– Vi mener dette er en viktig mulighet for våre medlemmer til å få prøvd erstatningskravet mot Booking.com, uten at de løper noen økonomisk risiko, sier Heike Kristine Bentsen, advokat i NHO Reiseliv. Foto: Per Sollerman
Booking.com har i en årrekke brukt såkalte prisparitetsklausuler i sine avtaler med hoteller. Det har hindret overnattingssteder i å tilby lavere priser på egne nettsider eller via andre kanaler. EU-domstolen har slått fast at dette er i strid med konkurransereglene. Nå går hotellorganisasjoner over hele Europa sammen i et felles søksmål mot Booking.com.
Er du medlem av NHO Reiseliv, kan også din bedrift bli med i søksmålet og kreve erstatning – helt uten økonomisk risiko.
Hoteller har betalt opptil 30 prosent mye
Tyske konkurransemyndigheter og hotellorganisasjonen IHA har ført sak mot Booking.com og anslår at hotellene i snitt har blitt overfakturert med rundt 30 prosent. Nå går IHA sammen med den europeiske hotellorganisasjonen Hotrec (som NHO Reiseliv er medlem av) i et større gruppesøksmål.
Norske overnattinssteder som har hatt avtale med Booking.com fra 2004 til 2024 kan bli med i søksmålet.
Webinar om søksmålet mot Booking.com
Hva innebærer søksmålet mot Booking.com for din bedrift? Dette webinaret gir deg svar på hvordan du kan kreve erstatning – uten økonomisk risiko.
I mange år har Booking.com brukt såkalte prisparitetsklausuler i avtalene sine med hoteller. Det betyr at hoteller ikke fikk lov til å tilby lavere priser på egne nettsider eller gjennom andre kanaler.
EU-domstolen har slått fast at denne praksisen er ulovlig og bryter med konkurransereglene. Nå går hotellorganisasjoner i hele Europa sammen om et søksmål mot Booking.com for å kreve tilbakebetalt kommisjon.
Søksmålet føres av det tyske advokatfirmaet SGP Schneider Geiwitz & Partner, og organiseres gjennom stiftelsen Hotel Claims Alliance (HCA). Hoteller som melder seg på, overfører sitt krav til stiftelsen, som fører saken på deres vegne.
Søksmålet finansieres av et rettssaksfond som kun tar en andel av eventuell erstatning. Dette betyr at deltakerne ikke pådrar seg noen økonomiske kostnader, heller ikke ved tap.
Stiftelsen representerer hotellenes interesser og vil ha forhandlingsfullmakt i prosessen. Dersom saken fører frem, kan hotellene få tilbakebetalt en betydelig del av kommisjonen de har betalt til Booking.com – muligens så langt tilbake som til 2004, med tillegg av renter.
– Vi mener dette er en viktig mulighet for våre medlemmer til å få prøvd erstatningskravet mot Booking.com, uten at de løper noen økonomisk risiko, sier Heike Kristine Bentsen, advokat i NHO Reiseliv.
Påmeldingsfrist 31. juli 2025
Søksmålet vil trolig bli ført i Amsterdam, der Booking.com har hovedsete. Påmeldingsfristen er satt til 31. juli 2025.
NHO Reiseliv anbefaler sine medlemmer å vurdere deltakelse, men understreker at alle må gjøre en selvstendig vurdering og laste opp nødvendig dokumentasjon.
Vi anbefaler å melde seg på i god tid, slik at man rekker å få svar på spørsmål og utfordringer som måtte dukke opp i påmeldingsprosessen.
Last opp dokumentasjon på innbetalt kommisjon (kan hentes fra Booking.coms extranet)
Det gjøres en vurdering av om bedriften kvalifiserer for deltakelse
Ved godkjenning signeres en fullmakt til stiftelsen
Trygt å delta
I Tyskland har rundt 2000 hoteller allerede meldt seg på søksmålet. Det er så langt ingen meldinger om at dette har påvirket forholdet til Booking.com negativt.
– Vi vet at enkelte er bekymret for mulige reaksjoner fra Booking.com, men erfaringene så langt tyder på at man trygt kan delta uten konsekvenser, sier Bentsen.
Ofte stilte spørsmål om søksmålet
Hvilke hoteller kan delta?
Alle hoteller med registrert forretningsadresse i et europeisk land (også land utenfor EU) som har vært oppført på Booking.com i løpet av perioden 2004 til 2024, kan delta. Det stilles ingen ytterligere krav for å delta.
Hva er kostnadene / risikoen for deltakende hoteller?
Hotellene trenger ikke å betale noe for å delta i søksmålet – verken advokathonorarer eller andre kostnader. Hvis søksmålet fører frem og det blir utbetalt erstatning, tar Stichting (organisasjonen som fører saken) en andel av erstatningen som betaling.
Hva må jeg gjøre for å delta?
Du trenger bare å registrere deg på https://www.mybookingclaim.com/ , og du vil deretter bli veiledet gjennom onboarding-prosessen. I praksis betyr det at du må oppgi grunnleggende informasjon om hotellet (eller hotellene) dine, signere en fullmaktsavtale elektronisk, og laste opp fakturaene fra Booking.com.
Hvilke forpliktelser har jeg dersom jeg deltar?
Ditt samarbeid er i utgangspunktet begrenset til å oppgi grunnleggende informasjon om hotellet ditt og laste opp fakturaene fra Booking.com. Det er alt. Vi forventer ikke at du må bidra med noe mer.
Må jeg bekymre meg for represalier fra Booking.com?
Nei. Det ville være ulovlig for Booking.com å sanksjonere hotellet ditt – på noen som helst måte – for å delta i dette initiativet. I en lignende gruppesøksmålsprosess fra 2020, med rundt 2000 hoteller, viste Booking.com respekt for hotellenes rett til å gå til rettslige skritt (selv om de naturligvis var uenige i grunnlaget for søksmålet).
Hvilket erstatningsbeløp kan jeg forvente?
Den konkrete erstatningen vil bli beregnet av konkurranseøkonomer, vanligvis basert på sammenlignende markedsmodeller som tar hensyn til relevante markedsforhold. Ifølge foreløpige estimater kan Booking.coms provisjoner ha vært overpriset med minst 30 % som følge av prisparitetsklausulene. Din kompensasjon kan derfor tilsvare 30 % av den totale provisjonen hotellet ditt har betalt til Booking.com i perioden 2004–2024, pluss renter (med fratrekk for Stichtings andel).
Hvor lang tid vil prosessen ta?
Sammenlignbare initiativer de siste årene har blitt løst utenfor retten og relativt raskt. Vi vil jobbe for å oppnå et tilsvarende resultat i dette tilfellet. Hvorvidt det lar seg gjøre, avhenger i stor grad av Booking.com og er utenfor vår kontroll. Dersom det blir nødvendig, er alle tiltak på plass for å håndheve kravene dine, også i en kostbar og tidkrevende rettsprosess. Det som er viktig for deg, er at det allerede påløper renter på kravet, slik at en lengre prosess også betyr høyere renteinntekter. Ved en eventuell rettsprosess forventes saken avsluttet innen fem år.
NHO Reiseliv mener at alle Online Travel Agents må ilegges et generelt forbud mot å bruke prisparitetsklausuler, slik at reiselivsbedriftene får beholde markedsmakten over sitt eget produkt.