Foodora-dom: Serveringssteder kan ha betalt for mye

Publisert

En budleverandør i rød uniform og med rød leveringsekk over skulderen overrekker en papirpose med mat til en kunde. Bildet viser kun hendene og overkroppene til personene. Bakgrunnen er en mørk vegg.

Illustrasjonsbilde. Foto: Alessandro Biascioli

Et ulovlig samarbeid mellom matleveringsgiganter kan ha ført til at norske serveringssteder har betalt for høy provisjon. EU-kommisjonen mener manglende konkurranse har gjort tjenestene dyrere enn de burde vært.

Foodora-eier Delivery Hero og datterselskapet Glovo er ilagt en bot på 329 millioner euro, tilsvarende 3,8 milliarder kroner, for ulovlig prissamarbeid og avtaler om å ikke stjele hverandres ansatte. Mange serveringsbedrifter kan ha betalt for mye provisjon. 

Det melder EU-kommisjonen. Saken er også omtalt i E24 

NHO Reiseliv har mange medlemmer som benytter Foodora og andre matleveringstjenester, og dette er en interessant og prinsipielt viktig sak for dem. Vi vil følge denne saken tett fremover, understreker Heike Kristine Bentsen, advokat i NHO Reiseliv. Foto: Per Sollerman

EU-kommisjonen avdekket at selskapene utvekslet sensitiv informasjon om priser og forretningsstrategier, og delte markeder mellom seg i Europa. 

– Disse to selskapene er markedsledende innenfor matlevering og er bøtelagt for et ulovlig konkurransesamarbeid mellom 2018 og 2022.  Samarbeidet har gått ut på at de ikke skulle rekruttere hverandres ansatte, at de fordelte geografiske lokasjoner mellom seg og at de har utvekslet forretningssensitiv informasjon, sier advokat i NHO Reiseliv Heike Kristine Bentsen.    

Serveringsbedrifter kan kreve erstatning 

EU-kommisjonen oppfordrer bedrifter som er har lidd tap på grunn av det ulovlige samarbeidet, til å kreve erstatning. En lignende prosess pågår mot Booking.com. 

– Aktører i Europa har startet prosessen med å samle bransjen og fremme krav om erstatning for det tapet som restaurantene har lidt som følge av konkurransesamarbeidet. Det kan bli snakk om et gruppesøksmål sammenlignbart med den prosessen hoteller i Europa har mot Booking.com, sier Bentsen. 

På grunn av det ulovlige samarbeidet har de kunnet ta høyere provisjon enn det som ville vært tilfelle dersom det hadde vært fri konkurranse. Som markedsledende har de også påvirket prisene som mindre aktører har tatt.  

Selskapene har innrømmet lovbruddene og fått 10 prosent reduksjon i bøtene. 

Har betalt 18 prosent for mye i snitt

Foreløpige beregninger viser at restaurantene i snitt har betalt 18 prosent for mye provisjon hvert år.   

– NHO Reiseliv har mange medlemmer som benytter Foodora og andre matleveringstjenester, og dette er en interessant og prinsipielt viktig sak for dem. Vi vil følge denne saken tett fremover, sier Bentsen.  

Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:

En smilende mann i grå dressjakke. Portrettfoto.

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: