– Oslo er i konstant utvikling

– En vital by med puls blir ikke vital uten et spennende utvalg av restauranter, barer, sosiale arenaer og ikke minst flott hoteller som kan huse alle som vil komme til byen, sier hotelldirektør André Schreiner.

Direktøren ved Norges største hotell tror at sosiale møteplasser blir viktigere enn noen gang fremover for å ivareta et godt arbeidsmiljø. Han tror også på et comeback for reiselivshovedstaden Oslo.

Med foreldre i bransjen ble det tidlig i barndommen klart for André Schreiner hva han skulle jobbe med – allerede som fjortenåring satte han målet om å bli hotelldirektør i en stor kjede. – En kan vel si at jeg har vært miljøskadet fra første stund. Jeg måtte bli en hotellnerd, sier Schreiner med et glimt i øyet.      

I dag er han administrerende direktør ved nye Clarion Hotel The Hub i Oslo, Norges største hotell. Etter halvannet år med reiselivskrise for hovedstaden, er han nå optimistisk på at Oslo vil gjøre et realt comeback i tiden fremover.

– En vital by med puls blir ikke vital uten et spennende utvalg av restauranter, barer, sosiale arenaer og ikke minst flott hoteller som kan huse alle som vil komme til byen. Alle som tar seg en tur hit nå vil se at denne byen utvikler seg hele tiden, uke for uke, og jeg tror mange som besøker Oslo nå blir veldig imponert over det helhetlige reiselivstilbudet her. Det er på høyde med mange europeiske storbyer, sier han.

Hotelldirektøren peker på at byutviklingen i Oslo virkelig har skutt fart de siste årene, både når det gjelder arkitektonisk og tilbudet til gjester. Det åpner nye dører til spennende markeder også for reiseliv og servering.

– Det sosiale og samhørigheten vil stå helt sentralt i å forme arbeidsplassen etter koronakrisen, sier hotelldirektør André Schreiner. For The Hub er kurs- og konferansemarkedet viktig. Bildet er tatt fra et pressemøte på hotellet sammen med Kristin Krohn Devold og Ole Erik Almlid, tidlig i koronakrisen. Foto: NHO Reiseliv.

Viktige møteplasser

For Oslo-hotellet The Hub er også kurs- og konferansemarkedet et sentralt marked. Schreiner har sto tro på at kurs- og konferansemarkedet kommer tilbake når restriksjonene forsvinner i Trinn 4.

– Vi er mest kreative og samarbeider best når vi møtes, og det vil det være behov for som aldri før, i tiden fremover. Det blir tøff konkurranse om medarbeidere og gjester, og da må arbeidsgivere skape gode arbeidsforhold og tilhørighet uansett hvordan man jobber i hverdagen. Det sosiale og samhørigheten vil stå helt sentralt i å forme arbeidsplassen, påpeker hotelldirektøren.

Vil rekruttere flere

Hotellnæringen har et godt arbeidsmiljø der man jobber tett på hverandre og får mange venner blant kolleger, sier Schreiner. Under koronakrisen ble møtene mellom kolleger og gjester noe annerledes, men på The Hub kom de på den gode ideen om å ta bilde av de blide ansatte, som Kaja på bildet, som skjuler seg bak masken. Foto: Clarion Hotel The Hub.

I 2021 har mange reiselivsbedrifter slitt med å få inn viktige sesongansatte fra utlandet, og lidd under at mange flinke ansatte har funnet seg jobb i andre bransjer. Schreiner mener at å tiltrekke enda flere ansatte til bransjen blir det store satsingsområdet for mange reiselivsbedrifter fremover.

– Koronakrisen har skadet oss mye fordi vi har måtte holde stengt eller kun delvis åpent i lang tid. Det har skremt mange fra å satse på reiseliv og servering. Fremover vil jeg derfor jobbe mye med å tiltrekke oss spennende og dyktige kollegaer. Vi jobber i en meget spennende og allsidig bransje som passer veldig mange ulike mennesker, sier André Schreiner.

Hotelldirektøren peker på at det er mange spennende karriereveier å gå innenfor næringen, og meget gode arbeidsmiljø der man jobber tett på hverandre og får mange venner blant kolleger.  

Må tenke bedre rammebetingelser 

Hotelldirektøren har lenge engasjert seg i bedre rammebetingelser for bransjen. Han påpeker at reiselivet må forholde seg til mange hemmende spesialregler og lover, samt også avgifter og kostnader, som andre bransjer ikke trenger å forholde seg til.

–Jeg mener vi har måttet jobbe i oppoverbakke i veldig mange saker når det gjelder rammebetingelser. Korona har vist at det å stå sammen har vært meget viktig. Det gjør vi i NHO Reiseliv, her har vi allsidigheten i bransjen representert. Skal vi bli hørt og skal vi utvikle oss er det viktig å ha en felles plattform og arena der vi kan diskutere og jobbe sammen for bransjens beste, avslutter Schreiner.

Nyhetsbrev fra NHO Reiseliv

Nyhetsbrev fra NHO Reiseliv

NHO Reiseliv sender hyppige oppdateringer med siste nytt om situasjonen for norske reiselivsbedrifter. Meld deg på her.

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 0 nyhetsbrev:

Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: