Verdien av rafting

Nyhet, Reiselivslederen, Opplevelser

Publisert

En gjeng med unge mennesker oppi en raftingbåt.

TrollAktiv er en opplevelsesbedrift som tilbyr naturbaserte aktiviteter i fantastiske naturomgivelser med rafting som den mest populære aktiviteten. Foto: TrollAktiv

TrollAktiv på Evje har blitt en så viktig bedrift for kommunen og lokalsamfunnet at ordføreren ikke vil tillatte utbygging av det planlagte kraftverket dersom det hindrer bedriften i å vokse.

 
Tim Davies, driver av TrollAktiv på Evje utenfor Kristiansand. Foto: Privat

Foto: Tim Davies, driver av TrollAktiv på Evje utenfor Kristiansand. Foto: Privat

Fortell litt om TrollAktiv: 

TrollAktiv er en opplevelsesbedrift som tilbyr naturbaserte aktiviteter i fantastiske naturomgivelser med rafting som den mest populære aktiviteten. Andre populære aktiviteter er klatring, sykling, kajakkpadling og team building-aktiviteter som paint ball og escape room. Bedriften tilbyr aktiviteter og opplevelser rettet mot både norske og utenlandske familier, venner, firmaer og skoleklasser.  

Vi har vokst hvert eneste år siden vi startet opp i 1994, og er nå blitt den store attraksjonen på Agder etter Dyreparken. I dag har vi 7 fulltidsansatte og 55 sesongansatte hvorav 35 er lokale ungdommer og unge voksne. Vi har også syv sesongansatte som kommer fra India. De har helt spesiell rafting-kompetanse som vi ikke finner i Norge.  

Hvilken betydning har TrollAktiv for lokalsamfunnet, sysselsetting og ringvirkninger? 

TrollAktiv gir store ringvirkninger – faktisk så store at kommunen har uttalt at hvis TrollAktiv ikke kan vokse videre på grunn av det planlagte kraftverket som skal bygges her, så blir det ingen kraftutvinning. Vi har blitt en viktig aktør i området som gir mange lokale sommerjobb, gjestene våre legger igjen penger på de lokale butikkene og på campingplassen. Derfor er lokale myndigheter klare på at Trollaktiv må få leve videre etter at kraftverket blir bygget. For vår del tror jeg det blir vinn-vinn. Vi har mye vann som ikke blir utnyttet – fra april til november er det et stort potensial for å produsere kraft. Og vi har en mulighet til å skape enda bedre rafting-produkter i en enda tryggere elv. Det er spennende tider.

Mer om TrollAktiv

Navn: Tim Davies

Tittel: Driver av TrollAktiv på Evje  

Om bedriften:  

Etablert i januar 1994 av Tim Davies

De har helt fra starten hatt et skarpt fokus på kvalitetskontroll og sikkerhet og ble det første selskapet i Norge
som ble sertifisert med «Adventure Mark» i 2018.

Har i dag 7 fulltidsansatte og 55 sesongansatte hvorav 35 er lokale ungdommer og unge voksne.
De har også 7 sesongansatte som kommer fra India. De har helt spesiell rafting-kompetanse som vi ikke finner i Norge. 

Nettside: https://trollaktiv.no/

 

Hvordan tror du vekstpotensialet er for denne type aktiviteter og opplevelser?  

Det er et stort potensial i denne bransjen så lenge man har gode produkter, et godt HMS-system og de rette ansatte som er trent opp og får den oppfølgingen de trenger. Mange sliter med å få til vekst fordi de mangler rett type kompetanse og fordi de ikke har gode systemer på plass.  

Vi har flere ulike kundegrupper, og særlig utenlandske skoleklasser utgjør et spennende og voksende marked for vår virksomhet. På sommeren er det mest norske familier og utenlandske gjester, mens i skuldersesongen satser vi på skoleklasser - både norske og utenlandske, fra Danmark og Storbritannia. Det er interessant å se kulturforskjellene mellom norske ungdommer og de britiske og danske. Norske ungdommer kommer hit for å ha det gøy, de vil ha fart og spenning, mens de utenlandske ungdommene er mer opptatt av å oppleve naturen og lære og leve av naturen. De drar på ekspedisjonstur, overnatter i telt, i tillegg til rafting og andre aktiviteter som utfordrer deg og presser grenser.

Hvordan var sommersesongen for TrollAktiv og hvordan ser høsten ut?  

Vi har hatt en veldig bra sommer med større spredning over hele sommeren enn i fjor sommer, da vi hadde ekstremt mye besøk i juli. I år hadde vi også en veldig bra august måned, mye på grunn av at de utenlandske gjestene er tilbake. Vi har også veldig bra bestillinger for høsten.  

Så dere frykter ikke færre bestillinger nå som folk flest har fått en strammere lommebok?  

Jeg er ikke bekymret for det. Jeg har holdt på med dette i over 30 år og har vært igjennom både gode og dårlige økonomiske tider, og vet at for denne type bedrift så vil det uansett være et marked. Flere vil spare penger, og kanskje dropper de utenlandsferien og dyrt hotellopphold, og velger heller en familieferie med aktiviteter og overnatting på hytte hos oss. For utenlandske turister, de som har råd til å dra til Norge, har også råd til å benytte seg av de aktivitetene som vi tilbyr.  

Hva er den største utfordringen for din bedrift fremover?  

Den største utfordringen er å få tak i ansatte utenom sommeren – da er det lett å få tak i sesongarbeidere. Men utover høsten er mange av de som studerer for eksempel ikke tilgjengelig.  

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: