I år vil vi være sosiale og oppleve mest mulig på sommerferie i Norge

Publisert

Foto: Christian Houge - Explore Trøndelag. Strandbaren, Stokkøya Strandhotell.

NHO Reiseliv har kartlagt hva nordmenn planlegger å gjøre når de er på sommerferie i Norge. – Denne sommeren vil vi være sammen med andre, og vi er sultne på nye opplevelser, sier NHO Reiseliv-direktøren.

Hytteferie og friluftsliv har alltid vært den mest populære ferieformen blant nordmenn, men denne sommeren svarer flertallet at de skal besøke venner og familie. Opplevelser som kulturopplevelser, mat- og vinopplevelser, besøk i fornøyelsespark og storbyferie er på fremmarsj, og har blitt enda mer populært etter pandemien. Det viser NHO Reiselivs “sommergallup” gjennomført av Kantar med 1025 respondenter. 

– Hytteferie og friluftsliv har lenge kjennetegnet den norske sommerferien, og det vil alltid være populært blant oss nordmenn. Men det norske reiselivsproduktet er i utvikling og vi nordmenn har utvidet vår horisont. Nå vil vi velge fra hele menyen av opplevelser. Vi vil ha fantastiske natur og kulturopplevelser, nyte god mat og vin, vi vil dra på storbyferie i eget land og vi vil bade, sier Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv.   

– Alt dette får vi i Norge, og det er det mange som har oppdaget etter to år med Norgesferie. At såpass mange skal besøke venner og familie denne sommeren er ikke overraskende. Mange var ensomme under pandemien, og det er mange som ikke har sett hverandre på lenge. Dette blir en sosial sommer fylt med gode opplevelser, fortsetter Krohn Devold.  

Kortreiste opplevelser har blitt en trend   

Undersøkelsen viser at 2 av 3 skal feriere i Norge i sommer. Disse planlegger følgende aktiviteter: 

  • Over halvparten (53 prosent) skal besøke venner og familie – en oppgang fra 45 prosent i 2019.  
  • 45 prosent skal på hytta – en nedgang fra 47 prosent i 2019. Det har vært en jevn nedgang i andelen som skal feriere på hytta siden 2015 da 6 av 10 svarte det samme.   
  • 1 av 3 planlegger friluftslivsaktiviteter – en nedgang fra 4 av 10 i 2019.   
  • Bading og soling (i Norge) har en god økning fra 2 av 10 i 2019 til 3 av 10 i 2022.
  • Kulturopplevelser har økt fra 15 prosent i 2019 til 19 prosent i 2022.
  • Mat- og vinopplevelser har økt fra 6 prosent i 2019 til 12 prosent i 2022.
  • Storbyferie har økt fra 9 prosent i 2019 til 14 prosent i 2022. 
  • Besøke fornøyelsesparker har økt fra 8 prosent i 2019 til 11 prosent i 2022.
  • Campingferie er også en økende trend (16 prosent i 2022 – opp fra 12 prosent i 2019).

– Vi har et større utvalg av aktiviteter og kulturtilbud nå enn det vi hadde for 10 år siden. Fjelldestinasjonene har investert i sykkelparker og klatreparker, spel og festivaler er etablert over hele landet, og det har vært en kraftig vekst i antall restauranter hvorav flere er i verdensklasse. Og byene våre, som Oslo, har blitt til badebyer med flotte strender midt i sentrum. Undersøkelsen viser at Norge som reisemål har styrket seg med et mer variert tilbud, og at kortreiste opplevelser i Norge er en økende trend, avslutter Krohn Devold.   

Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: