– Serveringsbransjen er en integreringsmotor full av jobbmuligheter

Norge har fortsatt en lang vei å gå for å anerkjenne yrkesfag og alle de spennende jobbene man kan få i reiselivet, mener Gjøran Sæther i Fursetgruppen.

​Fursetgruppen driver nærmere 30 restauranter, kantiner og selskapslokaler i Oslo-området.

Det er en av bedriftene som bidrar til at reiselivet er en av de største sysselsetterne i Norge, og vil være det i årene fremover. I bransjen får man raskt ansvar om man ønsker det, og karrieremulighetene er utallige, påpeker administrerende direktør Gjøran Sæther.

Gjøran Sæther, som er styremedlem i NHO Reiselivs styre, er en aktiv talsperson for bransjen i media, og har under korona snakket hyppig bransjens sak overfor politikere og opinionen. Foto: Faksimile Dagens Næringsliv 27.02.21.

– Jeg hører fortsatt mange av våre flinke ansatte har blitt rådet til å ta andre utdanninger av rådgivere i skolen, fordi de hadde gode karakterer. Alle kan ikke ha masterutdannelse i Norge. Vi har fortsatt en jobb å gjøre ovenfor rådgiverne og ikke minst få frem at vår bransje er den som sysselsetter flest unge, sier han.

Sæther, som har vært med i styret i NHO Reiseliv siden 2015, brenner spesielt for å styrke statusen til yrkesfagene i Norge, særlig kokkeutdannelsen. Selv startet han som kokk i sin tid. Skal vi klare å ta vare på den norske matnasjonen, må man videreføre utdanningslysten til de unge som vokser opp, mener han.

Integreringsmotor med mange muligheter

Han påpeker også at serveringsnæringen er en integreringsmotor, og Fursetgruppen har svært mange forskjellige nasjonaliteter ansatt hos seg. I tillegg er det en bransje der mange kan jobbe seg oppover i systemet.

– Det er veldig inspirerende for meg å se hvor mange hos oss som har begynt som kokk eller servitør, og er i dag enten kjøkkensjef eller daglig ledere på et av våre steder. Starter du i vår bransje, så trenger du ikke så mye utdanning til å begynne med, men du kan eventuelt fylle på underveis og få nye spennende utfordringer etter hvert, sier den erfarne lederen.

Fursetgruppen har svært mange ulike konsepter i sin portefølje, og noen er vist på bildet. Uansett sted og konsept, for bedriften starter det med fantastiske råvarer og kunnskapsrike medarbeidere som elsker jobben sin, skriver de på egen nettside.

Raskere digitalisering i pandemien  

Det har vært en svært utfordrende tid for servering- og utelivsbransjen de siste årene. Men i krisen har det også kommet omstillingsmuligheter, sier han. Økt digitalisering er en av endringene som har skutt fart.

– Bransjen er blitt raskere tvunget over på diverse digitale løsninger som kan hjelpe med effektivitet og besparende tiltak, og som er med på å øke servicegraden for gjestene. På noen av uteserveringene våre bestiller gjestene mat og drikke via QR-kode, og måltidet er allerede betalt når de er ferdig spist, sier han.

Bransjen er blitt raskere tvunget over på diverse digitale løsninger som kan hjelpe med effektivitet og besparende tiltak, og som er med på å øke servicegraden for gjestene. På noen av serveringsstedene bestiller gjestene mat og drikke via QR-kode, og måltidet er allerede betalt når de er ferdig spist, sier Gjøran Sæther. Foto: Fursetgruppen.

For Sæther er tempoet en stor drivkraft i egen karriere. For ham er det motiverende at bransjen aldri sover, og at ingen dager er like.

– Jeg trives med svært varierte arbeidsdager, der jeg møter motiverte ansatte og krevende kunder som gir meg masse energi. Og jeg brenner for alle som ønsker å gjøre en forskjell, og som tør satse. Dette kan være de som starter sin egen bedrift eller restaurant, men også ansatte som tør hoppe på nye utfordringer og utvikle seg selv, avslutter han.  

Nyhetsbrev fra NHO Reiseliv

Nyhetsbrev fra NHO Reiseliv

NHO Reiseliv sender oppdateringer med siste nytt om situasjonen for norske reiselivsbedrifter. Meld deg på her.

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: