– Det blir tøft fremover, men ikke mist motet!

Nyhet, Tall og fakta

Publisert

Par spiser middag hos 29|2 Aurland

Hoteller, restauranter, kultur og uteliv er så viktige for folks sosiale liv og mentale helse, at mange vil prioritere å dra ut og kose seg, unne seg et julebord, eller et opphold på hotell – selv om det er trange tider, understreker Krohn Devold om situasjonen for norske reiselivsbedrifter. Illustrasjonsfoto: 29|2 Aurland | Montag.

NHO Reiselivs ferske medlemsundersøkelse viser at reiselivet går en tøff vinter i møte. – Vi er inne i en ekstremt tøff tid, men vi må holde motet oppe. Det er et stort marked for våre tjenester, og det kommer til å ta seg opp igjen, sier NHO Reiseliv-direktøren

– Vi må ikke miste motet. Det er et stort marked for de tjenestene og aktivitetene som norsk reiseliv tilbyr, og det kommer til å ta seg opp igjen, understreker Kristin Krohn Devold.

NHO Reiselivs ferske medlemsundersøkelse i oktober viser at mange reiselivsbedrifter har en tøff tid i vente. Fortsatt er det et stort flertall som oppgir at markedssituasjonen er god eller tilfredsstillende kontra dårlig, men andelen som venter en forverring de neste seks månedene har økt betraktelig siden i sommer. I august svarte 1 av 4 at de ventet en forverring, mens nå er tallet 1 av 2.

Reiseliv er ikke alene om å bekymre seg for fremtiden: I NHO-fellesskapet er det en overvekt av bedrifter som venter en forverring av markedssituasjonen. 

– Fremtidsoptimismen er svekket i store deler av næringslivet, inkludert reiseliv. Det er en krevende situasjon med økte renter og ekstreme priser på strøm og råvarer. Vi frykter at flere, særlig mindre bedrifter ute i distriktene, må stenge dørene. I tillegg er det stor bekymring i næringslivet for hvilke konsekvenser regjeringens statsbudsjett vil ha for bedrifter og arbeidsplasser, sier Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv. 

Mange vil prioritere sosiale møteplasser

– Vi må stålsette oss for enda tøffere tider, men vi må ikke miste motet. Det er et stort marked for de tjenestene og aktivitetene som norsk reiseliv tilbyr, og det kommer til å ta seg opp igjen. Dessuten er hoteller, restauranter, kultur og uteliv så viktige for folks sosiale liv og mentale helse, at mange vil prioritere å dra ut og kose seg, unne seg et julebord, eller et opphold på hotell – selv om det er trange tider, understreker Krohn Devold. 

Hun viser til analysebyrået Menon Economics som forventer at norsk reiselivs omsetning vil øke med 45 prosent frem til 2030. Konsulentfirmaet McKinsey har også nylig lansert en rapport “Norge i morgen” som definerer reiseliv som 1 av 10 mulighetsnæringer vi kan leve av etter oljen.  

Realistiske forventninger til hva som er mulig å oppnå

Regjeringen kom med kraftige skatteøkninger for næringslivet i statsbudsjettet som ble lagt frem 6. oktober. NHO Reiseliv-direktøren er bekymret for hvilke konsekvenser et høyt skattetrykk, kombinert med skyhøye kostnader på strøm og mat, vil få for reiselivsbedriftene. Hun mener det er viktig å være realistisk med tanke på hvilke muligheter en har til å forbedre budsjettet for næringslivet:  

– Reiselivet rammes av skatteøkninger i en situasjon der mange bedrifter allerede sliter tungt på grunn av de skyhøye kostnadene. Særlig er utfordringene store i distrikts-reiselivet. Dette er ett av de mest næringsfiendtlige budsjettene vi har sett på lenge. Vi skal sloss for å forbedre budsjettet, men med SV som budsjettpartner må vi være realistiske når det gjelder de mulighetene vi har, sier Krohn Devold.  

NHO Reiseliv jobber også for å få endret og forbedret strømstøtteordningen som nå er til behandling i Stortinget.

Nattbilde der lys fra bygninger reflekteres i vannet. Foto

Situasjonsanalyse

Oppdatert 11.november 2022

Markedssituasjon en er bedre, men høye strømkostnader svekker optimismen. Det viser NHO Reiselivs medlemsundersøkelse fra november 2022.

Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: