En fersk Kantar-undersøkelse for NHO Reiseliv viser at halvparten av befolkningen planlegger en reise i vinter, og at Norge er det mest populære reisemålet.
– Norge er et vinterland i verdensklasse, med snøsikre alpinanlegg, gode langrennsløyper og mange ulike opplevelser i hele landet. Det er forståelig at mange ønsker å bruke feriedagene sine her hjemme, sier administrerende direktør i NHO Reiseliv, Kristin Krohn Devold.
Mange bruker romjulen til å planlegge årets ferier, og undersøkelsen viser at nær halvparten av befolkningen har planer om en ferie- eller fritidstur denne vinteren. Blant disse velger rundt seks av ti å feriere i Norge. 49 prosent har planer om en tur til et annet europeisk land, mens 9 prosent sikter seg inn mot reisemål utenfor Europa.
– Vi ser også at stadig flere utenlandske gjester velger Norge for en aktiv skiferie. Mange kommer langveisfra og blir gjerne værende i flere dager, noe som gir god verdiskaping lokalt, sier Guro Mæland, kommersiell leder i Gausta Ski & Resort.
Økt interesse for mat, kultur og vin
Hyttetur er fortsatt den mest populære ferieformen denne vinteren. Litt over en tredjedel planlegger å dra på hytta, mens i underkant av tre av ti sier de skal besøke venner eller familie.
– Mange har behov for den skikkelige vinterfølelsen. Når vintrene i lavlandet ikke er som før, ser vi at flere vil opp i høyden for å få snø, skiføre og ordentlig vinterstemning, sier Johannes Nermo, eier av Nermo Hotell.
Johannes Nermo, regionstyreleder i NHO Reiseliv Innlandet og innehaver av Nermo Hotell. Foto: Privat
Nær én av fem planlegger skiaktiviteter med overnatting, noe lavere enn året før. Samtidig øker interessen for kultur-, mat- og vinopplevelser. Litt over en fjerdedel oppgir slike aktiviteter som en del av planen.
Spa, helse og velvære nevnes av omtrent én av tolv. Omtrent én av fem planlegger en bade- og solferie, et lite fall fra fjoråret.
– Vi ser at folk ønsker større variasjon når de skal ut å reise i vinter. At flere velger kultur-, mat- og vinopplevelser, betyr mye for bedriftene som satser hele året. Når gjestene fordeler ferien sin på flere typer opplevelser, skaper det mer helårstrafikk og et mer robust reiseliv i hele landet, sier Krohn Devold.
Strammere økonomi påvirker reiseplanene
Mer enn tre av ti sier at økonomien gjør at de må droppe å reise i vinter. Blant barnefamiliene gjelder dette fire av ti, og nivået er tilsvarende for dem under 30 år.
– Mange kjenner at økonomien er strammere, men det er fint å se at norgesferie likevel prioriteres. Kortreiste opplevelser og naturen rett utenfor døren gir både energi og avkobling til en overkommelig pris, sier Krohn Devold.
NHO Reiseliv gjennomfører fire gallup-undersøkelser i året (påske, sommer, høst og jul/vinter), for å kartlegge nordmenns reiseplaner, samt trender og utviklingstrekk. Last ned rapportene her.