Nyttige lenker og info til deg som driver serveringsbedrift
Smilefjes, inspeksjoner, tilsyn og veiledere. Her finner du gode tips, lenker til veiledere og viktig info til deg som driver eller skal starte serveringsbedrift.
Smilefjes, inspeksjoner, tilsyn og veiledere. Her finner du gode tips, lenker til veiledere og viktig info til deg som driver eller skal starte serveringsbedrift.
Mattilsynet gjør en viktig jobb for å sikre trygghet og hygiene i norsk serveringsnæring. Samtidig vet vi at bransjen selv til tider opplever stor frustrasjon knyttet til tilsynsutøvelse. NHO Reiseliv synes det er viktig å møtes og å ha en dialog, og vi har derfor vært i møte med Mattilsynet region Stor-Oslo.
– Det er nødvendig at tilsynene legger mer vekt på veiledning fremfor straff, og det er veldig positivt det tilbudet som mattilsynet nå har overfor nye og etablerte bedrifter. Samtidig anbefaler vi også bedriftene sterkt å sette seg inn i rettigheter og plikter knyttet til tilsyn, slikt at opplevelsen står i forhold til forventningene, sier sier næringspolitisk fagsjef i NHO Reiseliv, Ole Michael Bjørndal.
Mattilsynet har laget en samleside med lenker til rekke veiledere og råd til deg som skal starte ny bedrift innen mat og servering. Her finner du blant annet:
• Startpakke for nye matvirksomheter | Mattilsynet.no
• Temaside: Smilefjes på cafeer og restauranter | Mattilsynet.no
• Norsk veileder: Veileder til smilefjesordningen | Mattilsynet.no
• Engelsk veileder: Guidelines to Smiley inspections from The Norwegian Food Safety Authorithy | Mattilsynet.no
Hvordan er det å få mattilsynet på inspeksjon? Her finner du lenker som gir deg innblikk i hva du kan forvente, hvilke plikter og rettigheter dere har når Mattilsynet kommer, og hva som skjer etter et tilsyn.
• Informasjon om tilsyn fra Mattilsynet | Mattilsynet.no
• Råd og svar på ofte stilte spørsmål om tilsyn fra NHO Reiseliv og NHO
I budsjettforliket som kom onsdag presiseres det at kuttet på 100 millioner skal tas på hele post 74, ikke bare på reiseliv.
Bidraget til internasjonal markedsføring av Norge som reiselivsdestinasjon er nær halvert i budsjettforliket som kom i helgen.
For Knut Wesenberg handler Brasserie France om mer enn mat og vin – det handler om mennesker og erfaring.