Nesten halvparten planlegger vinterreise

Publisert

Slalåmkjører i morgensol på nypreparert snø

Skikjøring på Gausta Skisenter. Foto: Yngve Ask

En fersk Kantar-undersøkelse for NHO Reiseliv viser at halvparten av befolkningen planlegger en reise i vinter, og at Norge er det mest populære reisemålet.

– Norge er et vinterland i verdensklasse, med snøsikre alpinanlegg, gode langrennsløyper og mange ulike opplevelser i hele landet. Det er forståelig at mange ønsker å bruke feriedagene sine her hjemme, sier administrerende direktør i NHO Reiseliv, Kristin Krohn Devold.

NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold. Foto: NHO Reiseliv

Mange bruker romjulen til å planlegge årets ferier, og undersøkelsen viser at nær halvparten av befolkningen har planer om en ferie- eller fritidstur denne vinteren. Blant disse velger rundt seks av ti å feriere i Norge. 49 prosent har planer om en tur til et annet europeisk land, mens 9 prosent sikter seg inn mot reisemål utenfor Europa.

– Vi ser også at stadig flere utenlandske gjester velger Norge for en aktiv skiferie. Mange kommer langveisfra og blir gjerne værende i flere dager, noe som gir god verdiskaping lokalt, sier Guro Mæland, kommersiell leder i Gausta Ski & Resort.

Økt interesse for mat, kultur og vin

Hyttetur er fortsatt den mest populære ferieformen denne vinteren. Litt over en tredjedel planlegger å dra på hytta, mens i underkant av tre av ti sier de skal besøke venner eller familie.

– Mange har behov for den skikkelige vinterfølelsen. Når vintrene i lavlandet ikke er som før, ser vi at flere vil opp i høyden for å få snø, skiføre og ordentlig vinterstemning, sier Johannes Nermo, eier av Nermo Hotell.

Johannes Nermo, regionstyreleder i NHO Reiseliv Innlandet og innehaver av Nermo Hotell. Foto: Privat

Nær én av fem planlegger skiaktiviteter med overnatting, noe lavere enn året før. Samtidig øker interessen for kultur-, mat- og vinopplevelser. Litt over en fjerdedel oppgir slike aktiviteter som en del av planen.

Spa, helse og velvære nevnes av omtrent én av tolv. Omtrent én av fem planlegger en bade- og solferie, et lite fall fra fjoråret.

– Vi ser at folk ønsker større variasjon når de skal ut å reise i vinter. At flere velger kultur-, mat- og vinopplevelser, betyr mye for bedriftene som satser hele året. Når gjestene fordeler ferien sin på flere typer opplevelser, skaper det mer helårstrafikk og et mer robust reiseliv i hele landet, sier Krohn Devold.

Strammere økonomi påvirker reiseplanene

Mer enn tre av ti sier at økonomien gjør at de må droppe å reise i vinter. Blant barnefamiliene gjelder dette fire av ti, og nivået er tilsvarende for dem under 30 år.  

– Mange kjenner at økonomien er strammere, men det er fint å se at norgesferie likevel prioriteres. Kortreiste opplevelser og naturen rett utenfor døren gir både energi og avkobling til en overkommelig pris, sier Krohn Devold.

Julegallup 2025

NHO Reiselivs årlige juleundersøkelse, gjennomført av Kantar, gir innsikt i nordmenns julebordsplaner og tradisjoner for 2025.

NHO Reiselivs gallup-undersøkelser

NHO Reiseliv gjennomfører fire gallup-undersøkelser i året (påske, sommer, høst og jul/vinter), for å kartlegge nordmenns reiseplaner, samt trender og utviklingstrekk. Last ned rapportene her.

Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:

En kvinne med briller og mørk dressjakke. Foto
Portrett av en smilende kvinne. Foto

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: