NHO Reiseliv

Innhold

Digitale opplevelser på fremmarsj i reiselivet

Nyhet, Opplevelser

Publisert

Telefon med augmented reality-program som viser et slott

Illustrasjonsbilde: Pixabay

VR-briller, hologrammer og digitale nyvinninger kan bli malen for opplevelsebedrifter i fremtiden.

Reise- og destinasjonsbedrifter ligger ofte i forkant når det kommer til å utnytte digitale verktøy og muligheter. Digitalisering skaper effektive prosesser, og digital booking og bestilling har lenge vært en selvfølge.

– Digitalisering skaper effektive og engasjerende prosesser. Eksempler er Bookatable, e-smiley og formidling av restemat. Norge har en ledende posisjon innenfor digitale løsninger, og reiselivet er svært digitalt fremoverlent, sier Kristin Krohn Devold i NHO Reiseliv.

Reiselivet blir stadig mer digitalt

Rasmus Ramstad er administrerende direktør i The Viking Planet. Her har de verken gravhauger, vikingskip eller arkeologiske funn bak glassmontre. I stedet trer gjestene rett inn i en virtuell vikingtid ved hjelp av VR-briller, hologrammer og 270-graders-film. Det nye opplevelsessenteret  åpnet i juni 2019, og har fått stor oppmerksomhet for de digitale løsningene som inviterer de besøkende inn i en virtuell viking-verden. 

Han forteller at digitale løsninger og historie er fundamentet for vikingopplevelsessenteret. Teknologien gjør også møtet med viking-verdenen tilgjengelig. Så langt er de digitale opplevelsene tilgjengelig på 11 språk.

#205

Rasmus Ramstad, daglig leder ved The Viking Planet

 Digitale løsninger åpner for interaktivitet, gaming og læring på en annen måte, samtidig som det er enkelt å gjøre innholdet tilgjengelig på flere språk. Det betyr at norske og japanske gjester kan ta del i viking-opplevelsen på samme grunnlag, samtidig som det er lett å dele opplevelsene med andre på sosiale medier og andre flater. Og fordi alt materialet er digitalt, er det jo også lettere for oss å markedsføre oss selv, sier Ramstad.

Fremtidens reiseliv blir teknologibasert

Gründerne bak The Viking Planet har stor tro på teknologi som fundament eller supplement til opplevelsesdestinasjoner og -bedrifter.

–  Det vil bli mye mer bruk av digital teknologi som tilrettelegger opplevelsene for alle brukergrupper fremover. Teknologi gjør det mulig å inkludere gjestene i opplevelser de kanskje ellers ikke ville ha tatt del i. Det er jo for eksempel ikke alle som kan gå opp til Trolltunga, men med VR-teknologi kan alle få sett utsikten derfra likevel, forteller Ramstad.

 

Jobber du med digitale løsninger for reiselivet? Da er Norwegian Digital Travel Conference stedet å være! 

24. - 25. september i Kristiansand

For deg i reise-, kultur- og opplevelsesnæringen! Det handler om digital markedsføring og teknologi.

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: