Hotel Bristol får folk i arbeid: —Mangfold styrker bedriften

En renholder på et hotell rer opp sengen

STOR JOBBSKAPER: Reiselivet er en av de største jobbskaperne i Norge med 175 000 ansatte. For veldig mange er en jobb i reiseliv derfor det første møte med arbeidslivet. På bildet ser man Gina Carlsen, renholder ved Hotel Bristol i Oslo. Foto: Eva Beate Strømsted.

Norge må redusere antallet mennesker som står utenfor arbeidslivet. Reiselivet er en del av løsningen fordi næringen er en døråpner til praksis, ifølge HR-sjefen ved Hotel Bristol. Hotellet er opptatt av å ansette et bredt spekter av mennesker, uansett alder, bakgrunn og hull i CV-en.

Med raske innøvde bevegelser, skifter Gina Carlsen gammelt sengesett til nytt.

Smidigheten i kroppsbevegelsene avslører at hun har flere års erfaring i renholdfaget. 

— Jeg er veldig stolt over og glad for å kunne jobbe her, sier Gina og trekker på smilebåndet. 

Gina, som opprinnelig kommer fra Filippinene, jobbet som au pair da hun først flyttet til Norge. Etter hvert giftet hun seg med en norsk mann og ønsket om å jobbe med noe annet vokste frem. Men uten tilstrekkelige norsk språkkunnskaper, ble det utfordrende å finne en jobb. Så dukket mulighetene opp i hotellbransjen.  

Suiten i tredjeetasje, et av de mest ærverdige Hotel Bristol-hotellrommene hun nå sitter i, er lekkert innredet i en gyllen fargepalett, med tykke tekstiler, kvalitetsmøbler og en seng av den praktfulle sorten. Den herskapelige stilen fra 1920-årene trekker tankene til fortiden, og den sjarmerende knirkingen i gulvet minner om at man befinner seg i et hundre år gammelt bygg. 

— Etter å ha jobbet som renholder på ulike hoteller, kom jeg til slutt hit. Nå har jeg jobbet på Hotell Bristol i fire år. De siste to årene har jeg fått mer ansvar og blitt høyrehånden til husøkonomen, forteller hun stolt.  

KOM TIL NORGE: Gina Carlsen kommer opprinnelig fra Filippinene. Da hun først kom til Norge, jobbet hun som au pair. Etter hvert fant hun seg en jobb i hotellbransjen. Foto: Eva Beate Strømsted.

Les også: Kafégründeren Tiril Refsum brenner for folkehelsen, mener reiselivet er løsningen

Reiselivet får mennesker i arbeid 

Gunnar Fure Sjølie, HR-sjef ved Hotel Bristol som er en del av hotellkjeden Thon Hotels, sier at reiselivet har mange spennende jobber som passer for et mangfold av mennesker; uansett alder, etnisk bakgrunn, kvalifikasjoner eller hull i CV-en.  

— Reiselivsnæringen har en unik mulighet til å få mennesker i arbeid i kraft av å ha så mange ulike arbeidsoppgaver og posisjoner som skal fylles. I tillegg er det slik at et bredt mangfold i en reiselivsbedrift, styrker konkuranseevnen og gjør bedriften bedre forberedt på den etterspørselen. Mangfold bringer med seg muligheter og utvikling for den enkelte bedrift, sier Gunnar Fure Sjølie.  

STORE KARRIEREMULIGHETER: Gunnar Fure Sjølie, HR-sjef ved Hotel Bristol, som er en del av hotellkjeden Thon Hotels, sier at karrieremulighetene er enorme i reiselivsnæringen. Mens mange andre bransjer krever fagbrev og lange utdannelser, er kunnskap og erfaring alt i denne sektoren. Foto: Eva Beate Strømsted.

Reiselivet er en del av løsningen 

Også Kristin Krohn Devold, administrerende direktør ved NHO Reiseliv, mener reiselivet er en del av løsningen på utenforskap i samfunnet, fordi vi er en døråpner til praksis: 

KOMMUNENS BESTE VENN: Mangfold i reiselivet er alfa omega og er en viktig integrerings- og inkluderingsmotor. — Næringen skaper jobber i by og bygd og er kommunens beste venn, sier Kristin Krohn Devold, administrerende direktør ved NHO Reiseliv. Foto: Eva Beate Strømsted.

— Vi må redusere antallet som går på Nav og ikke har en jobb å gå til. Reiselivet har plass til de med spisskompetanse, til personer som kommer fra andre land, til de som har falt utenfor, eller trenger en ny sjanse, sier Kristin Krohn Devold.

