Vinterferiepraten: Nå strømmer det inn med folk til skiskolen i Trysil

Folk på ski

TRAVEL VINTERFERIE: Daglig leder Eva Ruder Thorén i Trysilguidene AS er glad for at folk strømmer tilbake til skiskolen. - Vinterferiesesongen blir travel, sier hun. Foto: Trysilguidene AS.

Daglig leder Eva Ruder Thorén ønsker å gjøre gjestenes tur til Trysilguidene i Trysil så minneverdig som mulig. — Som del av vårt eventyr vil man bli utfordret til å kjenne på mestring.

Hva kan man forvente seg hvis man legger vinterferien til Trysilguidene?

— Siden vinterferien varer i tre uker for oss, har vi mye å gjøre i uke 7, 8 og 9. Det spørs hvilken nasjonalitet man har og når man kommer, men om man er norsk og kommer trolig i uke 9, vil vi ha bra med tilgjengelige lærere, og et godt utvalg av det meste. Det er en veldig fin periode av sesongen! Da kan man også forvente seg åpne bakker og flere tilgjengelige instruktører og gruppeinstruktører. Kommer man i uke 7 eller 8, derimot, vil det være langt flere folk hos oss. De ukene har både dansker, svensker og briter ferie. Takket være åpne grenser, har bookingnivået økt markant i uke 7 - vi er nesten fullbooket. Da vil ikke alle tjenester være tilgjengelig. Har man vært litt sent ute med å booke, er det kjempefint om folk kontakter oss direkte. Iblant klarer vi å fikse noen ekstra plasser.

Hvordan er forholdene i skibakkene og skiløypene i vinterferien?

— Det har snødd masse nå og forholdene er bra! Erfaringsmessig er det stor sjanse for snøfall fremover og da kan det bli fantastisk skikjøring.

Hvordan har vintersesongen vært så langt og hvordan legger dere opp til vinterferien?

— Vintersesongen har vært vanskelig ettersom det kom nye tiltak og restriksjoner 15. desember. Disse tiltakene påvirket oss ganske hardt. Vi mistet 2/3 av bookingene i noen uker på grunn av dette da mange utledinger bestemte seg for å ikke reise til Norge. Vi sto plutselig med mye personale, samtidig som vi opplevde nedgang i drift og inntekt. Det har vært en utfordring, men nå går vi forhåpentligvis inn i en normaldrift. Ettersom den største delen av vårt personale allerede har hatt korona, er det også positivt for vinterferiesesongen. Da krysser vi fingrene for at de fleste er friske og kan jobbe uten å måtte smitte noen.

Har dere lagt merke til stor pågang av gjester etter at de siste restriksjonene forsvant?

— Ja, veldig stor pågang! Uke 5 var den største bookingsuken for oss hittil denne sesongen. Nå fortsetter det med å strømme inn med bookinger.

Hvor kommer vinterferiegjestene fra og hva ønsker de å gjøre?

— De som har strømmet inn nå kommer fra Danmark, Sverige og England. De ønsker å stå på ski. En stor andel av dem ønsker i tillegg å stå på ski sammen med oss – og det er vi glade for. Det er en liten forskjell på en norsk gjest og en gjest fra utlandet. Selv om nordmenn ville hatt samme skinivå som en danske, svenske eller brite, så trenger ikke nordmenn skiskole fordi norske er "født med ski på beina". Men til og med de beste skiutøvere har jo en trener, og vi vet at man kan få mye mer ut av sin skiopplevelse med en guide. Likevel opplever vi at nordmenn ofte synes det er pinlig å gå på skiskole, og vil helst stå alene. Men jeg vil likevel understreke at som en del av vårt eventyr i Trysilguidene, vil man bli utfordret til å kjenne på mestring.

Hva er den største utfordringen for din bedrift fremover?

— Kompetanse og rekruttering, samt økonomi. Dette er de største utfordringene fremover. Men vi har klart oss bra hittil: Vi fikk statlige lån og har, takket være det, hatt bra likviditet hele veien. Vi gikk også i pluss i 2020, selv om det var en annerledes sesong enn normalt. Vi hadde derfor et overskudd som vi tok inn med oss i 2021, da vi hadde et underskudd på flere millioner. Det er en utfordring om man vil investere og videreutvikle. Det vil ta litt tid å innhente seg nå.

Hvilke forventninger har dere til sommeren og generelt for året 2022?

— Jeg tror det blir veldig bra sommer! Jeg tror at flere nordmenn vil bli hjemme. De har oppdaget hvor mye det finnes å gjøre i eget land, så det kommer til å være bra med nordmenn som kommer til å feriere i Norge, samtidig som vi kommer til å få tilbake det utenlandske markedet. Jeg vil oppfordre nordmenn til å booke god tid i forveien – og ikke minst prøve å ta en time med en kompetent guide. Jeg tror mange vil bli positivt overrasket over opplevelsen!

Hvilken betydning har Trysilguidene for lokalsamfunnet, sysselsetting og ringvirkninger?

— Vi har 16 helårsansatte i bedriften. 14 av dem har flyttet til Trysil, og flere av dem igjen har stiftet familie, kjøpt hus og fått barn. Jeg tenker at vi har en bra påvirkning på lokalsamfunnet. Vi har bidratt med at i alle fall nærmere hundre tryslinger har kommet hit. Noen ansatte har kanskje sluttet her og startet i en annen bedrift i lokalsamfunnet, men mange har likevel kommet og blitt igjen i takket være oss.

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: