– Reiselivet har omstilt seg i pandemien

Gry Traaen / Thon Hotels

– Jeg engasjerer meg i NHO Reiseliv fordi jeg vil jobbe for at rammevilkårene til bransjen skal bli bedre, og for å være med å øke interessen for bransjen, sier konsernsjef i Thon Hotels Morten Thorvaldsen.

Morten har kokkefaget i bunn, men har jobbet i hotellbransjen i 30 år. Bedre rammevilkår og rekruttering er to av hjertesakene han brenner for.

Morten Thorvaldsen har vært visepresident i NHO Reiseliv siden 2009, men engasjementet er det lite å si på.  

– Jeg engasjerer meg i NHO Reiseliv fordi jeg vil jobbe for at rammevilkårene til bransjen skal bli bedre, og for å være med å øke interessen for bransjen. Det jeg ønsker mest at vi skal klare enda bedre er å vise at vi er en næring for både de med høyere utdanning og de uten. Vi er en inngangsport til arbeidslivet for mange unge, og det er mange karrieremuligheter videre i vår bransje, sier Thorvaldsen.

Til daglig er Morten konserndirektør for hotel- og restaurantdivisjonen i Olav Thon gruppen. Han er utdannet kokk og har jobbet i Olav Thon Gruppen i 30 år, som administrerende direktør i 25 år. I 1989 var Thorvaldsen med og startet Rainbow Hotels (nå Thon Hotels).

Reiselivet er medfødt

For Thorvaldsen var reiseliv nærmest medfødt, og noe han tok med seg fra erfaringer i barndommen. Interessen for mat og folk kom tidlig, og han har alltid likt å yte den lille ekstra servicen til kunder.

– Som 13-åring fikk jeg min først sommerjobb som var å stå i oppvasken på en restaurant på Grorud. Etter hvert så fikk jeg lov til å gjøre litt og litt mer, og det bygde på seg. I tillegg hadde jeg en far som drev en bensinstasjon med gatekjøkken, så der fikk jeg også erfaringer fra, sier han.

30. juni åpnet det nyoppussede hotellet i Molovegen i Ålesund dørene, med upåklagelig utsikt. Konsernsjef Morten Thorvaldsen sier at reiselivet har vært flinke å se omstillingsmuligheter, tross en tøff tid under koronakrisen.

Muligheter i pandemien

Som konsernsjef og nestleder har Thorvaldsen fått et godt innblikk i NHO Reiselivs arbeid under koronakrisen. Han trekker frem verdien av å stå sammen som én næring i møtet med myndighetene.  

– Vi har sett at når vi står sammen i fellesskap, så har vi større påvirkningskraft. Reiselivet har vel aldri stått så samlet som vi har gjort nå, og det har gitt resultater, sier konsernsjefen.

Han tror dessuten at tross en tøff krise, så har den gitt muligheter til viktig omstilling i bransjen.

– Det er jo alltid omstilling i en næring som vår, men i koronakrisen har reiselivet vært spesielt flinke til å se fremover og finne nye verktøy, for eksempel for bookinger og til å ansette folk, som jeg tror at vil gjøre oss enda bedre rustet fremover, avslutter Thorvaldsen.

En person i røde klær som suser nedover en preparert skibakke, med snøsprøyt rundt seg. Foto.

Forventer bra trøkk i vinterferien, men dyrtiden påvirker næringen

Situasjonsanalyse for norsk reiseliv

Resultater fra NHO Reiselivs medlemsundersøkelse februar 2024

Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: