NHO Reiseliv

Innhold

Reiselivslederen: Over 60 gjester feirer julaften hos Robert (44) i fjellet

Robert Norman og hans ansatte på Skarsnuten Hotel forbereder seg i disse dager på juleinnrykk. Foto: Privat

Skarsnuten Hotel i Hemsedal er ett av flere hotell som holder åpent i julen. På selve julaften har hotellsjef Robert Norman gjester fra både Norge, Sverige, Tyskland og England.

Hvilken type gjester har bestilt opphold på Skarsnuten Hotel på julaften og i romjula?

Vi er et relativt lite hotell med 37 rom og har i overkant av 60 gjester på hotellet selve julaften. Blant nasjonalitetene er det både nordmenn, svensker, tyskere og engelskmenn. Det er mest familier, men også noen som kanskje ikke har så mange å feire jul med, men som vil være et sted der det er noen andre mennesker. Julematen er kanskje ikke så tradisjonell som på mange andre høyfjellshotell, men vi har en juleinspirert, moderne tre-retters meny. Etter selve julaften byttes hele hotellet ut med i hovedsak skandinaver, som skal feire nyttår i fjellheimen sammen med mange andre.

Robert Norman, daglig leder ved Skarsnuten Hotel

Alder: 44

Utdanning: Mini MBA og diverse lederkurs

Første lederrolle: Hovmester på Albertine på Aker Brygge i 1997

Hvor mange har du lederansvar for: cirka 45

Skarsnuten Hotel: Nettside, Facebook, Instagram

På hvilken måte er Skarsnuten Hotel en viktig jobbskaper?

Vi er hele tiden innovative og tenker langsiktig. Det gjør at vi hele tiden er under utvikling og øker på alle områder. Det er bare et par siden vi låste dørene 1. mai og åpnet for vintersesongen igjen i desember. Men de siste fire-fem årene har vi hatt et ønske om å være en helårsbedrift. Derfor har vi siktet oss inn på markeder som kan synes det er interessant å tilbringe sommeren i Hemsedal, for eksempel bryllup. På relativt kort tid har vi gått fra to til åtte helårsansatte. Vi har også store planer fremover, og vi kommer til å fortsette å utvikle spesielt sommer-, vår- og høstproduktene.

Hva er den største utfordringen for din bedrift?

Det er at vi er en sesongbedrift med høy «turnover» på personalsiden. Det gjør at vi må starte på nytt to ganger i året, sommer og vinter. Men vi har utbyggingsplaner, og vi tenker at helårsansatte er litt av nøkkelen til suksess.

Har du en morsom historie å fortelle i møte med en gjest?

En vinterhelg for noen år siden hadde vi besøk av to herremenn i 25-årsalderen som booket seg inn på en suite i julen. De spiste og drakk årgangssjampanjer i to dager og tipset med kontanter. Da regningen i restauranten nærmet seg 30.000 kroner, ba restaurantsjefen om å få et ekstra kredittkort som sikkerhet. Gjestene svarte ja og gikk på rommet for å hente et kort. Ti minutter senere ser restaurantsjefen dem hive bagasjen i bilen og kjøre av sted. Vi politianmeldte hendelsen og fikk til slutt rede på hvem de var. De var bedragere som hadde hatt lignende opphold på andre hotell tidligere. En av dem har til og med gitt seg ut for å være pikkolo på et hotell på Frogner. Han skulle være snill og parkere en gjests Mercedes, men kjørte i vei og solgte den i stedet. Dette var kanskje ikke den morsomte historien, men med all medieoppmerksomheten og avisoppslagene som fulgte med dette, ble det en fantastisk markedsføring av hotellet, og det ble langt mer lønnsomt enn de 8000 kronene i kostpris vi tapte på varer som ikke ble betalt.

Se også:

 

 

 

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: