Tommy Kleiman var bare 15 år da han tok sine første vakter som kokkelærling i Sverige. Etter læretiden dro han til Sveits og deretter til Stockholm, hvor han jobbet på noen av byens mest anerkjente restauranter.
Først i 1998, mens Belinda Carlilse og A-ha hersket radiobølgene, kom Tommy til Norge. Her jobbet han blant annet ved legendariske Barock og i Oslo Spektrum. Men han landet ikke før han kom til Voksenåsen hotell.
– Jeg begynte her som restaurantsjef. Så ble jeg F&B-manager, og så har det bare bygget seg på. Nå er jeg hotellsjef og håper å være det en stund til, forteller Tommy med et lunt smil.
En stemme formet av erfaring
Etter snart tre tiår i Norge, snakker Tommy mer norsk enn svensk. Likevel bærer stemmen hans forsatt preg av det svenske språket. Litt på samme måte som han beskriver lederrollen sin på Voksenåsen hotell: tilstede uten å være påtrengende, men med et nærvær som merkes.
Men det er ikke bare språket hans som har forandret seg gjennom årene. Siden Tommy startet i bransjen, har også hotell- og restaurantnæringen endret seg dramatisk.
Det som på 80-og 90-tallet var en hverdag preget av lange vakter og tilfeldige arbeidstider, er i dag et strukturert arbeidsmiljø der banlansen mellom jobb og familie står sterkere.
– Det har skjedd mye godt på de årene jeg har vært i bransjen. Struktur og arbeidsmiljø blir tatt på større alvor nå. Arbeidstidene fungerer bedre, og vi har tydeligere avtaler.

For Tommy er de positive endringene i bransjen ikke bare en utvikling på papiret, men noe han merker i hverdagen på Voksenåsen hotell. Arbeidsmiljøet tas på alvor, team blir satt sammen med tanke på balanse og kompetanse, og nye ansatte får støtte av erfarne kolleger.
– Jeg hadde mentor da jeg begynte her. Det var folk som hadde vært lenge i bransjen, og jeg lærte utrolig mye av dem. Nå er det mest jeg som bruker min erfaring til å styre i bakgrunnen. Litt den samme rollen som de hadde for meg. Slik er det i alle avdelingene her på hotellet, og vi ser at det blir satt pris på av begge partner, forteller han.
Fleksibilitet for familieliv
For Tommy handler ledelse like mye om å se menneskene bak uniformen som å drive hotellet fremover. Han vet at arbeid og familieliv må gå hånd i hånd. Og at nøkkelen ligger i fleksibilitet.
Han ser at folk blir lenger i jobben, nettopp fordi arbeidsvilkårene er mer forutsigbare og livet utenfor får plass. Det gir rom for småbarnsforeldre til å hente i barnehagen, for ansatte å ta permisjon når de trenger det og for andre å bidra mer når de har kapasitet.
Småbarnsforeldre skal slippe nattevakter. De som tar permisjon, skal møtes med åpne armer når de kommer tilbake. Og de som vil jobbe mer, skal få muligheten til det.
–Man må jo tilpasse seg etter hva de ansatte og familien trenger.
Et erfarent lag gir mangfold
Et godt arbeidsmiljø handler for Tommy om mer enn arbeidstider og fleksibilitet. Det er menneskene som gjør et hotell til mer enn et bygg, understreker hotellsjefen stadig. Og på Voksenåsen hotel finner du kolleger i alle aldre - fra unge i starten av karrieren, til ansatte godt over 70 år.
Det store spennet i alder og bakgrunn gir en styrke i hverdagen, forteller hotelldirektøren:
– De yngste kommer inn med energi og nye ideer, de mer erfarne deler kunnskap og trygghet. Og samspillet mellom unge og eldre er fint. Vi som er godt voksne holder oss unge når vi jobber sammen med folk i 20- og 30-årene, forteller han med glimt i øyet.

Erfaring som drivkraft
Et halvt århundre i hotell- og restaurantbransjen kunne vært nok for mange. For Tommy Kleiman er det derimot fortsatt givende å lære, dele og bruke alt han kan, også i årene som kommer.
– Hver gang jeg har trengt nye utfordringer, har jeg fått det. Derfor er jeg her fortsatt. Og jeg har tenkt å være i bransjen mange år til, kanskje som frilans etter hvert. Og bruke mine gamle erfaringer fra et langt hotelliv til en fremtid , forteller hotellsjefen.
Men hva erfaring egentlig er? Det er vanskeligere å sette fingeren på. Selv for en så erfaren ringrev som Tommy:
– Det er vanskelig å beskrive, men det er jo lett å kjenne igjen. Den gir roen til å møte gjester, slik at du kan håndtere uforutsette situasjoner og levere kvalitet, dag etter dag.