Filminsentivordning bekreftet: – En gledens dag for norsk reiseliv

TEkst

– En gledens dag for norsk reiseliv, sier NHO Reiseliv-direktøren etter at regjeringen bekreftet at de vil innføre en filminsentivordning i Norge fra 2016. Kulturministeren antyder en refusjonsordning på 20-25 prosent.

-Det er svært positivt at regjeringen nå ønsker å innføre en filminsentivordning i Norge fra 2016, og vi er svært spent på detaljene som kommer. Dette er noe NHO Reiseliv har jobbet for i flere år, og vi er veldig fornøyd med at regjeringen ser viktigheten av en slik ordning når det gjelder markedsføringsverdien dette gir landet vårt, sier administrerende direktør i NHO Reiseliv, Kristin Krohn Devold.

Skal på høring

Forslaget som omtaler innretningen av incentivordningen utarbeides av departementet og sendes på høring høsten 2015.

–  Takk til kulturministeren, som her har lagt frem et godt skritt i riktig retning. Vi håper nå også et samlet storting vil se viktigheten av å få på plass en filminsentivordning når regjeringens forslag kommer på høring, og at en slik ordningen kommer på plass fra og med 2016, sier Krohn Devold.

Et attraktivt filminnspillingsland

At regjeringen nå ønsker å innføre en filminsentivordning i Norge fra 2016 ble kjent da kulturminister Thorhild Widvey fredag la frem den lenge ventede filmmeldingen.

–  Med vår fantastiske natur og ikke minst også arkitektur bør Norge være et attraktivt innspillingsland for utenlandske filmproduksjoner. De siste årene har vi mistet flere store filmproduksjoner som følge av høyt kostnadsnivå, og manglende filminsentivordning. Samtidig spilles flere norske filmer helt eller delvis inn i utlandet. I fjor gjaldt dette en av tre norske filmer. Dette vil vi gjøre noe med. Derfor vil vi innføre en insentivordning fra 2016, sa Widvey under pressekonferansen.

Film gir økt turisme

Andre land som har lignende insentivordninger kan vise til gode tall for turismen når store filmproduksjoner er blitt lagt til landet.

–  En insentivordningen vil gi oss reklameverdi som langt overstiger de tradisjonelle markedsføringsbudsjettene til Innovasjon Norge. Dette er noe av det viktigste myndighetene kan gjøre for å løfte Norge som reisemål, sier Krohn Devold.

Filmindustrien på Island, hvor de har en refusjonsordning på 20 prosent for filmproduksjoner i landet, omsatte for 500 millioner i 2012 og var større enn fiskeindustrien. Omsetningen økte med 250 prosent etter innføring av insentivordningen.

Ekte kulisser

–  Vi mener Norge har en stor framtid innen filmturisme, blant annet fordi Norge har fysiske steder å reise til. På New Zealand er filmturismen basert på fantasi. Ringenes Herre er et landskap med kulisser. Norge har ekte bygninger og magiske steder som folk fra hele verden vil være interessert i. Vi har spektakulære fosser og fjell, gamle historiske byer og bygg. Norsk folketro, fjell, troll, huldre, natur og gamle fortellertradisjoner kan få turistene til å velge Norge som reisedestinasjon, sier Krohn Devold. 

Kulturminister Thorhild Widvey sier regjeringen ser for seg en ordning på europeisk nivå, lik den som er på Island, med en prosentsats på 20-25 i tilbakebetaling.

Lar oss inspirere av film

Også i Norge er det stor interesse for å reise til steder vi har sett på film eller TV. En undersøkelse TNS Gallup har gjennomført blant 1000 nordmenn på oppdrag fra NHO Reiseliv viser at 42 prosent av nordmenn lar seg inspirere av steder de har sett i filmer og serier når de planlegger feriereiser. To av fem oppgir at de faktisk har valgt reisemål ut fra hvor filmer eller serier er spilt inn. Kanskje kan flere filmer i Norge få flere nordmenn til å feriere i eget land også. 

– Vi er jo i en situasjon der hele verden konkurrerer om å dra turistene nettopp til sitt land, men vi har jo en natur som er flottere enn de fleste, så det å få vist frem dette flotte landet vårt på film gjør at vi har enda bedre muligheter til å få folk hit til oss. Så dette gir oss muligheter, og de skal vi utnytte i en tid der Norge trenger nye arbeidsplasser, sier Krohn Devold.

 

Se også:

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: