Kristine Ildjarnstad er utdannet sykepleier med videreutdanning innen HR og personalledelse. Etter flere år som klinisk sykepleier fikk hun stadig større interesse for hvordan arbeidsmiljøet påvirker helsen vår. De siste årene har hun jobbet i bedriftshelsetjeneste, der hoteller og restauranter var en sentral del av kundeporteføljen.
– Jeg ble imponert over hvor mange utrolig flinke og arbeidsomme mennesker som jobber i reiselivet. Da stillingen i NHO Reiseliv dukket opp, føltes det som en skreddersydd mulighet. Jeg får kombinere fagbakgrunnen min med en bransje jeg synes er inspirerende, og samtidig næring til mine egne interesser for mat og reiser, sier Ildjarnstad.
En ressurs for medlemsbedriftene
Som HMS-rådgiver får hun ansvaret for å gjøre helse, miljø og sikkerhet mer tilgjengelig og relevant for medlemsbedriftene. Hun vil utvikle bransjespesifikke HMS-verktøy på nhoreiseliv.no, bidra med kurs og være en sparringspartner for bedrifter som ønsker råd og veiledning.
– Målet mitt er å gi medlemmene mer verdi av medlemskapet. Jeg ønsker å være tett på næringen og bidra til å utvikle et HMS-tilbud som faktisk treffer utfordringene ute i bedriftene, understreker hun.
Aktuelle utfordringer i næringen
Reiselivet er en arbeidsintensiv bransje med travle dager, mange unge ansatte og ofte få hender til å løse mange oppgaver. Dette kan gi både fysiske og emosjonelle belastninger.
– Mange unge mangler erfaring fra arbeidslivet og kan være mer utsatt for skader. I tillegg møter ansatte ofte krysspress mellom forventninger fra ledere, kolleger og gjester. Når ressursene ikke strekker til, kan det oppstå rollekonflikter og belastninger. Nettopp derfor er systematisk HMS-arbeid så viktig – både for å sikre gode arbeidsmiljøer og trygge gjesteopplevelser, sier hun.
Hun understreker at godt HMS-arbeid ikke bare gagner de ansatte, men også gjestene.
–Trygge og motiverte medarbeidere gir bedre service, høyere trivsel og styrker verdiskapingen i næringen.
Setter HMS høyere på agendaen
Det første året ønsker hun å bidra til at flere medlemsbedrifter får øynene opp for hvor viktig HMS er som en del av driften. Spesielt ser hun frem til prosjekter knyttet til inkluderende arbeidsliv (IA) og tiltak for å redusere sykefraværet i næringen.
– Når vi lykkes med å utvikle helsefremmende arbeidsplasser i reiselivet, styrker vi både de ansatte, gjestene og hele næringen, sier hun.
Når hun skal hente energi utenom jobben, finner Kristine roen på kjøkkenet.
– Da lukker jeg dørene til kjøkkenet og lager mat eller setter en gjærdeig, forteller hun.
Blant sine beste minner som gjest i norsk reiseliv trekker hun frem festivalen Vinjerock i Jotunheimen.
– Det har vært helt fantastisk! Der har reiselivet fått skinne med servering av lokale smaksopplevelser, komfortabel overnatting, upåklagelig service – og god HMS, sier hun med et smil.