Prognoser fra en fersk rapport, utført av Menon Economics, tilsier at reiselivet vil ta tilbake sin posisjon som en viktig vekstnæring og jobbskaper frem mot 2030, slik næringen var før pandemien. I tiden fremover vil dette være spesielt viktig; Som følge av Ukraina-krisen, opplever Europa, og Norge, en ny flyktningkrise med hundretusener mennesker drevet på flukt. Reiselivet kan være med på å forhindre at flere av disse menneskene står uten jobb:  

— Det viktigste nå er å bistå med husly til ukrainere som kommer til Norge, og her vil norsk reiseliv stille opp som en viktig del av samfunnsberedskapen. Norsk reiseliv er allerede en viktig integreringsnæring med en høy andel ansatte med utenlandsk bakgrunn. Mangfold i reiselivet er alfa omega. Personer fra andre land har opplevd forskjellige kulturer, andre serveringsmåter og andre leveransemåter. Det er unik kunnskap som næringen trenger, og et viktig supplement for hoteller, restauranter, uteliv og opplevelsesbedrifter som ønsker å omstille seg i takt med samfunnsendringene, understreker Krohn Devold. 

Les også: Norsk reiseliv vil hjelpe ukrainske flyktninger

Opp og frem på karrierestigen 

NY SJANSE: Ursula Deutscher, husøkonom ved Hotel Bristol, sier at reiselivsnæringen er virkelig opptatt av å gi folk en ny sjanse. Foto: Eva Beate Strømsted.

Ursula Deutscher, husøkonom ved Hotel Bristol, går langs gangene i det 100 år gamle bygget for å vise frem de praktfulle rommene fra 1920-årene.  

—Det er veldig flerkulturelt her. Meg selv inkludert kommer fra Tyskland. Jeg flyttet til Norge i 2007 og startet i en jobb som renholder i hotellbransjen uten erfaring. Til slutt havnet jeg her og ble avdelingsleder for renholderne på Hotel Bristol, forteller Ursula om karrierestigen sin. 

Les også: Slik er reiseliv med på å øke Norges eksportinntekter 

Det viser at karrieremulighetene er enorme i reiselivsnæringen. Som arbeidsgiver handler om å snu fokuset fra hva medarbeideren kan gi deg, til hva arbeidsgiveren kan gi medarbeideren, ifølge Ursula. 

— Det er viktig å gi den enkelte medarbeider de beste forutsetninger for å lykkes i jobben, konkurransedyktige betingelser og en følelse av eierskap og teamwork. Medarbeidere som trives, gir også mest tilbake. De blir i jobben, og blir de beste ambassadørene for arbeidsplassen, sier hun. 

FORNØD: Gina Carlsen er fornøyd hun har kapret jobben innen housekeeping ved ærverdige Hotel Bristol. Foto: Eva Beate Strømsted.

Å gå på Bristol 

"Å gå på Bristol" hadde vært en motesak i flere tiår etter at hotellet åpnet opp lokalene sine. Utover å spille opp til dans med lekne jazztoner i danserestauranten, ble det også avholdt svært mange motevisninger i selskapssalene på hotellet. I dag nyter norske og utenlandske gjester et historisk opphold på hotellet, bruker det til banketter, bryllup og lukkede selskaper, eller drar innom i lunsjtider for å oppleve den erkebritiske tradisjonen "afternoon tea" som strekker seg helt tilbake til 1800-tallet. 

Les også: Reiselivsbedriftene kan løse klimakrisen, slik satser Søstrene Storaas Hotell på bærekraft

Mens vi forflytter oss fra rom til rom, blir vi møtt av glade og serviceinnstilte resepsjonister, renholdere, servitører og kokker. Kvinner og menn. Noen snakker norsk, andre engelsk, noen begge deler. De ansatte kommer fra mer enn 20 land. 

— Det er så fantastisk å kunne jobbe på et så historisk sted. Det var min drøm å kunne jobbe på Bristol. Jeg elsker det og den flerkulturelle atmosfæren. Vi er som en familie her, sier Ursula med varme i stemmen.

INTERNASJONALT: Hotell Bristol har ansatte fra titalls forskjellige land. Kjøkkenet og housekeepingavdelingen er de avdelingene som har høyest andel medarbeidere med utenlandsk bakgrunn. Foto: Eva Beate Strømsted.

Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: