NHO Reiseliv

Innhold

EU stiller strengere krav til bookingplattformer

Nyhet, Overnatting, Politikk

Publisert

OTA

OTA-er (Online Travel Agents) som Booking.com, Hotels.com og Expedia har stor markedsmakt. Foto: NHO Reiseliv

De tre EU-institusjonene er enige om å stille strengere krav til bookingplattformer som har bedriftskunder. – Bidrar til større åpenhet og mer rettferdige vilkår, mener NHO Reiseliv.

Det var 13. februar at EU-kommisjonen, ministerrådet og EU-parlamentet ble enige om en lovtekst som skal fremme gjennomsiktighet og rettferdighet i plattformøkonomien.

Bookingplattformer, også kjent som OTA-er (Online Travel Agents), skal blant annet ikke lenger kunne stenge bedrifters brukerkontoer uten dokumentert grunn. Brukervilkårene for plattformens tjenester må være enkelt tilgjengelig og tydelig forklart. Plattformene skal også opplyse om grunnlaget for rangeringen av søkeresultater, og rangeringen av plattformenes egne produkter og tjenester vis-à-vis leverandørenes. I tillegg må plattformene sette opp interne klageordninger til hjelp for bedriftsbrukere.

Plattformene må også merke om de formidler samme varer og tjenester gjennom andre kanaler. Det betyr at samarbeid mellom plattformer skal synliggjøres.

Stor markedsmakt

Både BusinessEurope, den europeiske paraplyorganisasjonen for næringslivs- og arbeidsgiverorganisasjoner, og Hotrec, paraplyorganisasjonen for hoteller, restauranter, puber, kafeer og andre reiselivsbedrifter i Europa, ønsker de nye reglene varmt velkommen.

Hotrec viser til at i overnattingsmarkedet kontrollerer én OTA-aktør to tredjedeler av markedet, mens tre aktører dominerer 90 prosent.

– De nye EU-reglene er en start på å rette opp denne skjevheten og bidra til større åpenhet og mer rettferdige vilkår. Vårt og Hotrecs håp er at denne starten blir fulgt opp videre med endring av det europeiske forbrukerregelverket, sier NHO Reiseliv-sjef Kristin Krohn Devold.

Nært samarbeid med Europa

Hun sier NHO Reiseliv vil fortsette sitt nære samarbeid med Hotrec for å få på plass regler mot såkalte prisparitetsklausuler i Norge.

Prisparitetsklausuler innebærer at bookingselskapene kan nekte hotellene å tilby en lavere pris direkte til kundene enn den prisen som er oppgitt på bookingselskapets nettside.

Fra før har en rekke europeiske land, deriblant Tyskland, Østerrike, Italia og Frankrike, lagt ned forbud mot laveste prisklausuler i kontrakter mellom hoteller og OTA-er.

EU-institusjonene er enige om at det europeiske regelverket ikke skal stå i veien for slike nasjonale regler.

Se også:

20. - 21. mai på Clarion Hotel The Hub i Oslo

Reiselivet vokser verden over. Hvordan kan veksten i Norge skje på en måte som er til gode både for oss som bor her, og for de som kommer på besøk?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: