist at det er viktigere nå enn noen gang å stå samlet for å få gjennomslag for viktige saker. Blir vi fragmenterte er det vanskeligere å bli tatt på alvor, avslutter hun.

Nyhetsbrev fra NHO Reiseliv

Nyhetsbrev fra NHO Reiseliv

NHO Reiseliv sender hyppige oppdateringer med siste nytt om situasjonen for norske reiselivsbedrifter. Meld deg på her.

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 0 nyhetsbrev:

Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: