Markedsføring av usunne produkter til barn

Publisert

NHO Reiseliv mener at forbudet mot markedsføring av usunne produkter til barn er for omfattende, uklart og uforutsigbart. Vi mener dagens selvreguleringsordning (MFU) fungerer godt, og burde vært videreført i stedet for ny forskrift.

NHO Reiseliv mener myndighetene har skapt et vanskelig og uoversiktlig regelverk når det gjelder markedsføring av usunn mat og drikke til barn.

Vi mener regelverket som kan ramme både næringslivet og frivilligheten unødvendig hardt.

NHO Reiseliv er særlig kritisk til: 

  • At forskriften kan ramme helt vanlige tiltak som sponsing av idrettslag, utdeling av vareprøver og barnemenyer på restauranter.
  • At reglene er uklare og gir stort rom for skjønn, samtidig som brudd kan gi høye overtredelsesgebyr. Dette skaper stor usikkerhet for næringslivet.
  • At konsekvensene for frivillig sektor og folkehelse ikke er godt nok utredet.

NHO Reiseliv mener at en videreføring av selvreguleringsordningen Matbransjens faglige utvalg (MFU) ville vært en bedre løsning enn forskriften regjeringen nå har fastsatt.

Les mer i vårt høringssvar til forbud markedsføring av visse næringsmidler rettet mot barn

  1. Høringssvar til foreslått forbud mot markedsføring av visse næringsmidler rettet mot barn

    NHO Reiseliv er bekymret for konsekvensene som forslagene vil ha for sponsing av idrettslag, frivilligheten, bedrifter og organisasjoner.

Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: