Fricamping

Publisert

Hvite bobiler i naturen

Villparkering av bobiler i naturen skaper press på både miljøet og lokalsamfunnene. Foto: Eli Helga Grimsen

NHO Reiseliv mener at fricamping må reguleres bedre. Uten tydelige rammer kan overnatting og bobilparkering langs veier, føre til farlige situasjoner i trafikken, frustrasjon hos lokalbefolkningen og tapte inntekter for reiselivet.

Bobiler som kjører på små veier og overnatter på veiskuldre og snuplasser, kan skape farlige situasjoner og føre til frustrasjon hos lokalbefolkningen. Lokale myndigheter bør i større grad sette begrensninger tilpasset lokale forhold. 

Hva er fricamping?

Fricamping betyr å overnatte i telt, vogn eller bobil utenfor tilrettelagte campingplasser. Det er lovlig så lenge man følger reglene i Friluftsloven.

Fricamping er regulert under Friluftsloven. Loven spesifiserer regler for avstand, varighet og hensyn, samt at parkeringen ikke må føre til skade eller ulempe.

Fricamping må ikke forveksles med villcamping.

Fricamping er er lovlig overnatting innenfor lovens rammer. Villcamping, som å kjøre i terrenget eller overnatte på privat eiendom uten tilatelse, er ulovlig. 

Mer om villcamping hos Miljødirektoratet

Hva er fricamping?

Fricamping vil si å campe i naturen – og ikke på campingplass. 

Norge har blant Europas mest liberale regler for fricamping. Dette gjør at mange bobilturister velger Norge som en billig feriedestinasjon. For lokalsamfunnene kan dette skape flere utfordringer. 

Utfordringer med fricamping på norske veier

Store bobiler på smale og sårbare veier skaper kø, trafikkaos og farlige situasjoner.

I Norge eies veiene av staten, fylkeskommunene, kommunene eller private grunneiere. Og det er d
e som eier veien  kan i dag begrense hvilke kjøretøy som tillates utfra veiens egnethet.

NHO Reiseliv mener at
denne muligheten bør brukes mer aktivt. Myndighetene bør også vurdere om det er behov for å utvide veieiers muligheter til å sette slike begrensninger.
 

Lokale myndigheter kan regulere fricamping

Når bobilturister overnatter på snuplasser, rasteplasser og langs veien, kan det hindre trafikkflyten, skape farlige situasjoner og føre til irritasjon. Slik overnatting gir heller ikke inntekter til lokalsamfunnene.

Kommuner og fylkeskommuner har i dag mulighet til å sette opp parkering forbudt-skilt. NHO Reiseliv mener denne muligheten bør brukes mer aktivt 

Dette mener NHO Reiseliv om fricamping 

NHO Reiseliv er ikke imot fricamping, men vi mener den må reguleres bedre. Vi ønsker løsninger som ivaretar både trafikksikkerhet, hensynet til lokalsamfunn og behovet for verdiskaping i reiselivet.  

Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:

Mann i jakke med NHO Reiseliv-logo. Foto.
En kvinne med briller og mørk dressjakke. Foto

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: