NHO Reiseliv

Innhold

Bommer om hotellbooking

Bilde av seng på hotell

Illustrasjonsfoto: 29|2 Aurland

Det er på høy tid at norske myndigheter viser samme handlekraft som sine europeiske kollegaer.

Den 4. oktober kunne vi lese i Dagens Næringsliv at "Hotellene har reagert for sent på utfordringen fra nettbyråer som hotels.com. De må ta affære selv heller enn å rope på myndighetene." (artikkelen ligger bak betalingsmur)

Her kan du lese svar fra Kristin Krohn Devold, som sto på trykk lørdag 7. oktober:

Dag Morten Dalen ved BI og Per Arne Villadsen i Berg-Hansen engasjerer seg i debatten om de internasjonale nettreisebyråene, såkalte OTAer, men dessverre bommer de på analysen av NHO Reiselivs budskap. Det er OTAenes praksis med prisklausuler som vi vil til livs, ikke OTAene i seg selv. Det at OTAene ikke tillater hotellene å tilby lavere priser direkte til kunden på eget nettsted enn den prisen som er oppgitt på bookingselskapets side, er konkurransehemmende. Derfor har myndighetene i Østerrike, Frankrike, Tyskland, Italia og nå nylig Sveits forbudt dette. Nå må også norske myndigheter ta saken. Så langt har de, beklageligvis, ikke villet ta i det.

Villadsen stiller i innlegget sitt spørsmål om ikke OTAene også må følge norske lover og regler, samtidig som han mener at hotellene må manne seg opp og ikke rope på myndighetene. Det er et paradoks, da det er norske myndigheter som er ansvarlig for norske lover og regler, og ikke næringslivet. Det at næringslivet nå varsler om denne praksisen er vårt ansvar, men da forventer vi at myndighetene gjør mer enn bare å vente.

Villadsen trekker frem konsekvensene for forbrukerne, og her er NHO Reiseliv helt enig. Derfor har vi kontaktet Forbrukerombudet og oppfordret dem til å undersøke om OTAene driver misvisende markedsføring og feilaktig annonsering. Så langt har ombudet, i likhet med Konkurransetilsynet, sittet på gjerdet. Det er på høy tid at norske myndigheter viser samme handlekraft som sine europeiske kollegaer.

Kristin Krohn Devold, Adm.dir. NHO Reiseliv

Les også
Dette mener NHO Reiseliv om Online Travel Agents

 Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:

Takk for påmeldingen!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: